יומיים לאחר שריפת הענק בסניף "איקאה" בנתניה - עולה כמעט בוודאות כי כשל טכני הוא הגורם לדליקה, ולא הצתה מכוונת.
צוות מורחב של חוקרי שריפות מטעם מכבי האש וחוקרי משטרה הגיע למסקנה כי כשל טכני של אחת המכונות בקומה השנייה של חנות הרהיטים השוודית גרם לשריפת הענק - בניגוד להערכה הראשונית שהדליקה פרצה על גג המתחם.
העובדים: הבית שלנו נחרב
אתמול הגיעו חלק מעובדי החנות למקום שעלה בלהבות ונהרס כליל, וסיפרו על התחושה הקשה. "זה פשוט הבית שלנו, אנחנו פה מההקמה לפני 11 שנה. וזה כאילו הבית שלנו נחרב", התקשתה אחת מהן לעכל את המראה. "המזל היה שלא היו אנשים בפנים. תודה לאל", הוסיפה.
עובדת אחרת לא הביעה חשש למקום העבודה שלה: "אנחנו נשארים לעבוד באיקאה, רק מחכים שיגידו לנו מתי - ומפשילים שרוולים. אני עובדת פה חמש שנים ולא מדמיינת שום מקום עבודה אחר". אחרת המשיכה, "הלב כאב, לא היה חשק לאכול ולא לשתות".
מנכ"ל איקאה ישראל,שלומי גבאי, הרגיע את העובדים. "אנחנו נשב איתם ונעשה איתם את החושבים ויחד נמצא את הפתרון. השרת היחיד שהצלחנו להוציא משם היה עם פרטי כל העובדים, כדי שבימים הקרובים נשלם להם את המשכורת ואת בונוס 2010. תקשרנו עם כולם, זה ארגון חזק מאוד, איקאה העולמית מאחורינו והעובדים בראש מעיינינו". עוד אמר המנכ"ל, כי העובדים ישמעו בשיחה אישית "את הדברים הטובים - וגם את הדברים הפחות טובים".
"מעולם לא אוימנו ולא נסחטנו"
לגבי השמועות באשר להצתה מכוונת על ידי עבריינים אמר גבאי: "אין טעם לעסוק בספקולציות. מונה צוות חקירה שאמור למסור את מסקנותיו לשר אהרונוביץ'. כל ניסיון לעסוק בניחושים הוא מיותר לחלוטין, הוא לא תורם כרגע לשום דבר".
"לא היו איומים, מעולם לא אוימנו ולא נסחטנו. הארגון הזה עובד בצורה אחרת לחלוטין", הוסיף גבאי. בראיון הוא העריך שסניף חדש ומשופר של הרשת, ייבנה בנתניה תוך חצי שנה-שנה. הוא הוסיף כי בהתאם לעומס הצפוי על החנות בראשון לציון, החנות תוגברה בעובדים ותתוגבר בהתאם לצורך, בהמשך.
בתוך כך, הנחה שר התמ"ת שלום שמחון להקים צוות בראשות מנכ"ל משרדו, שרון קדמי, לבחינת ההשלכות הצרכניות והתעסוקתיות של השריפה באיקאה. לדברי השר שמחון יש לוודא כי הצרכנים שהזמינו ורכשו מוצרים מהחנות בנתניה יקבלו את המידע הנדרש שיסייע בקבלת המוצרים עבורם שילמו. בנוסף, בסניף איקאה בנתניה הועסקו כ-400 עובדים ומטרת הצוות תהיה גם לבחון האם וכיצד משרד התמ"ת יסייע למציאת חלופות תעסוקה עבורם.
כל הפרטים החשובים ללקוחות איקאה
אחרי שנשרפה כליל חנות איקאה באזור התעשייה בנתניה, יקוו קונים רבים השבוע, שכבר הזמינו ושילמו על מוצרים מהחברה, כי אספקתם לא תתעכב יתר על המידה. על מנת לעשות סדר בבלגאן, פרסמו הבוקר העיתונים ידיעות אחרונות ומעריב כמה פרטים חשובים לכל מי שחושש לגורל הרהיטים שהזמין.
מה לעשות אם קניתי כורסה באיקאה נתניה וטרם קיבלתי אותה?
על כל מי שרכש מוצרים לשמור על הקבלות. ייתכן שמאגר הנתונים בחנות נפגע ויהיה צורך להוכיח כל עסקה. מהנהלת איקאה נמסר כי החברה אחראית לכל ההזמנות ששולמו, ולקוחות יקבלו את המשלוחים עוד השבוע מסניף ראשון לציון.
האם ניתן להחליף בראשון לציון מוצרים שנרכשו בסניף נתניה?
בהחלט כן. מדובר בשתי חנויות שפועלות בתיאום מלא ומדיניות החזרת המוצרים, כולל האפשרות לקבל כסף חזרה, נמשכת כסדרה, גם לגבי מוצרים שנרכשו בנתניה.
האם המלאי בחנות ראשון לציון מספיק כדי לענות על צרכי הלקוחות בשתי החנויות?
יש מספיק מלאי מוצרים בארץ, ואיקאה פועלת לתגבר את המלאי מחו"ל בימים הקרובים.
איקאה חייבת לספק לי את המוצר?
תיאורטית יכול להיות שלא. עו"ד רם אפרתי מסביר לידיעות אחרונות כי על פי החוק, אם גרם כוח עליון לשריפה (ולא הצתה או רשלנות), איקאה לא חייבת לספק את המוצרים, אולם הרשת התחייבה כן לעשות זאת.
האם יש מוקד שירות לקוחות לשאלות בנושא?
מוקד שירות הלקוחות יפעל בחנות ראשון לציון ויענה על כל שאלות הלקוחות, וגם אתר האינטרנט של החברה ימשיך לספק מידע.
מתי ייפתח מחדש הסניף בנתניה?
ברשת הבטיחו אתמול כי הסניף ייפתח בתוך חצי שנה עד שנה וחצי.
מה יקרה בינתיים לעובדים?
לפי החוק יכולה החברה לפטר אותם, אך הנהלת הרשת הבטיחה כי תדאג להם.
מי יפצה את איקאה?
המבנה שנשרף היה מבוטח על ידי חברת הפניקס. הנזק לתכולה בוטח על ידי חברת כלל. רוב הפיצוי ישולם על ידי מבטחי משנה זרים, שאיתם התקשרו הפניקס וכלל כדי למזער את הסיכון.
רוצים לקבל עדכונים נוספים על השריפה באיקאה? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
עוד בנושא:
השריפה באיקאה: כל הפרטים החשובים