בעומק של 110 מטרים בים האדום באילת חשפו שני צוללנים רכב מסחרי גדול ממדים שהוטבע לפני כ-40 שנה במסגרת ניסוי ייחודי שעסק בחקר אלמוגים בקרקעית הים. תמונות ייחודיות שצולמו לאחרונה מראות כיצד השתנה הרכב בעשורים בהם בילה מתחת לפני הים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

הניסוי התבצע בשנות ה-70, אז הפרופסור הגרמני האנס פריקה הגיע לארץ כדי לחקור את הים האדום, ולשם כך הקים מעבדה תת ימית מרהיבה שבתוכה ביצע את המחקרים שלו ואף לן במקום בחלק מהזמן. הדבר החריג התאפשר הודות לשרוול שהזרים חמצן לבועה המעבדתית שהוקמה מתחת לפני המים.

פריקה ביצע מגוון ניסויים, אך אחד מהם היה יוצא דופן במיוחד. הפרופסור ביקש לחקור את יכולת האלמוגים לגדול בסביבה מלאכותית, כלומר על עצמים שאינם סלעים, וכחלק מהניסוי הוא הטביע עצמים שונים בעומק. אחד העצמים המיוחדים שהטביע היה מכונית מסחרית של חברו.

"בסוף אחת הצלילות גילינו את הרכב"|צילום: אודי חקים

במהלך הניסוי התחלף אחד ממנהליו של פריקה, וזה החדש והורה לו להפסיק את מחקרו, בטענה שמחקרים מבצעים במעבדה ולא בים. הרכב נשכח בעומק הים, אך האגדה עליו המשיכה להתגלגל בקרב צוללנים. "אני והשותף שלי לצלילה סטפן מרטינז, שהוא גם חוקר באוניברסיטת חיפה, החלטנו לחפש את הרכב במעמקי הים האדום", סיפר הצוללן אודי חקים.

"לא ידענו מה מיקומו המדויק, אך ידענו שהוא מצוי בעומק של כ-100 עד 120 מטרים מתחת לפני הים. כל צלילה לעומק שכזה אורכת בין 6-5 שעות, ובסוף אחת הצלילות גילינו אותו", סיפר אודי והוסיף כי "זה היה מדהים".

"הרכב מלא אלמוגים"|צילום: אודי חקים

חקים מאמין כי הניסוי של פרופסור האנס היה מוצלח במיוחד. "הרכב מלא אלמוגים ומהווה מוקד משיכה לדגים", הסביר. "הרכב גרם לסביבה להיות ריף משגשג". אודי סבור כי "מדינת ישראל לא משקיעה מספיק בריפים מלאכותיים בים. זה יעזור למצב הדגה, לתיירות וכמובן לאיכות הסביבה".

בהכנת הידיעה השתתף אסף נתיב