חיל הים של גרמניה הודיע היום (שני) על השלמתו של ניסוי מבצעי שארך כשבועיים בים הבלטי בצוללת האוטונומית BlueWhale, מתוצרת התעשייה האווירית הישראלית. הניסוי התקיים בהובלת זרוע המחקר והמבצעים של חיל הים ובשיתוף חברת אטלס אלקטרוניקס מגרמניה.

במסגרת הניסוי נבחנו יכולותיה של הצוללת על-פי הדרישות של חיל הים והמרכז הטכנולוגי לספינות וללוחמה ימית של צבא גרמניה (WTD 71). הניסוי התקיים בים הבלטי, שנחשב לאחד מאזורי הניסויים המורכבים והמאתגרים של חיל הים הגרמני. התוצרים של הצוללת האוטונומית שולבו בתמונת המצב של חיל הים הגרמני, באמצעות חיבוריות למערכות נאט"ו.

הצוללת האוטונומית מבית התעשייה האווירית (צילום: התעשייה האווירית)
הצוללת האוטונומית מבית התעשייה האווירית|צילום: התעשייה האווירית

הניסוי מהווה חלק מההיערכות של חיל הים לקראת Marine 2035 and Beyond - תוכנית כניסתו של חיל הים הגרמני לעולם הכלים הימיים הבלתי-מאוישים. מטרת הניסוי הייתה לבחון במהירות טכנולוגיות חדשות, באופן מעמיק ובתנאים מבצעיים, במטרה לשלבן מהר ככל הניתן בחיל הים של גרמניה, כמענה לאיומים קיימים ועתידיים.

הצוללת האוטונומית BlueWhale היא באורך של 10.9 מטר, רוחב של 1.12 מטר ובמשקל 5.5 טון. היא מסוגלת לאסוף מידע מודיעיני מעל למים, מצוידת בתורן טלסקופי, המגיח מהמים בעת צלילה, בדומה לפריסקופ של צוללת. על על התורן מותקנות מערכות מכ"ם ואלקטרואופטיקה לגילוי מטרות בים ובחוף.

באמצעות אנטנות התקשורת הלווייניות הממוקמות על התורן, מועבר המידע שנאסף בזמן אמת אל מוצבי הפיקוד הייעודיים, שיכולים להימצא בכל מקום בעולם, הן בים והן בחוף.

גילוי צוללות ואיסוף מידע מודיעיני אקוסטי מבוצעים באמצעות סונר, שאורכו מספר עשרות מטרים, הנגרר על-ידי הצוללת. כמו כן, על דפנות הצוללות מותקן סונר שאוסף מידע. גילוי מוקשים מבוצע במקביל באמצעות סונר ייעודי לגילוי מוקשים, שמותקן אף הוא על דפנות הכלי.

הצוללת מצוידת בחליפת סנסורים ייעודית שמבטיחה את תנועתה מתחת למים ובקרבת פני המים. לאורך השנים נרשמו כמה פטנטים בינלאומיים הקשורים בפיתוח המערכת. מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי ציין: "אנו נמצאים בפני עידן חדש שבו הצוללת תשנה את תמונת המצב והכשירות המבצעית, כפי ששינו בזמנו כלי הטיס הבלתי מאוישים".

לדברי לוי, הצוללת האוטונומית מסוגלת לבצע חלק ניכר ממשימותיה של צוללת מאוישת, ללא מפעילים בהפלגה, וזאת למשך מספר שבועות.

"בנוסף ליכולות האיסוף המודיעיני מערכת BlueWhale מצטיינת בגילוי צוללות ומיפוי חשאי של מוקשים על קרקעית הים באמצעות מערכות הסונאר המתקדמות שלה", הסביר לוי. "הצוללת מהווה חלק משמעותי במגוון הפתרונות הימיים של התעשייה האווירית, הכוללים, בין היתר, אבטחת מים כלכליים, חליפות הגנה ותקיפה לכלי שייט וניהול זירות של כלים אוטונומיים".

באשר לניסוי המשותף של גרמניה וישראל, לוי ציין כי "זה מהווה המשך ישיר לקשר הביטחוני העמוק עם גרמניה שבא לידי ביטוי בעסקת מערכת ההגנה האווירית 'חץ', ופעילויות נוספות אשר מקדמות את ביטחון שתי המדינות".