מי מפקח על המלווה של הילדים שלכם? כנראה שאף אחד: למרות הסכנות הרבות שקיימות בהסעות ילדים למוסדות חינוך - השארת ילד באוטו, תאונה או פגיעה מצד נהג או מלווה בעלי עבר פלילי - מתברר שהרשויות המקומיות לא אוכפות את החוק ולא בודקות את הרקע והכשירות, גם של כלי הרכב וגם של המסיעים. דוח מבקר המדינה שפורסם היום (רביעי) בנושא חושף שורה של כשלים, שאמורים להדיר שינה מעיני הורים רבים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בדוח שפרסם מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הוא טען כי "בכמה רשויות מקומיות בלטו הליקויים במיוחד, באופן שמצריך תשומת לב מיוחדת מצד כל הגורמים הנוגעים לתחומים אלה". חלק מהליקויים, כאמור, נוגעים להסעות התלמידים למוסדות חינוך, בהם גם מוסדות החינוך המיוחד.
לקריאת הפרק המלא בדוח לחצו כאן
על פי החוק, רשות מקומית חייבת לדאוג להסעת ילד עם מוגבלות למוסד החינוך וממנו, כאשר משרד החינוך משתתף במימון וגם בפיקוח. הבעיה, לפי המבקר, טמונה במכרזים עצמם: ההשתתפות של משרד החינוך במימון ההסעות נקבעת על פי התעריף הנמוך ששילמה אותה רשות מקומית בעבר - גם אם מדובר בהצעת מחיר לא ריאלית.
המכרזים "זוהמו" בניגוד עניינים, האח קיבל מיליון שקלים
לכן, "המחיר הלא ריאלי ישמש בסיס לחישוב סכום ההשתתפות שיאשר משרד החינוך לאותה רשות מקומית בעתיד". כדוגמה לכך נמצאו ליקויים במכרזים במספר רשויות - בהן עראבה, סכנין, ביר אל מכסור ואעבלין -שהתבססו על הצעות מחיר נמוכות ולא ריאליות. ייתכן כי הדבר אף פוגע באיכות השירות וברמת הבטיחות של ההסעות.
המבקר מצא כי בתפקוד הרשויות המקומיות, שאחראיות לביטחונם ושלומם של התלמידים בהסעות, "נפלו ליקויים וכשלים, חלקם מהותיים". בין השאר נמצא בדוח כי מספר רשויות יצרו התקשרויות שלא כדין עם חברות ההסעה, לעיתים תוך ניגוד עניינים ואף פגיעה בטוהר המידות - כך, למשל, אחיו של חבר מועצה בעראבה זכה במכרז תוך התערבות אחיו וקיבל למעלה ממיליון שקלים במשך השנים.
כמו כן הועסקו קבלנים שלא עמדו בדרישות הבטיחות ובכשירות הנהגים וכלי הרכב ונמצאו מפגעי בטיחות בסביבת בתי הספר - כגון היעדר גדרות מגן, שילוט ופסי הפרדה. הבדיקה העלתה גם כי ברשויות המקומיות שנבדקו לא נמצאו רשימות ומסמכים עדכניים של כלי הרכב שבהם מוסעים התלמידים, ובהם מספרי הרישוי ותצלומי רישיונות הרכב - ובכך למעשה אין לרשויות מידע מדויק על רמת הבטיחות של רכבי ההסעות.
עברייני מין במערך ההסעות?
עוד נמצא כי במספר רשויות - בהן חדרה, חולון וכרמיאל - קצין הבטיחות בתעבורה לא עסק בנושא ההסעות, גם בשל מחסור בשעות עבודה וגם בשל הגדרות התפקיד. המבקר שפירא קרא לאותן רשויות לפעול בהקדם לפיקוח מדוקדק על מערך ההסעות, שהפך למעשה להפקר.
סוגייה מטרידה נוספת היא אי בדיקת עברם של הנהגים והמלווים לילדי החינוך המיוחד: בכל הרשויות המקומיות שנבדקו לא היו רשימות מלאות ומעודכנות של הנהגים המועסקים ואין מסמכים על עברם הפלילי.
מדובר בנושא משמעותי במיוחד בשל האיסור החוקי על העסקת עברייני מין במסגרת חינוכית או עם ילדים. על כן, עיקר החשש הוא מהעסקת עבריינים, בדגש על עברייני מין, בעבודה עם הילדים.
המבקר ממליץ: בדק בית ושינוי שיטת התקצוב
"המלווים אינם עוברים הכשרות מסודרות לקראת עבודתם עם ילדים בעלי מוגבלויות שונות", הוסיף המבקר. עיריות נוספות, בהן טמרה וכרמיאל, לא ביצעו מעקב שוטף אחר חידוש תוקף הרישיונות של קבלני ההסעות.
בדוח המליץ המבקר לשנות את שיטת חישוב התמיכה הכספית, ובכך למעשה להגדיל את התמיכה של משרד החינוך. "על משרדי החינוך והאוצר לפעול במשותף עם משרד הפנים ומרכז השלטון המקומי, לבחינת מדיניות הקפאת התעריפים ושיטת התקצוב לפי המחיר הנמוך בכל מסלול, ולשקול את הצעדים שיש לנקוט כדי להפחית את הנטל הכספי המוטל על הרשויות המקומיות", הדגיש.
בסוף המסמך המדאיג סיכם המבקר: "על משרדי החינוך, הפנים והתחבורה והרשויות המקומיות, כל גוף בתחומי אחריותו ועל פי סמכותו, לקיים בדק בית יסודי בנושא הסעות התלמידים ולבחון את מכלול הפעולות הנוגעות לכך".