יותר משבוע להתרסקות המטוס הקל בדרום שהביאה למותם של רב-סרן איתי זיידן ז"ל וליהוא בן בסה ז"ל, ובצה"ל עדיין לא יודעים לומר ממה היא נגרמה. היום (רביעי) מתפרסמים ממצאי דוח הביניים הראשון של צוות המומחים שביצע את התחקיר, ומהם עולה כי בשלב זה לא ניתן לקבוע את סיבת התאונה. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, בחן את הממצאים הללו כבר אתמול והורה על המשך החקירה. גם המשפחות השכולות עיינו בממצאי הדוח.

לעדכונים נוספים ושליחת שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

הדוח פירט את הממצאים שהיו ידועים עד כה: בן-בסה ז"ל היה חניך בשלב המכין בקורס הטיס במשך כארבעה חודשים, וביום התאונה הוא ביצע את טיסתו התשיעית (המכונה צ'ק 9) על מטוס הסנונית. למדריך זיידן ז"ל, טייס קרב בהכשרתו, אלפי שעות טיסה שמהן מאות שעות על הסנונית. 

כפי שדווח בחדשות 12, במטוס שהתרסק טופלה תקלה טכנית במנוע חודשיים וחצי קודם לאסון, ובנוסף תקלה נוספת וקלה כשבוע לפני התאונה. במסגרת התיקון בוצעו פעולות אחזקה מקיפות במטוס ובשלב זה לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לתאונה - כך לפי הדוח. יצוין כי המטוס נבדק ואושר לטיסה על ידי הצוותים הטכניים באותו הבוקר וטסו בו שתי טיסות נוספות באותו היום.

מטוס קל התרסק בנגב (צילום: מד
התרסקות המטוס|צילום: מד"א
מטוס קל התרסק בנגב (צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
מטוס קל התרסק בנגב|צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

לפי פרטי הממצאים, בשעה 10:43 בבוקר המריא המטוס מבסיס חצרים. מזג האוויר היה טוב והראות הייתה טובה, בטיסה תוכננו תרגילים קבועים מראש ותרגיל נוסף לשיקול דעתו של מדריך הטיסה בהתאם לצורכי המיון. במהלך הגיחה ביקש המדריך ממגדל הפיקוח להנמיך את גובה הטיסה, בהתאם לנהלים, ככל הנראה לצורך ביצוע התרגיל הנוסף. זה היה הדיווח האחרון למגדל הפיקוח ולא התקבלו בקשר דיווחים על מקרה חירום או על תקלה עד קרות התאונה.

המגע הוודאי האחרון של מערכות המכ"ם עם המטוס היה בשעה 11:12 בגובה 900 רגל מעל פני השטח. לא ניתן לקבוע בשלב זה איזה תמרון ביצע המטוס עד הפגיעה בקרקע. משך הזמן שחלף הוא לכל היותר כשתי דקות מאובדן מגע המכ"ם ועד הפגיעה בקרקע.

מכשירי ההקלטה שהיו במטוס ניזוקו באופן קשה בתאונה ועל אף מאמצים רבים בארץ ובחו"ל ככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזרם. עד כה לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות של המטוס באוויר או פגיעה מציפורים. גם התנתקות של חלקים באוויר או התפתחות של אש באוויר לא נמצאו סבירות נוכח הממצאים בשטח. גם לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס.

ליהוא בן-בסה ז
ליהוא בן בסה ז"ל
רס
איתי זיידן ז"ל

צוות המומחים בראשות אלוף-משנה א' ממשיך לחקור את נסיבות התאונה וכלל הכיוונים נבדקים, ובין היתר חברת היצרן של המטוס תגיע לארץ. מפקד חיל האוויר נורקין קיבל כאמור את ממצאי דוח הביניים ואישר את כיווני החקירה להמשך. נורקין ציין כי מדובר בתאונה קטלנית, וכן שצריך להמשיך בחקירה מקצועית ועמוקה.

מפקד חיל האוויר הוסיף כי "מאפייני התאונה מורכבים מפיסות מידע רבות, המקשות על הרכבת תמונה ברורה ועל אף זאת עלינו להבין מה קרה ואיך קרה". בנוסף, החליט נורקין שלא להחזיר את מערך מטוסי ה"סנונית" לטיסות אימונים בחיל האוויר בעוד ששאר מערכי הטיסה שבו לטיסות אימונים בסוף השבוע האחרון.