לאחרונה דן בית המשפט המחוזי בערעור שהוגש באמצעות יורש טבעי שהנו הבן של מנוח שבעברו היה טייס ועקב תפקידו חויב לכתוב צוואה בשנת 1986. בצוואה זו העניק את כל רכושו לאחיו, בזמן זה גדל הבן אצל אמו ללא קשר לאביו. לאחר שירותו הצבאי של הבן, חודש הקשר עם אביו וזה נהנה מאוד מהקשר ואף העניק מתנות משמעותיות לבנו ונכדיו. לאחר לכתו לעולמו דרשו היורשים לפי הצוואה (אחי המנוח) לקיים את הצוואה אף על פי שידעו שהאב חידש את הקשר עם בנו, מנגד הבן ביקש לא להכיר בצוואה היות שנכתבה לפני שנים רבות וודאי שהאב המנוח שכח ממנה ובפרט שכל הנסיבות מוכיחות שלא זכר את הצוואה ולכן לא ביטל צוואה זו.

לפניה ישירה לעו"ד וטוען רבני אליאב ביטון, לחץ/י כאן

בית המשפט לענייני משפחה ביטל את הצוואה וקבע שהבן הוא היורש בניגוד להוראות הצוואה

בבית המשפט לענייני משפחה השופטת מירה דהאן קיבלה את טענת הבן היות וזוהי צוואה שנשתכחה, ביטלה את הצוואה וקבעה שהבן הוא היורש כנגד הוראות הצוואה.

מנגד, בית המשפט המחוזי ביטל את פסק הדין וקבע שאין לקבל טענה לבטלות של צוואה שנשתכחה ואף שאנחנו חשים שאין רצונו של המנוח מתקיים, וזאת לאור שאין עילה בחוק לביטול צוואה כזו.

מפסק הדין עולה שכב' השופט שילה הרגיש כי פסק דין לקיום הצוואה הנו נוגד ואינו משקף את רצונו של המנוח, אולם היות שאין עילה בחוק לביטול צוואה או לשינוייה מטעם של שכחה אין בית המשפט יכול לבטל את הצוואה ולכן הערעור התקבל ונקבע כי אחי המנוח הינם היורשים בהתאם לצוואה.

בפסק דין זה ניתן לראות בעליל שרצון המנוח היה שבנו יירש ובניגוד לצוואה שנשכחה ממנו, ולדוגמא, המנוח שינה את המוטבים בקופת הגמל מאחיו לבנו, המנוח רצה לערוך צוואה, דבר שלא הסתייע וזאת ללא כל אזכור שקיימת צוואה קודמת שכן נשכחה ממנו, המנוח העניק הענקות גדולות לבנו ונכדו.

השופטת דהאן מסבירה שצוואה דינה להתפרש באומד הדעת יחד עם פירוש הצוואה (ע"א 1900/96 טלמצ'יו נ' טלמצ'יו), אומד הדעת הנו נתון לשינוי ונתון לבחינה יחד עם הגורמים שבגינם נכתבה הצוואה. בשיטה זו נבחנות כל הצוואות והיא השיטה הנכונה, כלומר בדיקת הצוואה יחד עם הנסיבות ולא בשיטה הנהוגה בעבר שרק אם עולות שאלות מהכתב ניגש לבדוק את הנסיבות. שכן מה יהיה דינה של צוואה שנכתבה עבור יורשים חיצוניים היות שהמנוח היה ללא ילדים ולאחר שנפטר התגלה שאשתו הייתה בהיריון? האם נקיים את הצוואה בידיעה שוודאי לא היה כותבה ואילו שאלנו אותו כרגע היה מבקש שבנו יהיה היורש?

עו
עו"ד אליאב ביטון|צילום: אלדד מאסטרו

אם נדמה את הצוואה לפוליסת ביטוח שמבוטח שלא שינה את המוטבים והתגרש, האם תתייצב בת הזוג לשעבר ותטען שהיא בעלת הזכות? הרי ברור ומובן שהסיבה לכך שלא שונה המוטב הינה שכחת אנוש, "למרות ההבדל בין דיני החוזים והביטוח לחוק הירושה, איני סובר שאין ללמוד גזירה שווה מהפרשנות המפקיעה זכות הנהנה על פי פוליסה בגלל גירושים לפרשנות הראויה לביטול זכותם של נהנים על פי צוואה בגלל כישלון מטרתה כתוצאה משינוי מעמדם של הנהנים הנקובים בצוואה כתוצאה מפטירתם או בגלל ריחוקם של צאצאיהם מליבו של המנוח בשנים שקדמו לפטירתו" (ע"א 5654/92 בורנשטיין נ' מסר).

נקודה חשובה לציון, שבדין העברי קיים דין "מצווה לקיים דברי המת", שהכלל הנו שאף שהצוואה אינה כשירה ולחילופין אף נוגדת את רצון הנפטר הרי שיש סמכות לקיים את דברי המת.

חלוקת עזבון לפי החוק כאשר אדם שכח שכתב צוואה - האמנם?

בנדון זה עולה שאלה גדולה - האם במקרה של אדם ששכח שכתב צוואה אנחנו כופים את חלוקת העיזבון בהתאם לחוק אף על פי שהנסיבות מוכיחות שזוהי לא כוונת המנוח?

לעניות דעתי, ניתן בהחלט לבטל צוואה שנשתכחה, וזאת בהתאם לפסיקה שצוואה מקיימים בפירושה ואומד הדעת, והרי ודאי שאם נתברר לנו שהצוואה נשכחה, הרי שזהו לא אומד דעתו של המנוח להוריש את רכושו לאחר שהיה שינוי נסיבות מהותי ורק בגלל "ששכח" לערוך או לבטל את הצוואה הישנה. בעניין זה ניתן לראות בת"ע 32072-10-13 פלוני נ' אלמוני, שם קבעה כב' השופטת גורביץ שניתן לפנות לנסיבות חיצוניות ולא לפרש את הצוואה כלשונה היות שהצוואה נשתכחה.

לאור האמור ניתן לומר בבירור, שיש לקונה בחוק, כלומר קיים חסר אשר מחייב התייחסות של המחוקק בנושא. לעניות דעתי במקום שברור לנו שאין כל קשר בין הצוואה לבין רצון המנוח צריך להיות לבית המשפט ו/או לבית הדין הרבני שיקול דעת רחב בקיום ו/או ביטול הצוואה ו/או כל חלוקה אחרת שתיראה הוגנת והכי קרובה לרצונו של המנוח.

עו"ד וטוען רבני אליאב ביטון עוסק בדיני משפחה, צוואות, גירושין, ייצוג בהליכי התנגדות לצוואה, ייצוג בבית המשפט לענייני משפחה ובבית הדין הרבני ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה לעו"ד וטוען רבני אליאב ביטון - 053-7428621