הורידו את הרגל מהגז: הבוקר תחל באופן רשמי הפעילות המבצעית של מערכת מצלמות המהירות האוטומטיות "א-3". המצלמות שעבדו בשבועות האחרונים במתכונת אזהרה יתחילו לשלוח דוחות אמת וקנסות כספיים לנהגים שנוסעים מעל המהירות המותרת. אגף התנועה חשף ביום חמישי האחרון את מרכז הבקרה שינטר את הצילומים שיגיעו מכל רחבי הארץ.
המצלמות החדשות מתעדות כלי רכב שנוסעים במהירות מופרזת, וחציית רמזור באור אדום. העברת הנתונים במערכת המצלמות היא מיידית. מרגע שצולמה תמונה של רכב שעובר על חוקי התנועה, היא נשלחת באופן מיידי למרכז השליטה של המשטרה ותוך ימים אחדים מגיע הדוח לבית האזרח.
במשטרה שמרו על עמימות בנוגע לחריגה שתותר לפני שליחת הדוח, אולם חשפו כי במסגרת הפיילוט הופקו כ-1,000 דוחות אזהרה על עבירות מהירות וכ-250 דוחות אזהרה של מצלמות רמזור. במסגרת הפיילוט נתפס נהג כשהוא חוצה צומת במהירות של 179 קמ"ש, הרבה מעל המהירות המותרת.
"אין כוונה לסחוט כסף מהציבור"
ראש אגף התנועה במשטרת ישראל, ניצב ברונו שטיין, הדגיש כי אין כוונה להעניש נהגים שומרי החוק. "אנחנו לא מחפשים את הנהגים, אין לנו כוונה לעניק דוחות למי שייסע חמישה קמ"ש מעל המותר", אמר שטיין.
ראש אגף תכנון באגף התנועה ניצב משנה אלכס פרלמן, הוסיף והדגיש כי מטרת הצבת המצלמות אינה "לסחוט כסף מהציבור", אלא להרתיע את ציבור ונהגים ולהשפיע על הרגלי הנהיגה של הציבור בישראל. המצלמות יוצבו ב-44 קטעי כביש מסוכנים בהם מתרחשות כ-30% מהתאונות הקטלניות.
"אסור שיהיה קשר ישיר בין האכיפה לבין התקציב"
פרלמן סיפר כי עד סוף השנה יוצבו כ-180 עמדות הפעלה בכבישי ישראל אך רק ב-60 מהן יפעלו מצלמות. מטרתן של עמדות הדמה היא כאמור לייצר הרתעה שתגרום לנהגים להוריד את הרגל מדוושת הגז.
ניצב משנה פרלמן הדגיש כי החברה המפעילה את המצלמות תקבל תשלום עבור על כך שהן עובדות, ולא לפי מספר הדוחות שיחולקו. "אין פה מודל כלכלי, אסור שיהיה קשר ישיר בין האכיפה לבין התקציב", אמר פרלמן.
למרות הדברים, סירב פרלמן לענות לשאלות הכתבים בנושא הרף שעל פיו יפעלו המצלמות. פרלמן טען כי מידת הסטייה שלפיה יינתנו הדוחות משתנה מעת לעת. "בכביש שבו המהירות היא 90 קמ"ש לא נאכוף בנסיעה של 91", אמר.