חקירת הטיסה שכמעט נגמרה באסון: לפני עשרה ימים המריא מטוס מסוג בואינג 737 מקלן שבגרמניה לכיוון נתב"ג ועליו 153 נוסעים, מתוכם 7 אנשי צוות. עם תחילת הטיסה, הבינו אנשי הצוות כי לפחות אחד מגלגלי המטוס ניזוק ולאחר מצב חירום שהוכרז בנתב"ג הוא נחת בשלום. היום חשף החוקר הראשי במשרד התחבורה את ממצאי התחקיר לתקלה שכמעט נגמרה באסון כבד.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מטוס בואינג 737-400 הוא אחד מהדגמים הישנים של החברה שהושק כבר בשנת 1997 אך הוכנס לשימוש בחברת התעופה "אלקטרה" רק בפברואר האחרון, 5 חודשים לפני התקרית. למטוס יש שני כני נסע ראשיים, התאים אליהם נכנסים הגלגלים אחרי ההמראה, ובכל אחד מהם שני צמיגים.
לדברי הקברניט, בתחילת ריצת ההמראה נשמעו רעשים והורגשו רעידות אך מאחר שבזמן ניתוק וקיפול הגלגלים המצב חזר לנורמה, הוא המשיך בטיפוס ובמקביל דווח על ידי הבקר בשדה התעופה על הממצאים במסלול - שאריות צמיג קרועות. מכיוון שהניח שמדובר בנזק מזערי, הוא החליט אחר התייעצות עם צוות הטייסים להמשיך ליעד המקורי.
המידע על הממצאים בקלן הועבר לחוקר התעופה הראשי של משרד התחבורה וזה העבירו מידית להנהלת נתב"ג. ככל שעבר הזמן והגיעו התמונות ממסלול ההמראה, החלו גורמי התעופה בגרמניה וישראל לדון במשמעותן. לקראת השעה 13:00, כשעה אחרי ההמראה עודכן החוקר הישראלי על כך שנמצאו חלקים מתכתיים בצדו השמאלי של מסלול ההמראה. משמעות דיווח זה הייתה כנראה שמדובר בדלת כן נסע ושני צמיגים ניזוקו.
שעה מאוחר יותר, התקבלה בנתב"ג ההחלטה על מצב חירום והגברת הכוננות ל-"חירום 3" שמופעלת כשיש אינדיקציה וודאית לכך שמטוס עלול להתרסק בנחיתה. במצב זה מוקפצים כלל כוחות החירום וביניהם אלפי עובדי רשות התעופה, 100 אמבולנסים וניידות של מד"א.
בכדי לאמוד את גודל הנזק, הקפיץ חיל האוויר שני מטוסי קרב בכדי שיטוסו בצמוד למטוס הנוסעים ויוכלו לראות בעין את הנזק שנגרם לגלגלים. בהתקרבו לחופי הארץ התבקש הקברניט להוריד את הגלגלים והטייסים התקרבו מטרים ספורים מהם עד שהצליחו להבין כי רק צמיג אחד קרוע ואילו השני נראה תקין לגמרי.
בהתבסס על הנתונים שנאספו, עדכן החוקר הראשי את מנהל נתב"ג בשעה 16:04 על היתכנות גבוהה לנחיתה רגילה עם צמיג אחד קרוע והוחלט שלא לשנות את ההיערכות בזמן שנותר עד לנחיתה, בשעה 16:22.
עם סיום הנחיתה, הטייס קיבל הנחייה לעצור על המסלול, לצורך בדיקה מצד כוחות הכיבוי אשר העמידו מידית חמישה מאווררים לקירור הצמיגים בכן נסע שמאל, שהעלו עשן קל. בהמשך, כל הנוסעים ירדו מדלת קדמית הם פונו באוטובוסים לטרמינל.
אחרי הנחיתה, נאספו הממצאים ממסלול ההמראה בקלן ומכן נסע שמאל של המטוס שנחת בשלום בנתב"ג ולאחר בדיקה של החוקר הראשי של משרד התחבורה עלתה המסקנה כי בסיס התקלה הייתה בברגים ובאומים. בבדיקת הברגים עלה כי מתוך 16 שהותקנו, 6 מהם היו שבורים לפני תחילת הטיסה או נשברו במהלכה בשל העומס הגבוה. 10 הברגים, הנותרים נראו בבדיקה ויזואלית שלמים. האומים על הברגים נמצאו משוחררים ולא מספיק מהודקים לתנאי הטיסה.
ממסקנות התחקיר עולה כי היה מקום לבחון את החלטת הקברניט להמשיך בטיסה לנתב"ג כמתוכנן. יש לבדוק האם נכון יותר היה להישאר במהירות נמוכה עם גלגלים למטה ולהיבדק ויזואלית מוקדם יותר על מנת להעריך את הנזק. דחיית הבדיקה לסוף, בפועל כמעט ללא דלק, אינה אפשרה זמן לשיקול באשר לאופן ההיערכות ולמעשה, כך על פי התחקר, "מותירה את הבחירה בציפייה לתרחיש החמור ביותר".
על פי התחקיר, לא מן הנמנע, כי בנחיתה או בהמראות ונחיתות הבאות, האוגן היה נכשל וגורם לשרשרת כשל, הן של הגלגל הסמוך והן של כן הנסע - מצב כזה עלול היה להסתיים בתאונה קשה בהרבה.