ארגון ויצו העניק היום את "אות הקלון" למפרסם הסקסיסטי ביותר לשנת 2011 לחברת FIX גיבור סברינה, שקראה לגולשות להעלות לפייסבוק תמונות שלהן בחזיות, זאת מכיוון ש"הפרסומת חוצה קו אדום בכך שהיא מעודדת קטינות להשתתף באופן בזוי בשיווק מוצר".
הפרסומת לחברת ההלבשה התחתונה, שהופקה באמצעות משרד הפרסום באומן-בר-ברביבאי, מבקשת מנערות לצלם עצמן בחזייה ותחתונים ולהעלות את התמונות לדף הפייסבוק של החברה, כחלק מתחרות נושאת פרסים.
ועדת הבדיקה שהורכבה מנציגי גופי תקשורת, אקדמיה וארגוני נשים, סקרה אלפי פרסומות ודירגה את אלו שנמצאו כמבזות ביותר. בסיכום הוועדה נכתב כי "הפרסומת של FIX חוצה קו אדום בהחפצת גוף האישה ובהצגתו כאובייקט מיני. זאת משום שהיא מעודדת נערות וקטינות להשתתף באופן אקטיבי ובזוי בשיווק מוצר בדרך שמתייחסת אל נשים כאל אובייקט מיני".
"יש חשש שהדחיפה להצטלם בצורה 'מדליקה' תתפרש בצורה קיצונית", הוסיפו בוויצו, "ותקבע בקרב בני-נוער את התפיסה שניצול גוף האישה לגיטימי".
"כדי למכור חזיה לא צריך להפשיט ילדות"
"אות הקלון" ניתן באירוע שקיימה ויצו בכנסת בשיתוף הוועדה לקידום מעמד האישה, לרגל יום האישה 2012 שיתקיים ביום חמישי, 8 במרס. את הדיון העברנו בשידור חי כאן בחדשות 2 באינטרנט. "בעולם הפרסום מיוצגת תת תרבות שמקדשת כסף על חשבון התבונה האנושית", אמרה יו"ר הוועדה ציפי חוטובלי. "מדי ערב מוצגות נשים רפות שכל וסרות טעם כגוף שאין לו נשמה. המדינה רעשה על הדרת נשים. נוח להפנות אצבע מאשימה כאילו אצלנו אין הדרת נשים, אבל הן מוצגות על כל במה כקולב".
"כדי שנפסיק לצקצק בלשוננו בכל פעם שיש שימוש לא נאות בנשים בפרסומות ונעבור למעשים, יש יוזמה להצעת חוק שמתגבשת בימים אלה, שתאסור לעשות שימוש בכל חלק בגופה של אישה בפרסומת שאינו רלוונטי למוצר", אמרה חוטובלי. דבריה נתקלו בתגובות מצד הנוכחים בדיון, שהציעו להחיל את הצעת החוק גם על גברים בפרסום.
"אני שמחה שהצלחנו לקדם את נושא העלאת גיל הנישואים לגיל 18, זה לא ענין הגיל כמו האיסור של מדינת ישראל לחתן קטינים וקטינות", אמרה ח"כ גילה גמליאל. "הנושא עבר בוועדת השרים לענייני חקיקה והיום הוא כבר יועלה כחוק להצבעה טרומית ויקודם".
יו"ר ויצ"ו ישראל, גילה אושרת, הוסיפה כי "פרסומות משפיעות על המציאות, על חיי היום יום. כשמצמצמים את האישה ומקבעים סטריאוטיפ של מישהי ששופינג הוא כל עולמה ואין לה הבנה בטכנולוגיה, זה מעביר מסר. תחת השפעה כזו אין סיכוי שילדים יגדלו לעולם של שוויון מכבד. גם טשטוש נשים בפרסומות היא הפרה של זכויות אדם. מי שדורש להוריד פרסומות בהן מופיעות נשם עושה זאת כדי שגברים לא יתפתו ומקבע את דימוין של נשים כפתייניות".
"כדי למכור חזייה לא צריך להפשיט ילדות", סיכמה יו"ר ויצו. "ההנחה ש'מין מוכר' גובה מחיר כבד מדי של פגיעה בכבוד האישה ובחירותה ובהנצחת נחיתותן של נשים בכל תחומי החיים".
אחרי הפרסומת ה"זוכה" של FIX דורגו הפרסומות של גולדסטאר-טמפו (מקאן-אריקסון), פרופורציה מרכז רפואי (ארועטי-ברמן GPS) מטבחי דו-איט (אליקים הרמן-נהרדעא), ו-AXE דיאודורנט לגבר -יוניליוור ישראל (מקאן-אריקסון).
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק