בימי חמישי בלילה, כשהציבור מתחיל את סוף השבוע, שוטרי אגף התנועה מתחילים לילה ארוך: הם מתייצבים בנקודות הכניסה והיציאה ממקומות הבילוי ברחבי הארץ, ומבצעים בדיקות אלכוהול. "כל נהג שמגיע למחסום נבדק, גם ויזאולית וגם כאינדיקציה בנשיפון", מסביר פקד קינן גרינשפון, קצין יחידה באגף התנועה. הסנקציה לנהג שנתפס נוהג בשכרות כואבת – בכוונה: פסילה מיידית של הרישיון לחודשיים והחרמה של הרכב ל-30 יום.

צפו בפרקים הקודמים בסדרה:

אחרי 15 שנים במשטרה, גרינשפון יכול להצביע על שינוי מסוים שחל בשנים האחרונות: "בעבר, לפני עשר שנים, היינו תופסים כמויות אדירות של כמות אלכוהול בגופו של אדם. היום אנחנו רואים את זה קצת פחות, אבל כמות הנהגים השיכורים שאנחנו תופסים היא בעלייה".

לתפיסת המשטרה, לצד השימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, האלכוהול הוא בראש גורמי הסכנה בכבישים: "לעלות על ההגה בהשפעת אלכוהול זה כמו לתת נשק דרוך לאדם שיכור", נוהגים לומר שם. "לשתיית אלכוהול יש השפעה בשני מישורים", מסביר עדי מימרן, בעלי בית הספר לנהיגה סמארטדרייב. "במישור הפיזיולוגי רואים קהות חושים, טשטוש ראייה ותגובה איטית יותר; במישור הנפשי, דווקא שתייה של מעט אלכוהול יכולה להיות מסוכנת יותר, כי היא נותנת תחושת ביטחון".

סימולטור נהיגה. תגובות איטיות ומאוחרות (צילום: החדשות)
סימולטור נהיגה. תגובות איטיות ומאוחרות|צילום: החדשות

ואיך זה נראה בפועל? אדם שלא שתה דבר יכול לצלוח בקלות את סימולטור הנהיגה של סמארטדרייב ולחמוק בקלות מכל המכשולים הפתאומיים המופיעים בו. אחרי שלוש כוסות וויסקי והמתנה של חצי שעה, אותו הנהג בדיוק פוגע שוב ושוב במכשולים, ואף מעורב ב"תאונה" קטלנית בה נהרג ילד.

בשנה האחרונה הייתה עלייה של 18% במספר הנהגים שנלכדו שיכורים ביחס לשנה שעברה, למרות הקמפיינים האגרסיביים בנושא. "צריך לקחת בחשבון שלמאגר האנשים ששותים נכנסת כל פעם קבוצת צעירים חדשה", מזכירה עו"ד רחלי טבת ויזל, מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "הראייה צריכה להיות הוליסטית: אכיפה לצד הרבה הסברה וחינוך. יחסית לעולם מצבנו יותר טוב, אבל עדיין צריך למגר את התופעה".

עלייה של 18% בדוחות (צילום: החדשות)
עלייה של 18% בדוחות|צילום: החדשות

"הממוצע הרב-שנתי הוא של 18 הרוגים בשנה כתוצאה מנהיגה בשכרות – ולא בכל תאונה קטלנית בודקים מעורבות אלכוהול", מזכיר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "באירופה, בכל תאונה קטלנית עושים בדיקת אלכוהול לנהג הפוגע".

על פי החוק הישראלי, לנהגים מותר לשתות עד לרמה של 240 מיקרוגרם אלכוהול לליטר אוויר נשוף, והאכיפה מתחילה רק ב-290 מיקרוגרם. לשלוש אוכלוסיות מותר לשתות עד לרמה של 50 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף בלבד: נהגים חדשים, נהגים צעירים ונהגים מקצועיים. הבעיה? קשה מאוד להעריך כמה מיקרוגרם אלכוהול בנשיפה מייצר כל סוג משקה אלכוהולי. "ספיגת אלכוהול בגוף איננה פועל יוצא של הכמות ששותים", מסביר שופט התעבורה לשעבר אשר ארבל. לדבריו, הדבר משתנה בהתאם למשקל, המזון הנאכל לצד השתייה, אופי השתייה ועוד.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו