המראות של נהגים שמצפצפים על חוקי התנועה ומסכנים את עצמם והנהגים שלידם הן כמעט מראות שבשגרה עבור הנוסעים בכבישי יהודה ושומרון. מהירות גבוהה, חציית קו הפרדה רצוף, כלי רכב שמפציעים מהנתיב הנגדי, הם רק חלק מהעבירות שמאפיינות את כבישי ה"מזרח הפרוע".
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
אנחנו מתלווים למבצע אכיפה משולב, מסוקים וניידות של מחוז ש"י במשטרה, בעקבות העלייה במספר התאונות וההרוגים. "המטרה היא בעצם לזהות עבירות תנועה חמורות שקשה לנו לראות אותן בפעילות היום יומית", סיפר דודי אסרף, ראש אגף התנועה בחברון.
מספר תאונות הדרכים מעבר לקו הירוק עומד בכל שנה על יותר מ-800, מתוכן כ-70 קשות עד קטלניות, אבל מניין ההרוגים עולה בהתמדה: מ-20 הרוגים בשנת 2014, ל-31 בני אדם רק במחצית הראשונה של 2017.
"ביום שישי נסעה משפחה פלסטינית בכביש שקרוב לגבעת אסף, המכונית איבדה שליטה בסטייה מנתיב, התהפכה, ונפלה לתוך ואדי, ששלושה בני המשפחה נהרגו", סיפר אסרף. "לאחר מספר ימים תאונה נוספת במרחק של ק"מ וחצי, של מונית פלסטינית ונהרגים בה 7 בני אדם".
הרבה מאוד גורמי סיכון יש כאן: כבישים צרים מחד, לרוב עם נתיב אחד לכל כיוון וללא הפרדה, גם מחלפים מתקדמים כמעט ולא תמצאו בכבישי הגדה. תוסיפו לכל אלו משאיות שמאטות רוב הזמן את קצב הנסיעה, תרבות נהיגה ירודה ושנים של אכיפה חסרה מאוד. כך הפך כביש 60, העורק הראשי של השטחים לציר בסיכון גבוה.
שימו לב למספרים: ב-75% מהתאונות ביהודה ושומרון מעורבים כלי רכב פלסטיניים. בתאונות הקשות והקטלניות כמעט בכל המקרים ישנה מעורבות של נהגים פלסטיניים. "זה דבר שהוא חשוב מאוד, לא פוליטי וממקום אנושי, זה גורם למוות בשני הצדדים".
ודווקא מהמקום הזה צומחים שיתופי פעולה מפתיעים, פגישה שנערך בחודש שעבר במשרדי המועצה האזורית שומרון. על הפרק היה שיתוף פעולה ישראלי-פלסטיני שייעשה מתחת לרדאר, להגברת המודעות לקטל בדרכים שגובה מחיר גבוה בהרבה ממחיר הסכסוך.