אחרי התחקיר באולפן שישי על התנהלותו של יו"ר ועד עובדי הנמל אלון חסן, המשטרה נכנסת לתמונה. הבוקר (א') אמנם הודיע חסן כי הוא משעה את עצמו מתפקידו, אך הערב פנה יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד גדעון סיטרמן למפכ"ל המשטרה רב-ניצב יוחנן דנינו ולראש אגף החקירות ניצב יואב סגלוביץ' בבקשה לפתוח בחקירת עסקיו הפרטיים של חסן.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הבדיקה מגיעה גם מכיוונים נוספים - מבקר המדינה יוסף שפירא הודיע היום כי מזה מספר שבועות הוא בודק את התנהלותו של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד. גם ראשות החברות הממשלתיות העבירה דוח מקיף ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בנושא. בנוסף, בתנועה לאיכות השלטון מתכננים להגיש מחר בבוקר תלונה למשטרה.

בכיר בהסתדרות סיפר לחדשות 2 כי השעייתו של חסן אינה זמנית. לדבריו, הוא אינו צפוי לשוב לתפקיד יו"ר ועד עובדי הנמל גם לא אחרי שתסתיים הבדיקה או החקירה המשטרתית. מחר יו"ר הוועד שהשעה עצמו צפוי לשוב לעבודה כמפעיל ציוד טכני אחרי תשע שנים שבהן תפקידו התמצה בייצוג העובדים.

15 בכירים בנמל אשדוד נעצרו (צילום: רויטרס)
מכולות בנמל. "מונופולים מחזיקים בגרון"|צילום: רויטרס

חסן: "דורש בירור מלא של הטענות"

במקביל, באופן מקרי נערך היום שימוע שני לפני פיטורים ליו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי. אולי המהלכים הללו יכולים ללמד, כי למרות הטענות, בהסתדרות לא חוששים גם מהוועדים הגדולים.

 "אני דורש בירור מלא של הטענות אשר עלו בכתבה של ערוץ 2 נגדי", אמר היום אלון חסן עם ההודעה על החלטתו להשעות עצמו מתפקידו. "בשלב זה החלטתי להשעות את עצמי מתפקידי בוועד עובדי נמל אשדוד, וזאת עד לגמר הבירור".

יו"ר ההסתדרות עופר עיני אמר כי הוא מכבד את החלטתו של חסן. "ההסתדרות תמשיך לעמוד לצד העובדים לקראת המו"מ הצפוי על עתיד הנמלים", אמר עיני. הוא הוסיף כי בכוונתו להביא לשינוי בחוקי ההסתדרות שלפיו לא יתאפשר לחבר ועד להחזיק בעסקים פרטיים המצויים בקשר עסקי עם מקום עבודתו.

כץ: "אופטימיות מאירן? יותר קל לטפל כבר באלון חסן"

מוקדם יותר היום, הגיב שר התחבורה ישראל כץ לתחקיר אולפן שישי על עסקיו של אלון חסן. גם כשנשאל לפני סיום האם ישנה אופטימיות מכיוון אירן, חזר כץ לעסוק ביושב ראש הוועד האשדודי ואמר - "יותר קל לטפל כבר באלון חסן".

_OBJ

השר כץ הבטיח כי "בנמלים תצא לדרך בקרוב מאוד רפורמה שתבטל את המונופולים, תאפשר תחרות, תוזיל את יוקר המחייה ובעיקר גם תשנה מציאות. כמו שאנחנו רואים, תחת חסות המונופול נעשים שם דברים שלא ייעשו".

כץ המשיך לתקוף את התנהלותו של חסן והדגיש כי "מונופולים ממשלתיים מחזיקים את הציבור הישראלי בגרונו, את המשק הישראלי בגרונו. הם עולים לנו הרבה מאוד כסף, חמישה מיליארד שקלים בשנה לפי האומדנים, והם גם מאפשרים תופעות מהסוג הזה. שינינו את זה ברכבת, פתחנו את התעופה ועכשיו נעשה את זה גם בים. נפתח את הים לתחרות ונסלק תופעות מהסוג שראינו כאן".

"בחיים לא נתקלתי במוצרים שלו מחוץ לנמל"

למרות העובדה שלעובד נמל אסור לעשות עסקים פרטיים עם הנמל, חסן מצא דרך להרוויח אישית מהפעילות הענפה באשדוד. המנוף הראשון באימפריה הכלכלית שלו הוא חברת "בן עידן הובלות" שבבעלותו. בחברה אמנם יש מספר קטן של משאיות ורק שלושה נהגים, אבל ההספק שלה לא היה מבייש חברות ענק.

גם חומרי הניקוי "ריצפי" ו"מירסל" אולי לא מוכרים לכם, אבל בנמל אשדוד הם מאוד פופולאריים. את החומרים האלה מייצרת חברה בשם "שחף-הופס", חברה נוספת בבעלותו של חסן. "אני במוצרים שלו לא נתקלתי בחיים מחוץ לנמל", סיפר ח', העובד בנמל אשדוד. "אבל בנמל אתה רואה את המוצרים האלה בכל פינה, שירותים, מקלחות, מטבחים. הנמל עובד בעבודה מאוד מלוכלכת עם גריז ושמנים שצריכים המון חומרי ניקוי בשבילם. הנמל הוא הלקוח הכי טוב של חסן".

_OBJ

הבהרה: בהמשך לתחקיר של אולפן שישי על עסקיו הפרטיים של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, אנחנו מבקשים להבהיר שאין כל קשר בין חברת קליר אשר נזכרת בתחקיר שמצויה בבעלות קרובי משפחתו של אלון חסן המשווקת חומרי ניקוי לנמל אשדוד לבין חברת קליר כימיקלים לייצור ושיווק בעירבון מוגבל בבעלות אלי זאנה ואלי גבריאל.