דוח מבקר המדינה יוסף שפירא על השלטון המקומי לשנת 2013 הוגש הבוקר (ב') ליושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין. בדוח מייחד המבקר פרק שלם למחדלים ולליקויים בפרוייקט המטרונית - מערכת האוטובוסים המהירים החדשה של חיפה והקריות, שהחלה לפעול בתשלום בחודש שעבר.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
המטרונית היא פרויקט ראשון מסוגו בישראל ובעתיד צפויים לפעול בו שלושה קווים עם 140 תחנות, בנתיב אוטובוסים ייעודי שאורכו 45 קילומטר. בשנת 2007 הטילה הממשלה את תכנון וביצוע הפרויקט על חברת "יפה נוף", בבעלותה המלאה של עיריית חיפה.
מהדוח עולה כי חברת "יפה נוף" חרגה בכמיליארד שקלים מהתקציב שהגדירה. עלות הפרוייקט, שהתחיל לפעול רק בחודש אוגוסט השנה, הוערכה בשנת 2007 ב-540 מיליון שקלים. עלותו הסופית היתה 1.59 מיליארד שקלים, ובמשרד מבקר המדינה קבעו כי לא ניתנו הסברים לחריגות או בקרה ראויה של משרד התחבורה.
"ליקויים מהותיים בניהול הפרויקט"
"הביקורת העלתה ליקויים מהותיים בניהול הפרויקט - החל בדרג הממשלתי, משרד התחבורה - וכלה בחברת 'יפה נוף'", נכתב בדוח. "משרד מבקר המדינה רואה בחומרה רבה את הניהול הלקוי של הפרויקט על ידי החברה". חברת יפה נוף מסרה בתגובה למבקר המדינה כי בעתיד תדאג לנמק שינויי אומדן ואישורי תקציב.
המבקר מתח ביקורת על הליך קבלת ההחלטה לבנות את המטרונית ולא חלופות אחרות כמו רכבת קלה, וקבע כי מערכת האוטובוסים שנבנתה לבסוף שונה מהתכנית המקורית שאושרה. עוד עולה מהדוח כי יפה נוף לא הכינה תסקיר בטיחות כולל לפרוייקט.
החברה אף ביצעה עבודות בחיפה שלא קשורות למטרונית, וביקשה עבורן תשלום ממשרד התחבורה. בנוסף, הרצת הפרויקט החלה תשעה חודשים לאחר המועד שתוכנן. בינתיים - העבודות בחיפה ובסביבתה התמשכו זמן רב ופגעו במרקם החיים של העיר.
"משרד התחבורה לא ביצע הליך סדור לפרוייקט, לא קבע לו מסגרת תקציבית כוללת, לא קיים פיקוח ובקרה על עמידתו בלוחות הזמנים", העיר המבקר. "על חברת יפה נוף ומשרדי התחבורה והאוצר להפיק את הלקחים מהמחדלים והטעויות בתחומי התכנון, הניהול, הפיקוח והבקרה בפרויקט זה".
מחברת יפה נוף נמסר בתגובה: פרויקט המטרונית הינו פרויקט תשתיות, הנדסיות וטכנולוגיות, חריג ומורכב, הן בהיקפו והן במורכבותו, שהינו ראשון מסוגו בארץ ואשר תכנונו וביצועו השתרעו על פני תקופה של כשבע (7) שנים. פרויקט בסדר גודל כזה לא בוצע מעולם על ידי רשות ו/או גוף ציבורי והוא אינו קיים בקונפיגורציה זו במקום אחר בעולם, כך שאך טבעי הוא כי מהותו התגבשה תוך כדי בנייתו.
הגורם המתכלל והמממן של פרויקט המטרונית הינו מדינת ישראל, באמצעות משרד התחבורה, אשר הטילו על חברת יפה נוף, כחברה עירונית, לבצע את הפרויקט לפי החלטות והנחיות אשר חלקן הארי התקבל במהלך ביצועו של הפרויקט, לרבות החלטה על ביצוע פרויקט BRT (מטרונית) במקום התכנון המקורי לביצוע פרויקט LRT (רכבת קלה) ובנוסף ההחלטה על הרחבת הפרויקט מעבר לתחומי העיר חיפה לכלל מטרופולין חיפה.
משרד התחבורה היה מעודכן בזמן אמת לאורך כל שלבי התכנון והביצוע בהתקדמות, בשינויים ובעלויות ביצוע הפרויקט. יפה נוף פנתה לקבל ממשרד התחבורה אישור תקציבי לכל פעולה חריגה שלא נכללה באומדן המקורי ובמקרים מסוימים משרד התחבורה היה אף צד למו"מ שהתנהל בין יפה נוף לבין הגורם בגינו נדרשה הוצאה זו (למשל - הרשויות המקומיות).
יפה נוף, כחברה בעלת אוריינטציה ביצועית, התגייסה במלואה על כלל יכולותיה למשימה הלאומית שהוטלה עליה על ידי משרד התחבורה, מתוך הכרה בחשיבותו הרבה של הפרויקט ואמונה כי בכוחה של החברה לקדם ולבצע פרויקט מורכב שכזה. ניתן לומר היום בבירור, כי "מגה פרויקט" שכזה, שבמקומות אחרים בישראל נותר על הנייר, קרם עור וגידים במטרופולין חיפה והפך מחזון תיאורטי למציאות קיימת, שבתוך זמן קצר שינתה מהקצה אל הקצה את מציאות חייהם של מאות אלפי תושבי חיפה והמטרופולין, אשר חיים כיום במציאות תחבורתית שונה מן היסוד, של הסעת המונים מתקדמת ומשוכללת ותחבורה ציבורית זמינה, יעילה ואמינה, בסטנדרטים המקובלים במדינות המערביות המתקדמות ביותר.
דוח מבקר המדינה התקבל ונלמד בחברת יפה נוף. התשובות הפרטניות של יפה נוף לכל אחד מהנושאים מצורפות לדוח המבקר.