השבוע האחרון היה קטלני במיוחד בכבישים, ורק בחודש האחרון יותר מ-20 בני אדם איבדו את חייהם בתאונות דרכים. כחלק מהמגמה המדאיגה, מקרים רבים מתפרסמים לאחרונה לגבי נהגים שעולים על הכביש לאחר שנשלל מהם הרישיון - ובחלק מהמקרים הללו התוצאה היא טרגית. יחד עם זאת, נראה שאותם נהגים לא חוששים מההשלכות, ושהמדינה לא מצליחה למנוע את עלייתם על הכביש.
אחד הכלים שעשויים להרתיע אדם שרישיונו נשלל, הוא שבמקרה של תאונה לא יהיה כיסוי ביטוחי - אלא שגם הכלי הזה לא ממש אפקטיבי. במקרים מסוימים הביטוח חל גם אם רישיונו של הנהג נפסל. הסיבה לכך: צריך להוכיח שהנהג אכן ידע שרישיונו נשלל, וזה לא מאוד פשוט.
בחלק מהמקרים גם אם נשלחה לנהג הודעה על שלילת רישיונו, לא ניתן יהיה להוכיח שהוא אכן קיבל אותה פיזית והיה מודע לה. כך יוצא שהביטוח משלם לעיתים אפילו אם התאונה התרחשה זמן רב לאחר שלילת הרישיון.
עולה השאלה: כיצד לא הודיעו לנהג על שלילת רישיונו כראוי? ייתכן שבחלק מהמקרים הנהגים אכן ידעו שהם נוהגים בשלילה, ועשו זאת למרות האיסור החמור. יחד עם זאת, לא ניתן היה להוכיח ברמה הנדרשת אם ידעו על כך או לא – והביטוח שילם בכל מקרה.
"למחוקק אין כלים למיגור התופעה"
עו"ד ערן פאר, מומחה לדיני ביטוח לנזיקין, הסביר: "הנתונים האחרונים מדברים בעד עצמם. נהיגה ללא רישיון נהיגה תקף הפכה לנורמה פסולה. לדעתי, כל אדם שנוהג בפסילת רישיון או התלייתו הוא חלק מארגון עברייני אחד. הדרך להילחם בארגון שכזה רק באמצעי ענישה פליליים אינה מספקת. צריך לפגוע להם בכיס".
"לצערי, המחוקק לא נותן כלים לבתי המשפט לפעול בהתאם כדי למגר את התופעה", הוסיף. "נוצר מצב אבסורדי, שלפי הדין הפלילי (שדורש הוכחת עבירה מעבר לספק סביר) הנהגים הללו נחשבים כעוברים על החוק וצפויים לעונש על נהיגה בפסילה. אבל לפי המשפט האזרחי, מקבלים פרס בדמות החזר כספי על הנזקים שגרמו רק כי 'לא ידעו' על היותם בפסילה".
"כך גם נהגים שיכורים כלוט, אשר עושים תאונה וגורמים לנזק ונענשים בפן הפלילי אך את כל הנזק שגרמו, מקבלים מחברות הביטוח", אמר עו"ד פאר. "הגיע העת שהמחוקק יבין, כי אין הרתעה וייתן כלים לבתי המשפט לפגוע בכיסם של אותן פצצות מתקתקות".