קו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב החל היום (שלישי) לפעול חלקית, בשעות הבוקר כחלק מנסיעות המבחן בתקופת ההרצה. הקו המהיר יפעל בשלב זה במתכונת מצומצמת ולא יגיע לתל אביב אלא ייעצר בנתב"ג - 17 שנים לאחר שפרויקט הרכבת השאפתני החל. כתבת החדשות Online הצטרפה לנסיעת המבחן של הרכבת: "לא מאמינים שזה קורה", אמרו הנוסעים הנרגשים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מספר נוסעים הגיעו במיוחד כדי לנסוע בקו החשמלי החדש בחול המועד כשהם מצויידים במצלמות. הרכבת לא הייתה מלאה, אך נסיעות המבחן יוצאות לאורך כל היום. "זו נסיעת תענוגות וכדי להאמין שזה באמת קורה", אמר אחד הנוסעים בקו. "בדרך כלל אנחנו נוסעים עם רכב לתל אביב ומחפשים חניה, ככה אולי נוכל להגיע ישר, אולי גם עם אופניים".
איתמר גלעדי מירושלים סיפר שהוא נוסע לפגוש חבר בכפר יהושע והחליט להשתמש בקו הרכבת החדש. "הכול ממש יפה ומרשים", סיפר. "הנוף מטורף".
צביקה מחצור הגלילית ואשתו התרגשו לקראת הקו החדש וניצלו את חופשת חול המועד כדי לנסוע לירושלים וחזור. הם חנו ביבנה ולקחו רכבת לנמל התעופה ומשם החליפו רכבת לירושלים. "לא האמנו שהקו סוף סוף נפתח", סיפר צביקה. "אתמול בלילה ישר נכנסנו לאפליקציה וקנינו כרטיס".
יומיים בלבד לפני ההפעלה המתוכננת, המשטרה אישרה את הפעלת הקו הרכבת המהיר לירושלים באופן חלקי עד נתב"ג - לאחר תרגיל בשיתוף גורמי ההצלה והחירום. גם כוחות הכיבוי וההצלה נתנו אישור זמני, למשך חודש, להפעלה של הקו המהיר עם נוסעים.
"רגע היסטורי - זה באמת עידן חדש"
"בהמשך נאריך את המסלול, תחילה עד תחנת ת"א ההגנה, לאחר מכן עד תחנת ת"א סבידור מרכז ולבסוף עד תחנת הרצליה", הבטיחו ברכבת. הנסיעה ב-90 הימים הראשונים לפעילות הקו תהיה בחינם לכל יעד בארץ ובחזרה - אך רק למי שירכוש חוזה נסיעה (כרטיס) על גבי כרטיס רב קו אישי או חצי אנונימי בתחנת ירושלים, שנקראת על שם הנשיא יצחק נבון ז"ל.
"רכישת חוזה נסיעה (כרטיס) אונליין או בתחנות אחרות אל תחנת ירושלים - יצחק נבון הינה בתשלום והטעינה אפשרית גם על גבי רב קו אנונימי", ציינו ברכבת. הנסיעה תתאפשר בהצגת שובר נסיעה בלבד, בשל הביקוש: "השובר אינו מבטיח מקום ישיבה שמור ברכבת". את השובר יש להזמין באתר האינטרנט של הרכבת או במוקד הטלפוני *9025. כל אזרח יוכל להזמין עד 3 שוברים לכל כרטיס רב-קו לכל כיוון, וילדים מגיל שנתיים יחויבו בשובר.
בטקס שנערך בשבוע שעבר בתחנה התת-קרקעית החדשה שנבנתה בכניסה לירושלים סמוך לתחנה המרכזית, אמר ראש הממשלה כי "זהו רגע היסטורי. אני משתמש במונח הזה בזהירות, הנה העת הזו הגיעה אחרי מאמץ כביר. זה באמת עידן חדש". השר כ"ץ הוסיף: "זה אכן רגע היסטורי - נסיעה ראשונה בקו הרכבת החדש לירושלים. יום חג לירושלים".
פרויקט בניית הרכבת החשמלית יצא לדרך עוד ב-2001 ועלותו מוערכת בכ-2 מיליארד דולרים. למרות הלחץ של משרד התחבורה להפעיל את הקו - וההצהרות החוזרות ונשנות של השר כץ על הפתיחה החגיגית שנמצאת מעבר לפינה - נדמה שהבעיות בחניכת הפרויקט לא מפסיקות.
בכל שעה ייצאו 4 רכבות שאמורות לשרת כ-50 אלף נוסעים מדי יום. התכנון הוא שבהמשך יוארך הקו, והתחנה הסופית של הרכבת לא תהיה בכניסה לעיר ליד התחנה המרכזית, אלא שהיא תימשך עד לחומות העיר העתיקה, לתחנת "דונלד טראמפ" כמחווה לנשיא האמריקני על ההכרה בירושלים כבירת ישראל.