בסוף השבוע יצאה לדרך התכנית החדשה של משרד התחבורה, בשיתוף חברות האוטובוסים והרשויות המקומיות, להקמת רשת חדשה של קווי אוטובוסים במחיר אחיד בגוש דן.
יישום הרפורמה החל עם לא מעט תקלות. מעבר לתלונות של נוסעים על בלבול רב ועל כך שהנהגים אינם מכירים את הדרך ואת התחנות - מה שהאריך את זמן הנסיעה, אירעה תקלה במערכת הממוחשבת "רב-קו" של חברת דן, שתוקנה כעבור זמן מה.
במקביל, במוקדים רבים ברחבי גוש דן מתכננים התושבים הפגנות נגד השינויים, שלדבריהם יקשו עליהם את התנועה. הרפורמה תורגש משמעותית ביום ראשון בבוקר, כשרבים יצאו לעבודה, חיילים ישובו לבסיסם, והעומס בשעות הלחץ גדול במיוחד.
שר התחבורה: ייקח זמן עד שהמצב יהיה אופטימלי
ישראל כ"ץ, שר התחבורה, אמר הבוקר במסיבת עיתונאים כי "תידרש תקופת זמן מסויימת להבאת המצב לביצוע אופטימלי, באופן טבעי ייווצרו פערים בין התכנון לבין התוצאות בפועל. חלק מהם ייסגרו באופן טבעי תוך כדי הסתגלות, וחלק ידרשו מתן פתרונות יחודיים".
"יידרשו צעדים משלימים שעל חלקם כבר החלטנו, כמו דילוג על הנהג ועלייה לאוטובוס מכל דלת, תוספת נתיבי תחבורה ציבוריים ואכיפה משטרתית מוגברת", הוסיף השר כ"ץ, וסיכם: "אני מתחייב לעקוב באופן אישי אחר פיתרון הבעיות, אנו מובילים תהליך שעל בסיסו ניתן לבצע שינוי אמיתי ומשמעותי".
עיקרי השינויים
33 קווי אוטובוס בוטלו, קווים אחרים שינו מסלול ורבים מהם הוארכו. במשרד התחבורה מבטיחים כי זמני ההמתנה לאוטובוס יהיו מעתה קצרים באופן משמעותי, וכדי לאכוף זאת אף הציבו תצפיתנים בתחנות האוטובוס. בנוסף, מסתובבים היום בתחנות ההסעה דיילים שיסבירו לנוסעים על השינוי בקווים.
הרפורמה כוללת 59 קווים המחליפים את 82 הקווים הפועלים כיום בתל אביב-יפו, חולון, בת ים, אזור, רמת גן, גבעתיים ובני ברק. בנוסף, במסגרת השינוי, יהפוך רחוב המלך ג'ורג' בתל אביב לבלעדי לתחבורה ציבורית מכיוון כיכר מסריק ועד רחוב אלנבי. כמו כן יופעלו שני נתיבים לתחבורה ציבורית חדשים ברחובות אבן גבירול וקרליבך ויוארך נתיב התחבורה הציבורית הקיים ברחוב יצחק אלחנן.
כמו כן, תיושם רפורמה בתעריפים. מחיר נסיעה בתוך אזור יעמוד על 6.40 שקלים, כולל מעברים חופשיים במשך 90 דקות. תעריף נסיעה בין אזורים - 10 שקלים, כולל מעברים חופשיים במשך 90 דקות.
שימו לב: קו 45 שהיה אמור להיות מבוטל - לא יבוטל בסופו של דבר, בינתיים.
השינויים בקווי האוטובוס במרכז תל אביב
השינויים בקווי האוטובוס בדרום ובצפון תל אביב
השינויים בקווי האוטובוס ברמת גן ובני ברק
השינויים בקווי האוטובוס בגבעתיים
השינויים בקווי האוטובוס בצפון תל אביב
השינויים בקווי האוטובוס לאוניברסיטת בר אילן
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
מי נכלל ברפורמה?
היישובים באזור 1: אור יהודה, אזור, בני ברק, בת ים, גבעת שמואל, גבעתיים, גנות, גני תקווה, גת רימון, חולון, חמד, יהוד, כפר סירקין, מעש, משמר השבעה, סביון, פתח תקווה, קריית אונו, ראשון לציון, רמת גן, תל אביב-יפו.
היישובים באזור 21: אלישמע, בית ברל, ג'לג'וליה, גבעת ח"ן, גליל ים, גן חיים, גני עם, הוד השרון, הרצליה, חגור, ירקונה, כפר מל"ל, כפר סבא, כפר שמריהו, מגשימים, נווה ימין, נווה ירק, ניר אליהו, עדנים, צופית, רמות השבים, רמת השרון, רעננה, שדה ורבורג, שדה חמד, תעשיון בנימין
היישובים באזור 22: בארות יצחק, בני עטרות, ברקת, גבעת השלושה, גבעת כ"ח, טירת יהודה, כפר קאסם, מזור, נופך, נחלים, נחשולים, עינת, ראש העין, רינתיה, תעשיון חצב.
למה צריך בכלל שינוי?
"תכנית הארגון מחדש בתחבורה הציבורית נולדה מתוך הבנה כי מערכת התחבורה הציבורית בגוש דן כיום איננה עונה בצורה טובה על צרכיהם של תושבי האזור", מסבירה רותי אמיר, ראש מנהל תחבורה ציבורית בנתיבי אילון.
לדברי אמיר, רמת השירות שמציעה מערכת האוטובוסים נמוכה מאד, מבנה רשת הקווים מיושן ומאופיין בריבוי קווים ארוכים, מפותלים ולא מעודכנים. "תכונות אלה מביאות לכך שמרבית מהקווים פועלים בתדירות נמוכה, קיימת חפיפה בין קווים והנוסעים מתקשים להתמצא ברשת הקווים", היא מציינת.
"הרפורמה בתחבורה הציבורית, שמוביל משרד התחבורה בשיתוף חברת נתיבי איילון, תביא לשיפור רמת השירות למרבית הנוסעים באמצעות יצירת רשת קווים חדשה המתאימה לצרכיהם, שיפור תדירויות הקווים וקיצור זמני ההמתנה", טוענת אמיר.