איך נלחמים בנהגים הדוהרים לצמתים באור אדום? שני האמצעים היעילים ביותר ללוחמה בתופעה המסוכנת, אליה נחשפנו בשלושה מקרים שונים רק בשבוע האחרון, כששניים מהם התרחשו באותו הצומת, היא ענישה מחמירה יותר והצבת מצלמות רמזור רבות יותר שבאמצעותן ניתן לאתר את הנהגים העבריינים. אלא שמבחינת המשטרה ובתי המשפט - נראה שבשטח אין כוונה להחמיר את הצעדים נגדם.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

המגמה המסתמנת בבתי המשפט היא עדיין מגמת ענישה סלחנית יחסית לאותם עבריינים שחוצים באור אדום. המשטרה מבחינתה, נלחמת בתופעה על ידי הצבת מצלמות רמזור - אלא שיש רק 97 כאלה ברחבי הארץ, 72 מתוכן מוצבות בצמתים.

בשלב הזה אין במשטרה כוונה להציב עוד מצלמות כאלה - בין היתר עקב בעיות תקציב וגם עקב הביקורת הקשה שמוטחת במשטרה על פרויקט המצלמות כולו. אולי דווקא הפרויקט החדש "שומרי הדרך", שבו נהגים מצלמים, מתעדים ומנציחים עבירות של נהגים אחרים, יצליח לסייע בלוחמה בתופעה החמורה.

אחד מכל חמישה נהגים נסע באור אדום

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, 15% מהתאונות הקטלניות הן כתוצאה ממעבר באור אדום. עד כה בשנת 2016 התרחשו 902 תאונות כתוצאה מאי ציות לרמזור, מהן 10 קטלניות. מדובר בעלייה של 25% לעומת הנתון המקביל בשנה שעברה.

בכל שנה, נרשמים כ-20 אלף דוחות בממוצע לנהגים שעברו באור אדום. כ-100 אלף דוחות נרשמו ב-5 השנים האחרונות, אלא שבשל העומס בבתי המשפט, רבים מהם נגררים במשך זמן רב - וההרתעה בפועל פשוט לא קיימת.

עוד מעבר באור אדום בצומת פוריידיס (צילום: נתיבי ישראל)
עוד מעבר באור אדום בצומת פוריידיס|צילום: נתיבי ישראל

מנתוני עמותת אור ירוק עולה כי אחד מכל חמישה נהגים (21%) מודה כי הוא עבר לפחות פעם אחת בשנה האחרונה באור אדום - כך עולה מסקר שערכה העמותה בעמוד הפייסבוק שלה.

בנוסף, רוב מוחלט של הנשאלים (96%) דיווח כי ראה לפחות פעם אחת בשנה האחרונה נהג שחוצה צומת באור אדום. והסיבה? 84% מהנשאלים מאמינים כי "הנהגים שמים לב לרמזור אך מנסים בכל זאת להספיק לעבור באור ירוק לפני שהוא מתחלף לאדום וחושבים שיספיקו לעבור". רוב הנשאלים בסקר השיבו כי לדעתם, מצלמות שיוצבו בצמתים ירתיעו נהגים מלחצות צומת באור אדום.

כמעט כל נהג חזה באחר עובר באדום
כמעט כל נהג חזה באחר עובר באדום|צילום:



״אי ציות לרמזור אדום היא תופעה נפוצה ומסוכנת, אשר במקרים רבים מסתיימת בתאונה קטלנית", מסר שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק". "הפתרון לכך הוא פשוט ואפקטיבי, מצלמת רמזור ברורה ומשולטת תרתיע נהגים מלחצות רמזור באור אדום. אם נהג ידע שכל כניסה לצומת באור אדום הוא יצולם ויקבל קנס כבד, הוא יזהר ולא יעבור באדום. האחריות היא של המשרד לבטחון הפנים להציב מצלמות בצמתים המסוכנים, כדי להרתיע נהגים ולא למען מתן קנסות״.

בהכנת הכתבה השתתפה עמליה דואק