ביקור בזמנים לא פופולאריים|צילום: רויטרס

האפיפיור פרנציסקוס הגיע לישראל, כדי לציין 50 שנה לביקורו ההיסטורי של האפיפיור פאולוס השישי ב-1964. הוא נבחר לתפקידו ב-13 במרס 2013, ועד כה התבטא, על פי רוב המומחים באופן חיובי כלפי ישראל, בהמשך לקו של קודמו בתפקיד. אבל מה הוא באמת חושב עלינו? מומחים משיבים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

"היחס שלו לישראל ולעם היהודי הם חיוביים ביותר", מבהיר ד"ר אמנון רמון, מומחה ליחסי ישראל והוותיקן ממכון ירושלים לחקר ישראל. "בהיותו קרדינל בבואנוס איירס היו לו קשרים הדוקים עם ראשי הקהילה היהודית, והוא גם כתב ספר עם הרב אברהם סקורקה, שיצא לאחרונה בעברית, בו הם דנים בכל הנושאים הרגישים, אך גם איך היהדות והנצרות יכולות לפעול יחד".

לדברי ד"ר רמון, האפיפיור הקודם הסתבך טרם ביקורו בשני דברים שהעכירו את האווירה. "הנוכחי מתחיל באופן חלק", אומר המומחה. "אני סמוך ובטוח שהוא ימשיך את הקו שלו בנאומים שיישא פה".

פרנציסקוס התפלל ליד גדר ההפרדה (צילום: AP)
תפילה ליד גדר ההפרדה|צילום: AP

ביקור בישראל או מסע צליינות?

ד"ר יצחק מינרבי, חוקר יחסי ישראל והוותיקן, מדגיש כי פרנציסקוס אמנם 'מתהדר' בידידים יהודים, אך הצהרותיו מוכיחות אחרת. "בזמן הקצר שהוא אפיפיור, הוא ציטט 4 פעמים קטעים אנטישמיים מכתבי הקודש הנוצריים וזה קצת לא ברור לי, זה מאוד חשוב מה שהוא אומר און דה רקורד", טוען החוקר.

לדבריו, כשראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאפיפיור שיישמח כשיגיע לישראל - פרנציסקוס השיב לו: "אני באמת חושב על מסע צליינות לארץ הקודש". לפי ד"ר מינרבי, הסמנטיקה משמעותית מאוד: הפטריארך המרוני בלבנון, בשארה ראי, שהגיע איתו לביקור, אמר בתגובה למבקריו על החלטתו לבקר בישראל - כי הוא אינו מגיע לישראל, אלא לארץ הקודש כעולה רגל. "זה מסביר הכל", מציין ד"ר מינרבי. "כל מילה שיוצאת מפי האפיפיור היא לא מקרית, לא סתם הוא אמר את זה כך לנתניהו".

חוקר יחסי ישראל והוותיקן גם מביע תמיהה על כך שהביקור בישראל קצר במיוחד, ומדגיש כי הוא מתקיים על רקע ריסוסן של הכתובות נגד הנצרות שעוררו חשש בקרב המאמינים, בפרט בוותיקן. "ייתכן והוא ירצה להוסיף כמה מילים בנושא במהלך הביקור ולבוא להגנת המותקפים", מעריך המומחה.

שמעון פרס, בנימין נתניהו, האפיפיור פרנציסקוס (צילום: חדשות 2)
האפיפיור נוחת בישראל|צילום: חדשות 2

"ביקור בזמן שישראל לא פופולארית"

יסכה הרני, חוקרת עצמאית, מומחית לנצרות בארץ הקודש, אומרת כי למרות שכותרתו של הביקור אינה יחסי הוותיקן-ישראל, אך בעצם הגעתו, למעשה מצדיע האפיפיור לקשרים האלה. "הוא יכול היה גם לא לבקר ביד ושם ובמשכן נשיאי ישראל אך בחר לעשות כן, וזה לא עניין של מה בכך".

הרני מציינת כי מדובר באפיפיור המגיע מדור אחר משל קודמיו. "הוא לא בוגר מלחמת העולם השנייה ולא היה שם כשדברים התרחשו, לא כמו בנדיקטוס ה-16 או פאולוס השני. אז אם הוא מאמץ גישה כזו חיובית כלפי היהודים, זו ההוכחה שהכנסייה הצליחה בתכנית החינוכית שלה, של יחס הגון ליהודים ודיאלוג", היא מדגישה.

לדברי החוקרת, אי אפשר למצוא בעברו של פרנציסקוס אמירות או מעשים נגד היהדות או ישראל. "הוא תוצר של הכנסייה אחרי המהפכה, וסך הכל טוב לנו איתו והוא מחליט להגיע למדינה בזמן שאנו לא פופולאריים שם וזה אומר הרבה".