תחקיר: השוק השחור של הריטלין (צילום: חדשות 2)
5 מ"ג במקום 0.5 מ"ג. אילוסטרציה|צילום: חדשות 2

תושבת באר שבע בת 81 טוענת כי טעות של רוקח ברשת "סופר פארם", שניפק עבורה תרופה במינון הגבוה פי 10 מהמרשם שקיבלה, גרמה לה לנכות בשיעור של 100%.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בתביעה שהגישו בני משפחתה בחודש האחרון לבית המשפט המחוזי בלוד הם טוענים כי בעקבות הבלבול במינון לפני כשנתיים הידרדר מצבה השכלי של האישה באופן קיצוני, עד שזו הפכה לחולה סיעודית. בשל הטעות הם תובעים מ"סופר פארם" פיצויים של יותר מ-2.5 מיליון שקלים.

במרס 2012, כך על פי התביעה, אושפזה האישה בבית החולים סורוקה בבאר שבע בשל שבר בעמוד השדרה. עם שחרורה הורו לה רופאי בית החולים ליטול "קומדין", תרופה לדילול דם, במינון של 0.5 מ"ג. על פי טענותיהם של בני משפחתה, רוקח מסניף רשת הפארם בבאר שבע ניפק בשוגג לבתה של המטופלת קומדין במינון של 5 מ"ג, מינון הגבוה פי 10 מהוראת הרופאים.

"נמצאת בדיכאון, מסרבת לאכול ולשתות"

לאחר ארבעה ימים בהם נטלה את התרופה בעלת המינון המופרז התמוטטה האישה והיא הובהלה שוב ל"סורוקה" כשהיא סובלת מדימום מסיבי בדרכי העיכול. בדיקת מערכת הקרישה העלתה כי דמה של המטופלת לא נקרש כלל וניתנו לה נוגדים לתרופת הדילול.

על פי טענת משפחת האישה, אשר מרותקת כיום לכיסא גלגלים, לפני האירוע היא התגוררה לבדה והייתה אדם עצמאי לחלוטין. "היא הייתה מתעמלת מדי יום וצועדת קילומטרים ברגל, מבשלת ומארחת אורחים רבים בביתה מדי יום", מספרים בני המשפחה ומוסיפים: "לאחר אירוע הדמם הקשה היא נמצאת בדיכאון, ללא הבנה למצבה, חשדנית, מסרבת לאכול ולשתות".

עוד עולה מכתב התביעה, אשר הוגשה באמצעות עוה"ד ד"ר יהונתן בירון ועוה"ד שרון בירון מרקוביץ', כי בשל סירובה של המטופלת לאכול ולשתות, מאז המקרה היא מוזנת באמצעות צינור המחובר ישירות לקיבתה.

בחוות הדעת הרפואית של מומחה מטעם התביעה נכתב כי נמצא קשר סיבתי מובהק בין הירידה החדה במצבה השכלי והנפשי של האישה ובין נטילת הקומודין במינון השגוי. עוד ציין המומחה כי "דמם כתוצאה מדימום עודף של קומודין גורם לתחלואה ולתמותה בלתי מבוטלת. לכן, כל רופא וכל רוקח אמור להיות מודע לחשיבות התאמת התרופה פרטנית לכל חולה".

חשד: מטפלת התעללה בקשישה בת 77 (צילום: AP, חדשות)
תביעה: הפכה לנכה בגלל מינון שגוי. אילוסט|צילום: AP, חדשות

"הרוקח של סופר פארם לא קרא בשימת לב ראויה את המרשם אשר הוצג בפניו", נכתב בתביעת המשפחה, "חוסר אכפתיות וחוסר מקצועיות ראויים מצד סופר פארם ומצד הרוקח הם שגרמו לסבלה הרב של הקשישה שבנס לא קיפחה את חייה".

מרשת סופר פארם נמסר בתגובה כי "סופר-פארם שמה את בטיחות לקוחותיה בראש סדר העדיפויות ומשקיעה משאבים רבים בנושא מניעת טעויות ניפוק. התביעה שבנידון נמצאת בטיפול ולא נוכל להתייחס אליה מעבר לכך".

לפניות לכתב: itaiA@ch2news.tv