פרקליטות מחוז תל אביב הודיעה היום (ראשון) כי לא תפתח מחדש את תיק חקירת תאונת הדרכים שבה נהרג גל בק ז"ל לפני עשר שנים. ההודעה יצאה בעקבות תחקיר של איילה חסון ויפעת גליק שפורסם ב"יומן" בערוץ 1 בסוף השבוע, שבו נטען כי חקירת התאונה טויחה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
ביולי 2005 פגעה נהגת צעירה בת 20 בבק, בן 16, בשעה שרכב על אופנועו בצומת הרחובות חיים לבנון וקק"ל בתל אביב. בחקירתה טענה הצעירה שנסעה באור ירוק ובק חצה את הצומת באור אדום, אך בתחקיר נטען כי חמישה עדי ראייה טענו כי דווקא בק הוא שנסע באור ירוק ואילו הצעירה היא שעברה ברמזור אדום.
התחקיר אף העלה סימני שאלה בנוגע לאחת מהעדויות במשטרה, זו שתמכה בגרסתה של הצעירה. בפרקליטות הודיעו היום כי מלבד העדות הזו, שני עדים נוספים לא מסרו גרסה ברור ולכן "אין בידם לשלול ברמה הנדרשת במשפט הפלילי את האפשרות שהמנוח נכנס לצומת עוד לפני שהאור ברמזור בכיוונו התחלף לירוק".
כמה עדי ראייה היו לתאונה?
עוד אמרו בפרקליטות כי חלק מהעדים טענו כי המנוח עמד מעבר לקו העצירה כשהרמזור בכיוונו היה אדום וכי הטענה שלפיה 5 עדי ראייה טוענים שהנהגת הפוגעת עברה באדום אינה נכונה. "רק חברו של המנוח, שנהג לידו, טען טענה זו באופן חד משמעי", נמסר.
"לאור הגרסאות הסותרות ובמצב הראייתי בתיק, לא ניתן היה לשלול ברמה הנדרשת במשפט פלילי - הדורש ודאות מעל לכל ספק סביר - כי החשודה נכנסה לצומת באור ירוק", נמסר מהפרקליטות. מסיבה זו הוחלט שלא להעמיד אותה לדין.
מהתחקיר עולה כי הפרסומים אודות מעצרה של עורכת הדין רות דוד הם שהציתו בקרב ההורים את הרצון לפתוח את תיק החקירה, מאחר שדוד הייתה פרקליטת מחוז תל אביב באותם ימים. עם זאת, בפרקליטות טוענים היום כי עו"ד דוד לא הייתה מעורבת בתיק בשום שלב.
"היכולת לחקור לא אפקטיבית"
בעקבות התחקיר הופצו בסוף השבוע קריאות רבות ברשתות החברתיות להעמיד את הצעירה לדין, תוך פרסום שמה ותמונתה. הטענה המרכזית של גולשים רבים היא כי העובדה שהצעירה היא בת למשפחה עשירה ומקושרת היא שהובילה לטיוח התיק. בין היתר נטען בתחקיר כי לא נערכה לצעירה בדיקת אלכוהול. בנתיחה שלאחר המוות הובהר כי בגופו של בק לא נמצאו שרידי אלכוהול, סמים או תרופות.
ההחלטה לסגור את התיק התקבלה כאמור כבר לפני 10 שנים והזמן הקבוע בחוק להגשת ערר הוא 30 יום מקבלת ההודעה. בפרקליטות הדגישו כי לאחר 10 שנים היכולת לבצע השלמת חקירה אפקטיבית "כמעט ולא קיימת ולאור האמור גם לא נדרשת".
עוד נטען כי העבירה שבה חשודה הנהגת - גרימת מוות ברשלנות - התיישנה כבר בחלוף 5 שנים מזמן התאונה וכי בניגוד למה שנטען בתחקיר - "קבלת החלטה בתיק שכזה תוך חודש וחצי אין בה כל פסול וכל חריג".