ארכיון (צילום: משטרת ישראל)
בקרוב: מוקד 100 משודרג|צילום: משטרת ישראל

המשטרה מבשרת הערב (שני) כי לראשונה בישראל יוקם מוקד 100 ארצי, מוקד חירום שיעמוד לטענתה בסטנדרטים מבצעיים בינלאומיים, כמענה לקריאות מצוקה של הציבור.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בימים האחרונים הוצגו למפכ"ל המשטרה, רב ניצב יוחנן דנינו, ממצאיו של צוות עבודה בנושא בראשות הסמפכ"ל, ניצב ניסים מור. לאחר סדרת דיונים החליט המפכ"ל לאמץ את ההמלצות במלואן.

על פי מסקנות צוות הסמפכ"ל, המחויבות כלפי הציבור מצריכה שינוי עומק בתפיסת המוקד, במעמדו, באיכויות כוח האדם, בבעלי התפקידים, בהכשרה, בטכנולוגיות, בתהליכי העבודה וברמת השירות כמו למשל צמצום זמן המענה לפניות ואורך השיחה.

הוועדה קוראת להקים תוך שנה לפחות מוקד ארצי, במקום שבעת המוקדים הפועלים כיום במחוזות השונים, הכולל כוח אדם, מדרגי פיקוד, טכנולוגיה מתקדמת ותורת הפעלה בסטנדרט מבצעי גבוה העונה על כלל הצרכים שמופו, באופן שיאפשר הליכי שליטה ובקרה מלאים מצד אחד, ורמה מבצעית ושירותית גבוהה מצד אחר.

דנינו, ארכיון (צילום: אור מני, פייסבוק משטרה)
יישם את ההמלצות? דנינו|צילום: אור מני, פייסבוק משטרה

המטרה: מענה בתוך חמש שניות

אחת ההמלצות של הוועדה קוראת להביא לשינוי דרסטי בתפיסת המוקד. תפקיד המוקדן ייתפס כיוקרתי ויהפוך לתפקיד נחשק שימשוך את הטובים ביותר, בניגוד למצב היום. עם זאת, לא ברור כיצד מתכוונת הוועדה להביא לשינוי זה.

המלצה אחרת של הוועדה עוסקת בתורת הפעלה ארצית אחידה בסטנדרטים בינלאומיים, והמלצה נוספת קוראת להרחיב את השירות הניתן לציבור על ידי מוקד 100 על בסיס שדרוג מרכיבים חיוניים ומרכזיים כדוגמת זמן מענה תוך חמש שניות. גם במקרים הללו לא מפורטות הדרכים המעשיות שיביאו לשינוי המיוחל.

ועדת הסמפכ"ל ממליצה לבנות מוקד 100 על בסיס הנדסת אנוש ופונקציות טכנולוגיות מהמובילות שיש היום בשוק הביטחוני, המבצעי והשירותי, בדגש על היכולות להפנות 100% קשב לקריאות מצוקה, מיון שיחות מידע ויירוט שיחות הטרדה.

בנוסף לכך ממליצה הוועדה לקיים אכיפה נחושה נגד מטרידים. לטענתה יש לקדם שינויי חקיקה, גיבוש ויישום מדיניות אכיפה נוקשה נגד מטרידים, בליווי מהלכי הסברה נרחבים לצורך צמצום משמעותי בתופעת ההטרדות. היום פורסם למשל, שהמשטרה שוקלת להטיל על שני מטרידים את העלויות שהשיחה שלהם גרמו למשטרה.