"לא מעבירים להם מידע": לאחר שמוקד קול הבריאות הוצף באלפי פונים עם חזרת איכוני שב"כ בשבוע האחרון, אמש (רביעי) החלו לתגבר אותו 300 חיילי מילואים מפיקוד העורף. הפונים שהמתינו שעות על הקו קיבלו מענה, אך היו בו הרבה שאלות, מעט תשובות ותסריט ברור אחד של משרד הבריאות - היית במקום ציבורי? תישאר בבידוד. כך זה נראה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
את המוקד הצה"לי הקים גדוד המילואים 996 של פיקוד העורף בפיקודו של סא"ל ערן סנדל בתוך יומיים בלבד, לאחר שבערב יום ראשון האחרון הוחלט על כך בהערכת מצב שהוביל הרמטכ"ל אביב כוכבי. הוא פועל ממפקדת הפיקוד שבפאתי רמלה, ומאוייש 24/7. בין שש וחצי בבוקר לתשע בערב מתפעלות אותו שתי משמרות של 100 קצינים וחיילים כל אחת ובמהלך הלילה עונה לטלפונים משמרת מצומצמת של 30.
ממידע שהגיע לידי N12 עולה תמונה ברורה, של הנחיות קפדניות שקיבלו החיילים במוקד, זה עובד כך:
- פונה נשאל אם עבר או אמור לעבור בדיקת קורונה. אם התשובה היא שכן ועדיין אין תוצאה, המוקדנים מתבקשים להנחותו להמשיך בבידוד ולהתקשר שוב בהינתן תוצאה שלילית. אם הפונה ענה שאינו אמור לבצע בדיקה או שקיבל תשובה שלילית ממשיכים בשיחה.
- הפונה נשאל מדוע הוא רוצה לערער על חובת הבידוד. אם יענה כי היה בבית או ברכב, מסלול שמסומן בירוק בהנחיות, תשקל בקשתו בהתאם לפרמטרים נוספים. למשל, האם היה לבד.
- אם הפונה משיב כי שהה בכל מקום אחר, כלומר במרחב הציבורי, המוקדן הונחה להשיב: "על סמך המידע שמסרת אין אפשרות חוקית לבטל את חובת הבידוד" ולמלא עם הפונה טופס כניסה לבידוד. בתנאים מיוחדים ניתן להפנות לבדיקה מעמיקה יותר במוקד מצומצם של משרד הבריאות.
- בהערה למוקדנים נכתב: "מי שמשנה את הגרסה שלו ו/או לא בטוח - לא לאפשר לו לצאת מבידוד".
בשבע וחצי בערב לערך, כשהמשמרת הראשונה כבר תפסה עמדות וחיכתה לשיחה הראשונה שתכנס, המשמרת השניה עוד הייתה בהדרכה של נציגת משרד הבריאות. הסימולציה שנערכה בין קצין שדימה מתקשר וחייל מילואים שדימה את המוקדן עוד הייתה מבולבלת. השיחה המדומה נפתחה בניסיון לוודא שאכן ההודעה נשלחה ממשרד הבריאות. כשהקצין תיאר כתובת לא מדויקת באנגלית שמופיעה בהודעה, גילה לו החייל שמדובר בהודעה מזויפת. אלא שנציגת משרד הבריאות עצרה את השיחה ואמרה לנוכחים: "אנחנו לא מכוונים אותם לכתובת המייל, לא יש לך כתובת באנגלית למעלה, אנחנו לא אומרים יש לך איזה מסרון באנגלית".
"הוא צריך לנדב את המידע", המשיכה, "זוכרים אנחנו לא משדלים אותם, לא נותנים להם מידע, לא מעבירים להם מידע משלנו. הם צריכים תמיד למסור לנו את המידע שלהם, כי הם צריכים לשכנע אותנו שאנחנו יכולים להוציא אותם מבידוד. לא מקצרים תהליכים מהסיבה הפשוטה שאם אנחנו נתחיל לכוון את הפונים, מהר מאוד אנחנו נגיע למצב שבן אדם יגיד כן זה מ-HEALTHGOV, כן זה ממשרד הבריאות, אנחנו לא מכוונים אותם".
המוקד הוקם בשלושה אוהלים גדולים וממוזגים, כשבכל אחד מהם ניתן לאכלס בו בזמן עשרות מוקדנים תוך שמירת רווח ביניהם. המקומות ממוספרים ובכל משמרת ב-21 הימים הקרובים המוקדמים ישובו בדיוק לאותו מקום בו ישבו במשמרת הקודמת. כך, אם אחד ידבק יתכן שיהיה ניתן להמנע מלבודד את המשמרת כולה ומהצורך להכשיר כוח אדם חדש.
השיחה הראשונה התקבלה סמוך לשעה 20:00 באוהל בו ישבו 30 חברי משמרת הלילה. חיילת מילואים קיבלה את השיחה, על הקו אישה שקיבלה הודעה להיכנס לבידוד ומספרת שבית המלון בו שהתה בזמן הזה לא מופיע ברשימת מיקומי החולים באתר משרד הבריאות.
" גם להצלה יש מרכיב חשוב בתפקיד שלנו"
"בגדול על סמך המידע שמסרת אין אפשרות חוקית לבטל את חובת הבידוד", עונה לה המוקדנית. לאחר חילופי דברים קצרים נוספים היא מבקשת מהפונה להמתין על הקו קוראת לנציגת משרד הבריאות שבמקום. "לשאול אותה איפה היא הייתה בזמן הזה ורק אם היא הייתה בחדר שלה בוודאות עם מישהו אחד ובלי לפתוח לאף אחד אחר, אפשר לשקול את זה", עונה נציגת המשרד.
חשוב לומר, חיילי המילואים שעזבו את המשפחות שלהם לשלושה שבועות נמצאים במשימה מורכבת - הצורך לתת מענה מקצועי לאחר הכשרה קצרה של חצי יום ועם מרחב פעולה מצומצם שמכתיב משרד הבריאות. "שים אותנו באתר הרס, רענון קצר על הכלים ואנחנו מחלצים שם באופן הכי מקצועי שיש", מתאר מפקד גדוד החילוץ וההצלה במילואים, סא"ל ערן סנדל, "אבל גם להצלה יש מרכיב חשוב בתפקיד שלנו ואנחנו כאן לחזק את החוסן הלאומי ולהלחם בחזית המאבק בקורונה".