סגר הוא לא פשוט לכולם אך בעיקר לסבא ולסבתא. מיום שישי הקרוב בשעה 14:00 מדינת ישראל תיכנס לסגר כללי שני שמטרתו לקטוע את שרשראות ההדבקה. את המחיר לסגר הזה הבנו כבר בפעם הקודמת כששמענו על סיפורים בהם מבוגרים רבים הרגישו בודדים, הרגשה שלעיתים לא פחות קשה ומסוכנת מהמחלה עצמה. שמירה על כללי הריחוק היא הכרחית אך שמירה על קשר משפחתי הדוק יכולה למנוע מהם תחושת בדידות ולהקל על מצבם הנפשי. איך נעשה את זה? הנה הפתרונות
לגור קרוב לסבא וסבתא
מי שגר קרוב להורים ולסבים - הרווחתם! ההמלצה היא בהמשך לגל הראשון, שמבוגרים מגיל 60 ומעלה ואנשים בקבוצות סיכון, לא יצאו מהבית או לא יהיו חלק מהתקהלות. על פי הנחיות משרד הבריאות לסגר הקרוב, מותר לנו לצאת מהבית למרחק של 500 מטרים, מרחק זה יכול לאפשר גם לחלקנו להגיע מתחת לבית ההורים או הסבים ולדבר איתם מחוץ לחלון, להכין להם שלטים או כל דבר אחר שישמח ויתקשר איתם פנים אל פנים.
עוברים דירה לשלושה שבועות
אפשרות נוספת להסיר דאגות שסבא וסבתא יהיו לבד, זה לעבור לגור איתם עד שהסגר ייגמר. תבררו מי מבני המשפחה יהיה מוכן למשימה. קחו דוגמה מגל אוחנה בן ה 16 שעבר בסגר הקודם לגור עם סבא שלו. חשוב להדגיש - מי שעובר לגור איתם יהיה אסור לו לצאת מהבית לאורך כל התקופה בכדי לא להידבק בחוץ.
שיחות וידאו
מי שעוד לא דאג לסבא וסבתא למכשיר סלולארי עם שיחות וידאו - זה הזמן! - לרובנו יושב בבית מכשיר ישן שלא ידענו מה לעשות איתו לאחר שהשתדרגנו. קחו דוגמה מכותבת שורות אלו שרק השבוע חיברה את סבתא שלה בת ה-85 לפלאפון ולרשת האינטרנט. והשמחה הייתה גדולה, היא אפילו הספיקה לברך את כל הנכדים ולאחל להם חג שמח בשיחת וידאו בוואטסאפ.
ניתן לקנות סים קארד כמעט בכל פיצוצייה או תחנת דלק ולהטעין אותו בחבילת שיחות וגלישה באינטרנט. מודה שזה היה מאתגר ללמד אישה שמעולם לא החזיקה מכשיר סלולארי להחליק עם האצבע על המסך, אבל זה שווה את הזמן והמאמץ. תקבעו שעות קבועות לשיחות טלפון ואל תסמכו על שיחות ספונטניות. ואם בכל זאת אתם נתקלים בקשיים ללמד אותם, תתחברו לפרויקט דיגיטלי של החברה הכלכלית לאזרחים ותיקים - שם הם נותנים תמיכה לשימוש בסמארטפון לאזרחים ותיקים.
אחרי שדאגתם להם לסמארטפון והם שולטים בעניינים, אפשר לחבר את סבא וסבתא גם לזום! - אפליקציית ועידות הוידאו שהשתלטה לנו על החיים בסגר הקודם. הזום מאפשר ועידות וידאו רבות משתתפים ומתאים מאוד לישיבות עבודה, הרצאות או פגישות משפחתיות בתקופה שבה נפגשים הרבה פחות. לפני כמה חודשים הכנו לכם מדריך שימוש בזום שתוכלו ללמד גם את הסבים.
נוסטלגיה, תמונות, מוזיקה וטלויזיה
עלעול בתמונות ישנות הן הזדמנות טובה לשיחה על העבר והעברת הזמן. תדאגו שיהיה להם אלבום זמין - זה גם זמן טוב לצייד אותם באלבום חדש, לפתח תמונות ולתת להם למלא אותו. אפשר גם להביא להם לפני הסגר מחברת ריקה ובה ימלאו את המתכונים האהובים על כל המשפחה. כך גם למוזיקה יש מעלות רבות במיוחד כשהיא בשפה שלהם ויכולה בקלות לשמח אותם. ריכזנו לכם את הערוצים המתאימים ביותר עבורם ששווה שכבר עכשיו תחברו אותם לטלויזיה שלהם:
בהוט: ערוץ סניור - ( 0 בשלט) הערוץ הינו יחיד וראשון מסוגו שנולד מתוך רצון לסייע לאוכלוסיה הבוגרת. לערוץ לוח שידורים שמאופיין לגילאים המבוגרים יותר ומתאים לתקופה הנוכחית. ערוץ 129 - בשפה הערבית, ערוץ 140 - בשפה האמהרית, ערוץ 161 - בשפה ההודית, ערוץ 151 - בשפה הגרמנית, ערוץ 144 - בשפה הצרפתית, ערוץ 16 - בשפה התורכית, ערוץ 157 - בשפה הספרדית, ערוץ 101 - בשפה הרוסית.
ביס: "חיים בשלייקס" - ספריית תוכן ייעודית לבני הגיל השלישי. yes השיקה ספרייה עם מגוון גדול של תכנים כולל סרטים, סדרות, הופעות וקונצרטים, דוקומנטריים, מדע, טבע והיסטוריה - בVOD ללא תשלום נוסף. ערוצי שפות, ביניהם: גרמנית (אפיקים 120,121,122) , צרפתית (130,132) , איטלקית (129), רומנית (126,127), אמהרית (140), גאורגית (123) ועוד. ערוצי לייף סטייל לגיל הזהב, ביניהם: ערוץ הבריאות (29), הערוץ הטיולים (27), ערוץ האוכל (28), ערוץ החיים הטובים (31) ועוד ועשרות ערוצי למגזר הרוסי.
מנצלים את הזמן נכון
סבא וסבתא תמיד דואגים לשלומנו - הסגר זה זמן טוב לבקש מהם לתפור/ להכין לנו/ להם גם מסכות לפנים מבדים ישנים - הנה מדריך שהכנו עבורכם.
מרכזים מקצועיים
ואם אחרי כל זה הם עדיין זקוקים לדבר עם מישהו מקצועי, שיכוון אותם וירגיע אותם מהחששות מהגעגוע והבדידות, ריכזנו מספר טלפונים למוקדים שזמינים גם בחג לדבר עם היקרים שלכם - תכניסו להם את הטלפונים לחיוג המקוצר בטלפון:
8840* - המוקד הלאומי לאזרחים ותיקים - הוקם ומנוהל ע"י חברת בזק אונליין. בין השירותים שניתנים: משלוחי מזון ותרופות למבוגרים שמבודדים בביתם, סיוע נפשי למבוגרים בודדים, והגעת מתנדבים לבתי מבוגרים. בנוסף, מימוש זכויות לאזרח הותיק על כל נגזרותיהן אל מול הרשויות המקומיות ומשרדי הממשלה, ועזרה בענייני עובדים סיעודיים בשפות עברית, אנגלית, ערבית, אמהרית, רוסית, גרמנית, צרפתית וספרדית. פעיל בין השעות 08:00 ל-20:00.
1201 - עמותת ער"ן - עזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט, סיוע נפשי ועזרה בהתמודדות עם החרדה, הבדידות והמצוקה הנפשית. חייגו 1201 בכל ימות השבוע, 24 שעות ביממה או ברשת בצ’אט באתר ער"ן.
1-800-363-363 - עמותת נט"ל (מסייעת לציבור הרחב וגם לקשישים)
1-800-303-012 - קו ידידי נפש - קו תמיכה ויעוץ לימי השגרה ולימי הקורונה של עמותת עזר מציון, מענה על ידי מתנדבות שעברו הכשרה מקצועית בשעות הפעילות 13:00-10:00, 22:00-16:00.
*3028 - על רקע מגפת הקורונה והקשיים הנפשיים שנגרמו כתוצאה ממנה, מכבי שירותי בריאות מפעילה קו טלפוני לתמיכה נפשית ע"י פסיכולוגים - התמיכה הטלפונית ניתנת לחברי מכבי ללא תשלום, במסגרת פרויקט לאומי שיזם משרד הבריאות עם כלל קופות החולים. הוא ניתן במספר שפות: עברית, אנגלית, רוסית ואמהרית.
118 - מוקד משרד העבודה והרווחה שפעיל 24/7 ככתובת לכל אזרח ותיק שנמצא בחוסר וזקוק למשהו.
050-9889200 - "ברא צמחים": קו הגנה חם לציבור הרחב (ללא עלות) שבמסגרתו המומחים של החברה יספקו מענה וייעוץ בסוגיות הקשורות בהגנה טבעית, תמיכה והקלה, במטרה לאפשר התמודדות עם התקופה. השירות כולל מענה מקצועי ואחראי, המתבסס על גישות הרפואה הסינית, טיפול בצמחי מרפא ונטורופתיה.
1800-201-077 "עלה בשבילכם": הקו החם של הפרויקט הלאומי למשפחות עם צרכים מיוחדים.
סה"ר- סיוע והקשבה ברשת - עמותה לסיוע נפשי מיידי דרך שיחות צ’אט ודרך הרשת לכל פונה ובחינם. בעברית ובערבית - הנה האתר שלהם.
מיזם "חבר טלפוני" אשר נולד בצל התפשטות וירוס הקורונה, מתוך הצורך והרצון להעניק תמיכה רגשית ונפשית לאוכלוסיית הגיל השלישי שמתבקשים להישאר בביתם על ידי קבוצה של סטודנטים מבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה. להצטרפות: www.havertelephoni.com ומייל- Havertelephoni@gmail.com
אפליקציות
2gether - אפליקציה להפגת בדידות בגיל השלישי, שמאפשרת שיחות וידאו עם בני הגיל השלישי, שמאפשרת ניגון מוזיקה מותאמת למצבו הנפשי של הקשיש בזמן אמת. קישור לאפליקציה
Invisi.care - אפליקציה שמנטרת את הפעילות הסלולרית בנייד ומתריעה על שינויים בשימוש. למשל, ירידה משמעותית בכמות ובאורך שיחות הטלפון, או הגברה של הווליום. קישור לאפליקציה
בנוסף, ברשויות המקומיות מפעילים תוכניות ופתרונות לסיוע בסגר, ניתן לפנות בטלפון למוקדים העירוניים.