הפרקליטות הודיעה למשפחתו של דוד כהן ז"ל, שנהרג בתאונת דרכים כתוצאה מפגיעת גמל משוטט, כי החליטה באופן סופי לסגור את תיק החקירה, וכי לא תעמיד לדין את מי שהוגדר על תג הזיהוי שלו כבעליו. "ההחלטה שלא להעניש את הבעלים מקוממת", אמרו בני משפחתו של כהן.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
התאונה הקשה התרחשה לפני כשנתיים, אז אירעה ההתנגשות בין כהן, תושב כפר רתמים בן 33, נשוי ואב ל-3 ילדים, לגמל המשוטט בשטח המועצה האזורית רמת נגב. מיד אחרי התאונה, נלקח הסימון שהוצמד לגמל, ובו פרטיו ופרטי בעליו.
האיש, המחזיק בעדר שלם סמוך לכפר ביר אדאג' שבקרבת זירת התאונה, נעצר על ידי המשטרה. הוא נחקר בחשד שהותיר את הגמל לשוטט ובעקבות כך גם בנוגע לאחריות לתאונה הקשה.
בחקריתו טען כי הגמל אכן היה בבעלותו, אך הוא מכר אותו זמן קצר לפני התאונה. כשנשאל למי הוא מכר את הגמל, הוא השיב כי אינו יודע. התיק הועבר לפרקליטות, שהחליטה לסגור את התיק מחוסר ראיות.
גורמים בפקליטות טוענים כי משטרת התנועה לא הביאה מספיק ראיות. מנגד, גורמים במשטרה טוענים כי החלטת הפרקליטות שלא להגיש נגד בעל הגמל כתב אישום שגוייה. אחד הגורמים אף ציין כי אם בפרקליטות סברו שאין מספיק ממצאים, הם יכלו להעביר את התיק חזרה למשטרה כדי לנסות לאסוף ראיות חדשות, אך שם הוחלט לסגור את התיק.
אלף תלונות בשנה
מדי שנה מתקבלות כאלף תלונות בדבר שוטטות גמלים בנתיבי תחבורה במרחב הדרום. מינואר 2008 ועד יוני 2015 התרחשו לפחות 73 תאונות דרכים כתוצאה מפגיעה בבעלי חיים משוטטים, כ-19 בני אדם נפצעו, ואדם אחד נהרג. בינתיים, מתחילת השנה הצטרפו לסטטיסטיקה העגומה שלושה בני אדם נוספים שקיפחו את חייהם.
בוחני תאונות הדרכים מחפשים אחר תגי הזיהוי שעל הגמלים מיד בהגיעם אל זירות התאונות. התגים מחוברים לאוזני הגמלים וברוב המקרים, נתלשים טרם הגעת המשטרה בכדי למנוע את זיהוי בעלי הגמלים.
במקרה של דוד כהן, היתה זו הפעם הראשונה בתאונות מסוג זה - שבה הצליחה משטרת ישראל לאתר את בעל הגמל כפי שהוגדר בתג האוזן. הדבר התאפשר בזכות תושייתו של אזרח שנקלע למקום ומיהר לשמור את התג כדי להעביר אותו לידי המשטרה.
"החלטה מקוממת"
"קיבלנו בתדהמה את ההחלטה של הפרקליטות שלא להעמיד לדין את בעל הגמל", אומר איתי כהן, אחיו של דוד ז"ל. "כדי לשמור על בריאותנו השתדלנו כל התקופה לא להתעסק בזה יותר מדי, אבל כשזה מגיע לפתחנו זה מערבב את הבטן. המחשבה על כך שבעל הגמל לא נענש ואפילו לא ישלם קנס, מקוממת מאוד ויוצרת תחושה מאוד חזקה של זלזול במת וגם של זלזול בחיים . בכבישי הדרום נוסעים כל יום אנשים שממשיכים להיות בסכנה, ונראה שלאף אחד לא באמת אכפת".
בתנועת רגבים שניהלה את התיק המשפטי מטעם המשפחה, תוקפים בחריפות את ההחלטה. "מדובר בהחלטה אומללה ומקוממת, שהינה תוצאה ישירה מהתרשלות המשטרה לחקור את המקרה באופן רציני", אומר עמיחי יוגב, רכז מחוז דרום בארגון.
התנועה אף קידמה הצעת חוק יחד עם חבר הכנסת סמוטריץ' להסדרת רישום בעלי חיים באמצעות שבב תת עורי במטרה לזהותם ולתעד עבירות הקשורות בהם. על פי ההצעה, לרשויות הפיקוח תהיה הסמכות להחרים גמלים שישוטטו סמוך לצירי תנועה ויסכנו את ציבור הנהגים. החוק עבר בקריאה ראשונה אבל מאז כבר 8 חודשים תקועה. משרד החקלאות מבקש לקבוע תקנית בנושא ובשל כך קידום החוק מתעכב.
"שוב הוכחה אזלת היד של הפרקליטות והמשטרה", אמרו במועצה האזורית רמת נגב. "אין זו הפעם הראשונה ששלטון החוק מראה רפיון ורפיסות. כמו שאירע לפני מספר שנים בתיק ההריגה של איריס שנהרגה מפגיעת רכב מבריחים על הכביש לניצנה כך גם עתה. כנראה שבאמת מדרום לבאר שבע אין שלטון ואין חוק".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "תיק החקירה טופל על ידי הפרקליטות בצורה מעמיקה ואף בוצעו בו פעולות השלמת חקירה רבות על פי הנחיית הפרקליטות, זאת כדי להוכיח את זהות הבעלים של הגמל. למרות החקירה המעמיקה כאמור, קיים קושי להוכיח ברמה הנדרשת בפלילים מי היה הבעלים של הגמל במועד התאונה. לפיכך, החליטה הפרקליטות לסגור את התיק והודעה על כך נמסרה לבני משפחת המנוח, ואף נקבעה עמם פגישה לצורך מתן הסבר על התיק. יחד עם זאת חשוב לציין כי בהיעדר חקיקה בדבר חזקת הבעלות שתחול על הבעלים של הגמל, פועלת הפרקליטות יחד עם גורמים נוספים למציאת פתרונות שיאפשרו להביא את האחראים לדין באירועים מעין אלה".