לא פעם אחת בשנים האחרונות נשמעו תלונות על העומס הלא אנושי בסניף משרד הפנים במזרח ירושלים. במשרד הפנים עשו מעשה והשקיעו מיליונים בלשכה מפוארת לשיפור השירות. אז מדוע, בכל זאת, התורים נשארו ארוכים?
צילום במצלמה נסתרת בתוך הסניף החדש והמושקע של משרד הפנים במזרח העיר חושף את המציאות העגומה אותה חיים התושבים באופן יומיומי. נשים, מבוגרים וילדים עומדים שעות ארוכות תחת השמש היוקדת, ללא כל אפשרות לשבת, רק כדי להיכנס למבנה בו ניתן שירות בסיסי והכרחי.
המצלמה מתעדת מקרה בו לאחד מהילדים שנמצא בתור הכניסה הארוך ירד דם מהאף. אחד השומרים במקום נתן לו כוס מים, אך האשים את הנשים שהביאו אותו כי הן פצעו את הילד. עוד ניתן לראות בתיעוד את אנשי הביטחון צועקים ומקללים את הרבים שעומדים בתור ופשוט מחכים.
הטפסים רק בעברית
מתברר שגם אחרי הכניסה למתחם הציבורי, נמשכת מסכת הייסורים של מבקשי השירות הערבים. במקום נערך בידוק ביטחוני קפדני שלוקח גם הוא זמן רב, ובו נדרשים המבקרים להפקיד את רוב הרכוש שעליהם ואת התכשיטים טרם הכניסה לסניף.
לאחר הבידוק הביטחוני קיים תור נוסף לשירות המבוקש, ואחר כך התור לפקיד - אך זהו לא סופה של הסאגה המתמשכת. כל הטפסים שנדרשים התושבים למלא ניתנים בשפה עברית בלבד. במידה ותושבי מזרח העיר מעוניינים לתרגם את הנאמר בטפסים עליהם לשלם למאכערים שניצבים בחוץ ולעמוד בתור בשנית.
תגובת משרד הפנים: נעשים מאמצים להקל על העומס
משרד הפנים מסר בתגובה כי "הכניסה לבניין משמשת את באי רשות האוכלוסין, ואת באי שירות התעסוקה כאחד. העומס בא לידי ביטוי בעיקר בימים שבהם גובר מספר המגיעים לשירות התעסוקה. בימים אלה נעשים מאמצים להקל על העומס בכניסה לבניין".
"מילוי הטפסים בעברית מתחייב בשל העובדה כי הפרטים שאדם מציין בבקשתו מוזנים למערכת המחשב שמתנהלת בשפה העברית. אין הוראה האוסרת הכנסת אוכל ושתייה, בתנאי שהם תואמים את הוראות הבטיחות", כך בתגובת משרד הפנים.