"רוצה לפתור את התהליך, הוא לא ייפתר ביום": בצל הביקורת ואחרי התיעודים על העומסים בהסעות לחיילי צה"ל, ראש חטיבת הלוגיסטיקה בצה"ל, תא"ל פיני מויאל, סיפר היום (שני) בריאיון מיוחד על המצב הקיים ועל מה שעתיד להשתנות. "אני רוצה לפתור את התהליך, אבל הוא לא ייפתר ביום", אמר והוסיף: "חייל אפילו יקבל ארוחת צהריים במסגרת הנסיעה, זה כבר בתכנון".
"אני רוצה לפתור את התהליך, אבל הוא לא ייפתר ביום", אמר מויאל. "אני לא חושב שאנחנו הולכים אחורה. זה שצה"ל לוקח אחריות על הסעות זה לא הגיוני. אין בעיה של אוטובוסים, התחנה במבנה הנוכחי שלה זאת התחנה היחידה שמקבלים עליה תגובות".
"אני הולך להציג בוועדת חוץ וביטחון איך התקדמנו", סיפר. "בעיית התחבורה במדינת ישראל היא לא רק בעיה של צה"ל. אני לא מתבסס על תמונות, התמונות הן קשות. יש מחאת נכים בחיפה והם חוסמים את הרכבת, אז יש ירידה בכמות הרכבות. יחד עם זאת שמסתכלים רגע על החודשים האחרונים יש ירידה בכמות הנוסעים ברכבת".
בוועדה יציג תא"ל מויאל את הגדילה המשמעותית בפרויקט שאטל – ויסביר שהם לא קיבלו כסף ממשרד התחבורה שגובה מהם 170% יותר מאזרח רגיל. זה מייצר להם מקור הכנסה שהם לא רוצים לוותר עליו. נעשה תהליך שלם עם משרד התחבורה לקראת הסכם חתימה איתו. יש פה הרבה מאוד כסף שמסתובב בין שני הארגונים האלה. אם משרד התחבורה יסכים לגבות מצה"ל כמו שגובים מאזרח, הכסף יילך לשיפור ההסעים לחיילים.
"כצה"ל לקחתי את ההסכם של האפליקציה ואישרתי אותה", סיפר רח"ט לוגיסטיקה על הטענות שמשרד הביטחון ממסמס שאילתות בנושא. "מה שאני מנסה לעשות זה להביא את כולם אלי לאותו שולחן ולגשר ביניהם. על האבנים הגדולות אנחנו מתואמים. יש פה שעת רצון, יש שרת תחבורה חדשה, ושבוע הבא היא מגיעה להיפגש איתי".
"עשינו מחקר שאם אני עובר מגלובלי לפועל תהיה ירידה משמעותית", אמר מויאל. "אני רוצה להכניס את חיל האוויר, חצרים עובדה ורמון. פיקוד צפון לצורך העניין זה הוצאה. זה בא על חשבון דברים אחרים".
הדברים של מויאל אולי מסבירים למה משרד התחבורה לא אוהב את זה, זאת מפני שהוא עשוי להפסיד 300 מיליון שקל בשנה. בעיה אמיתית בסדר גודל כזה מחייבת ויתורים משני הצדדים. צה"ל הוא לא חברת תחבורה ציבורית.
"אנחנו מנסים לקצר את התהליך וזה לא מושלם", הסביר רח"ט לוגיסטיקה על הטענות לנסיעות ארוכות מידי לבסיסים מסוימים כמו שיזפון. "ההצעה היא הצעה יחידתית - שיזפון לבד, סיירים לבד ועובדה לבד. הרעיון שלנו, שברגע שזה יהיה בעוצמה מלאה, לייצר חמ"ל שנוגע לאפשרויות האלה. חייל אפילו יקבל ארוחת צהריים במסגרת הנסיעה, זה כבר בתכנון. עניין של כמה חודשים ואפשר יהיה לפתור את הבעיה הזאת. אני לוקח על זה אחריות".
הוא הוסיף כי "באמת כואב לי על החיילים האלה, אני לומד ממה שאני עושה וצריך לייצר תמונה מאוזנת. אם אני ברמה הרעיונית בשבוע הבא אני סוגר את שאטל. זה מה שקרה בקורונה, נתנו לי הנחייה לסגור את שאטל בקורונה וסגרתי. משרד הביטחון אמר לי שהוא מוכן לעשות הכול רק שאחזיר את האפליקציה. לא יודעים להעריך את הערך שזה נותן כי זה עוד לא עובד בצורה מלאה. היום אני משלם לתחבורה ציבורית 450 מיליון שקלים במקום 600 מיליון כפי שהיה בעבר".