הרצל כהן, אדם בעל מוגבלות ראייה המלווה בכלב נחייה, ביקש לחזור מתל אביב לביתו ברמת גן. אך נהג המונית של חברת "גט טקסי" שהגיע למקום הבחין בבעל החיים וסרב להעלות אותו למכונית. בעקבות המקרה הגיש כהן תביעה על סך 125 אלף שקלים נגד החברה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
לפי כתב התביעה, שהוגשה באמצעות עורך הדין אינאס חג' יחיא, בתו של כהן הזמינה עבורו את המונית באמצעות האפליקציה של "גט טקסי". הנהג סרב לקחת את הנוסע וכלבו, למרות שנאמר לו שוב ושוב כי הוא מחויב לעשות זאת על פי חוק, ונסע מהמקום. למקום הוזמנה מונית נוספת של אותה חברה, וגם הנהג הנוסף סרב לתת שירות.
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי אנשים עם מוגבלות זכאים להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים. החוק אף מגדיר את החובה במתן מענה הולם לצרכיהם המיוחדים באופן שיאפשר להם לחיות את חייהם בעצמאות מרבית. על מנת להגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, נקבע בחוק השוויון כי חל איסור מפורש על כל מי שעיסוקו במתן שירות ציבורי ובהפעלת מקום ציבורי, להפלות אדם בגין מוגבלותו. בנוסף, חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלב נחייה, קובע מפורשות כי אין להגביל את זכותו של אדם המלווה בכלב נחייה להשתמש בשירות ציבורי.
"החברה פגעה פגיעה חמורה בזכויות אנשים עם מוגבלות"
במענה לפניית נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, טענה חברת גט טקסי כי היא "משמשת כמתווך בלבד בין הנהגים לבין הנוסעים" וכי "אין החברה אחראית לכל נזק, אי נוחות, אובדן או עוגמת נפש הנגרמים, במישרין או בעקיפין, מהתנהגות הנהגים". בניגוד לכך, נטען בכתב התביעה כי החברה התרשלה בכך שלא הנחתה את הנהגים כיצד לנהוג כלפי אנשים עם מוגבלות בכלל, וכלפי עיוורים המלווים בכלבי נחיה בפרט, ולא פיקחה על עבודתם כראוי. החברה, כך על פי כתב התביעה, "הפרה ברגל גסה את הוראות חוק השוויון, ופגעה פגיעה חמורה בזכויות אנשים עם מוגבלות".
"אנשים עיוורים המסתייעים בכלב נחיה משתמשים באופן תדיר במוניות כדי להגיע ממקום למקום", אמר נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם. "אחת החוויות הלא נעימות החוזרות לצערי על עצמן היא שגם לאחר חקיקת חוק השוויון, נהגי מונית מסרבים להעלותם למונית, או חולפים על פניהם ואינם עוצרים".