לפני כשלושה חודשים עברה שני (שם בדוי) ניתוח להקטנת שדיים במרכז הרפואי עתידים מדיקל סנטר, במסגרת חברותה בכללית אסתטיקה. היא שוחררה עוד באותו היום לביתה, ובמכתב השחרור צוין כי היא "במצב כללי מצוין". כשחזרה לביתה הבחינה לתדהמתה בחור שנפער בבטנה במהלך הניתוח. מיד יידעה על כך את הרופא המנתח, והוא בתגובה ענה לה שאינו מבין כיצד זה קרה, וביקש ממנה להגיע אליו לבי"ח וולפסון שבו עבד בעת ששוחחה עימו. "מקסימום נכרות את האזור של הפצע", אמר לה, לפי עו"ד נחמה דרור, שלאחרונה שלחה בשמה מכתב בדרישה לפיצויים בגין המקרה.

לפי הנטען, שני הוכנסה לתוך חדר צידי ללא הליך קבלה מסודר, ללא שיחה מקדימה או הסברים ומבלי שהוחתמה על טופס לביצוע הניתוח, אז חתך הרופא את אזור החור בבטן ותפר אותו. "הואיל ושני לא עברה קבלה מסודרת, היא גם לא שוחררה מהניתוח באופן מסודר, ויצאה מחדר הניתוח ישירות לרכבה, בעודה בחניון הרופא המנתח התקשר אליה בבהלה וביקש שתשוב כדי לחתום על טופס הסכמה לניתוח בדיעבד", מציינת העו"ד בהמשך לשיחה מוקלטת שתועדה באותם הרגעים.

כששני הביעה פליאה מהעובדה שהוחתמה על הטופס רק בדיעבד, השיב לה הרופא כי "זה אכן לא מיטבי, אך כך זה קורה לעיתים קרובות במסגרת ניתוחים שמתבצעים אחה"צ". באותה השיחה שאלה שני מדוע הפצע אירע מלכתחילה, וכיצד ייתכן שבטופס השחרור מהניתוח שביצעה בעתידים צוין כי הוא היה תקין, וכי היא משתחררת במצב מצוין. על כך השיב הרופא כי הוא אינו יודע ממה נגרם הפצע, אולם במהלך הקריירה שלו זה קרה לו כבר שלוש פעמים. יחד עם זאת, ניסה להרגיעה ואמר: "תפרנו וזה יחלים". לטענת העו"ד, הרופא למעשה לא הסביר לשני כיצד החור בבטנה נפער ואף כינה את החור "הדבר הזה".

ניתוח בריאטרי (צילום: shutterstock_Pongsatorn Korbua)
"גם החור שנוצר טופל בצורה רשלנית"|צילום: shutterstock_Pongsatorn Korbua

מבדיקה שנערכה באמצעות עורכת הדין עם מומחים בתחום האסתטיקה והכירורגיה, נראה כי ככל הנראה הושאר על בטנה של שני מכשיר חם (דיאטרמיה) במהלך הניתוח עצמו, והצוות לא הבחין בהנחתו על הבטן ובחור שנפער בעקבותיו. "הכווייה שנגרמה הייתה עמוקה ביותר, גרמה לפגיעה עצבית בעור, ולכן שני לא הרגישה בכאבים באזור החור שנפער לאחר הניתוח", מסבירה עו"ד דרור.

"לא מספיק שגרמו לחור, הם אפילו לא שמו לב לכך שהוא נגרם"

לטענתה, מדובר ברשלנות הצוות – "לא מספיק שגרמו לחור, הם אפילו לא שמו לב לכך שהוא נגרם, ולכן שני שוחררה לביתה כשבסיכום הניתוח צוין כי "מצבה מצוין". חמור מכך, באופן בלתי נתפס הרופא שביצע את הניתוח ביצע בשני ניתוח נוסף על דעת עצמו, בלי שסיפק לה הסבר אודות המקרה שאירע או מה היא עומדת לעבור. גם התפירה של החור בפני עצמה, הייתה גסה ורשלנית, נעשתה כלאחר יד והותירה את שני עם צלקת מכוערת. החור עצמו לא נסגר כראוי".

לפי הנטען, שני קיבלה את המסמך "הרשמי" של הניתוח לסגירת החור, רק לאחר כחודשיים, בעקבות אין ספור פניות מצידה, שם צוין כי מנהל רשת כללית אסתטיקה הורה לרופא המנתח לקרוא לשני לצורך "הטריית הפצע". חרף קבלת אחריות והתיקון הרשלני של החור שנוצר, צוין ברשומות, כי לאחר הניתוח "לא דווח על כווייה בבטן".

עו"ד דרור מדגישה כי המסמך שקיבלה שני לידיה אודות הניתוח המתקן של החור בבטן רצוף בשקרים ובדברים שנכתבו בדיעבד, החוטאים לאמת, ומבטאים את רצונו של הרופא להגן על עצמו מפני הרשלנות והמחדלים שביצע. "צוין בו שהניתוח בוצע לאחר קבלת המטופלת והחתמתה, אף שכאמור שני לא חתמה על טופס הסכמה לניתוח, והיא נקראה בדיעבד לקבל הסברים, בעודה בחניון, לאחר הניתוח".

עוד היא מבהירה כי  עצם העובדה שהרופא קרא לשני מיד כשגילתה את החור שנפער בבטנה וביצע בה ניתוח נוסף, מעידה על כך שהחור אכן נגרם לה במהלך הניתוח. "הטענה שלפיה שני לא דיווחה על החור שנוצר בבטנה מגוחכת, לנוכח העובדה שהכווייה החמורה גרמה לפגיעה עצבית באזור החור ומנעה משני להרגיש כאבים. מפליא שהרופא לא מפנה את הטענה כלפי עצמו וכלפי הצוות שניתח, ושלא ערך לשני ביקורות לפני שחרורה מהניתוח ומהאשפוז כמקובל. גם העובדה שקבע ברשומות כי היא משתחררת כשמצבה 'מצוין' בזמן שקיים חור בבטנה אינה מתקבלת על הדעת".

היא מסכמת ואומרת כי "התנהלות הרופא וכללית אסתטיקה בעניין אינה תואמת לרפואה מודרנית הן בעניין הרשלנות שהובילה לחור בבטן, והן בהתנהלות שלאחר גילוי החור, הטיפול הרשלני בו, והרישומים הרפואיים הלקויים, החסרים והחוטאים לאמת. לשני נגרמה טראומה מהאירועים, היא נותרה עם צלקת מכערת, מגרדת והחור שנפער בבטנה עוד לא נסגר כראוי". 

עו
עו"ד נחמה דרור|צילום: דוד תפוחי
 

 

כללית אסתטיקה: "דרישת הפיצוי נתקבלה ואנו לומדים אותה. את תגובתנו המלאה נעביר בדרכים המקובלות".

מרכז רפואי עתידים: "במקרה המדובר, חדרי הניתוח הושכרו לגורם חיצוני שאחראי על ביצוע ההליך. אנו מחויבים לשמירה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר בכל הנוגע לתפעול חדרי הניתוח שלנו ונמשיך לשתף פעולה עם לקוחותינו על מנת לספק להם שירות איכותי. טרם קיבלנו פניה בנושא, ובמידה ותתקבל, נבדוק אותה ביסודיות ונתייחס בהתאם".

וולפסון: "הנושא נמצא בבדיקה".