חברת התעופה אל על הגישה הבוקר (רביעי) עתירה לבג"ץ נגד האישור שניתן לחברת "אייר אינדיה" לטוס מעל סעודיה בטיסות מהודו לישראל. "הנתיב המקוצר מהווה יתרון תחרותי חריג במידה החורגת מעבר לתנאי הפתיחה הרגילים", טענו באל על.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בעתירה דחופה שהגישה לבג"ץ באמצעות עורכי הדין ד"ר אביגדור קלגסבלד ואמיר שרגא, אל על טענה כי מדיניות התעופה בישראל חייבת להבטיח שוויון הזדמנויות בין חברות התעופה הישראליות לבין החברות הזרות. "ההתחייבויות המנהליות הללו הן התחייבויות חוזיות מחייבות של מדינת ישראל", טענו בחברה.
בעתירה מבהירה אל על כי פנתה לארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית בדרישה לאפשר גם להם לטוס מעל השטח הסעודי בטיסותיהם להודו. "כל עוד לא ניתן היתר מערב הסעודית לאל על - מתן היתר לחברת תעופה זרה לטוס בנתיבים מקוצרים החסומים בפני אל על היא ההיפך מ'שוויון הזדמנויות' וההיפך מ'בסיס תחרותי', ועל כן איננה חוקית".
בחברה טענו כי ההיתר שניתן ל"אייר אינדיה" מפר גם שני הסכמים בינלאומיים עליהם חתמה מדינת ישראל. בעתירה ציינו את החתימה על אמנת שיקגו האוסרות על סעודיה להפלות חברות במתן היתרים לטוס מעל שטחה. בנוסף ההיתר מפר הסכם דו צדדי שנחתם בין הודו לישראל המחייב את הממשלה להעניק לאל על "הזדמנות שווה והוגנת".
ביום חמישי האחרון טיסת "אייר אינדיה" הראשונה שטסה מהודו לישראל מעל שטח סעודיה נחתה בנמל התעופה בן גוריון בלוד. "אנחנו חוגגים הערב את הידוק היחסים עם הודו וקשר אזרחי ראשון עם ערב הסעודית ומדינות המפרץ", התגאה שר התחבורה ישראל כץ.
בחודש פברואר פורסם כי חברת "אייר אינדיה" מתכוונת להשיק טיסות ישירות מישראל לדלהי מעל שמי ערב הסעודית. הטיסה בנתיב החדש תארך כ-5 שעות בלבד. אחד הגורמים להסכם הוא מענק חד פעמי לחברה שהעביר שר התיירות יריב לוין, העומד על פי הדיווח על סכום של 750 אלף אירו.
תגובת משרד התחבורה: "מתן אפשרות לטיסות מעל שמי סעודיה בדרך לישראל הוא הישג מדיני ראשון במעלה. יחד עם זאת משרד התחבורה תומך במתן אפשרות לתחרות הוגנת גם לחברת אל על, כפי שנעשה עד כה המסגרת מדיניות השמים הפתוחים. באחריות ממשלת ישראל לוודא שחברת אל על לא תפגע כתוצאה מצעד חשוב זה".