המאמצים האחרונים למניעת סגירת שדה דב כשלו: בתום פגישה עם ראש עיריית אילת והגורמים המקצועיים, ראש הממשלה נתניהו הודיע הערב (ראשון) כי "אין דרך לעצור את פינוי שדה דב". נתניהו הדגיש כי "כל ניסיון לעצור את הפינוי יעלה למדינה מיליארדי שקלים ויגרום למדינה לנזק כבד".
המדריך המלא: כך תטוסו לאילת ממחר - לחצו כאן
נתניהו הוסיף כי ההחלטה על סגירת השדה הלילה בחצות התקבלה "לאחר דיונים מעמיקים עם שר התחבורה, היועצים המשפטיים וגורמי המקצוע". קודם לכן פורסמו הדלפות לא רשמיות, לפיהן ייתכן שתהיה דחייה מסוימת בסגירת השדה - אך הודעת נתניהו שמה סוף לכך.
עם זאת, ראש הממשלה הציע כפיתוי לקדם תוכנית לפיתוח העיר אילת - בהיקף של 400 מיליון שקלים. "מתוך אחריות לפיתוחה של העיר אילת, הורה ראש הממשלה נתניהו בסיכום עם שר האוצר ושר התחבורה, ובאישור היועץ המשפטי לממשלה, להביא לממשלה בתוך שלושה שבועות תוכנית לפיתוח העיר: שר האוצר וצוותו התחייבו להעמיד את המקור התקציבי לתכנית", נמסר.
ההחלטות שהתקבלו לטובת תושבי אילת
כמו כן, הוחלט על הקמת צוות שרים - בראשות ראש הממשלה נתניהו - שיוודא ביצוע של התוכנית לפיתוח העיר אילת. עוד נמסר מלשכת נתניהו כי "ראש הממשלה ושר התחבורה סיכמו על הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג באותה תדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב".
בהודעה בתום הפגישה הדרמטית נמסר כי התקבלו לאחרונה "שורת החלטות והטבות שגובשו לטובת הנוסעים ותמריצים ייעודיים לרופאים". בין הצעדים: הטבות לחולים מאילת שמקבלים טיפול רפואי במרכז; מימון מונית חינם מנתב"ג לבית החולים ובחזרה; לחולים כרוניים – מימון מעטפת שלמה שכוללת: מימון מונית מפתח הבית לשדה התעופה רמון, מימון טיסה, מימון מונית לבית החולים ומימון לינה.
נוסף על כך הממשלה החליטה על הטבות לתושבי אילת ולנוסעים בתדירות גבוהה: הסעות חינם מכבש המטוס בטרמינל 1 בנתב"ג ישירות לרכבת ארלוזורוב בתל אביב (לנוסעים ללא כבודת בטן); שאטל ייעודי לטיסות מאילת מטרמינל 1 לתחנת הרכבת שיותאם ללוח הטיסות מאילת; ו"כרטיס אלפא" – כרטיס קבוע שיחסוך את הבידוק הביטחוני לפני הטיסה ויקצר את זמן ההמתנה והשהות בשדה התעופה.
ההסתדרות תשבית את המשק?
בצאתו מהדיון שנערך בלשכת ראש הממשלה, אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "לאחר דיון ארוך, ואף היסטורי עם ראש הממשלה, החליט ראש הממשלה שהוא לא עומד בלחצים של היועצים המשפטיים שלו וחוות הדעת המשפטיות. ראש הממשלה החליט לסגור את שדה דב".
"זה יום עצוב לתושבי מדינת ישראל, לתושבי העיר אילת וגם לעובדים באילת", הוסיף בר-דוד. "אנחנו, אנשי ההסתדרות, נתמקד כרגע בהגנה על העובדים. לא אתן שאף שיערה משיערות ראשו של עובד אחד תיפגע כתוצאה ממהלך הסגירה. אני מקווה שהעיר אילת תקבל חבילת סיוע מהממשלה, כפי שהתחייב ראש הממשלה, על מנת להתגבר על המכה שאילת חטפה היום".
בנוגע להיערכות נתב"ג לשינויים, נמסר כי הוחלט על מתן עדיפות לטיסות מנתב"ג לאילת ובחזרה; שדרוג טרמינל 1 בעלות של 230 מיליון ש"ח; הטיסות לאילת ימריאו וינחתו מטרמינל 1 בלבד; העתקת לוח הטיסות משדה דב באופן מלא לנתב"ג; הכשרת 400 מקומות חניה בטרמינל 1 לטסים לאילת וחניה חינם בשדה התעופה רמון למשך 36 שעות.
בנוגע להטבות לרופאים שמגיעים לאילת, הוחלט על חיזוק מערך הרפואה באמצעות תמריצים ייעודיים לרופאים שטסים לאילת לצורך מתן שירות רפואי ומתן מענקים לצוותים רפואיים שיעתיקו את מקום מגוריהם לאילת למשך תקופה של 5 שנים - למשל, מענק של עד מיליון ש"ח לרופא מומחה.
היועץ המשפטי לממשלה הדגיש בעבר כי אם לא תופסק הפעילות בשדה דב ב-1 ביולי, המשמעות הכספית יכולה להגיע ל-12 מיליארד דולרים: למדינה יש חבות כספית בנושא, שכוללת 4 מיליארד שקלים באופן מיידי ו-8 מיליארד שקלים במשמעויות נוספות למדינה. בעלי הקרקע אמרו חד משמעית: "נתבע וניקח את המדינה להליכים משפטיים אם לא מפנים את השדה בחצות".
בשעות הלילה ראש הממשלה נפגש עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', שהביע התנגדות למהלך. מספר רשויות מקומיות השביתו את פעילותן בניסיון להפעיל לחץ ולהביא להקפאת סגירת השדה, וגם ההסתדרות הודיעה כי היא שוקלת להשבית את המשק במחאה.
תושבי אילת ממשיכים למחות גם הערב. במסגרת המחאה נגד סגירת שדה דב, שיירת רכבים יצאה בשעה 18:00 משדה התעופה הישן באילת ולהפגין. בדף הקריאה להפגנה נכתב: "ישראל התנתקה מאילת - אילת מתנתקת מישראל. מתגייסים למען החולים". המפגינים קראו להחזיר את תעודות הזהות במחאה על המהלך.
בתוך כך, חברות תעופה ישראליות ממשיכות לשווק טיסות מאילת לשדה דב. בחלק מהאתרים מצוין כי שדה דב סגור החל ממחר, ומשכך לא ניתן יהיה לממש את כרטיסי הטיסה הללו – אך עדיין מאפשרים לרכוש אותם. מחברת ישראייר נמסר כי החברה יידעה את כל מי שרכש כרטיס טיסה משדה דב החל מ-1 ביולי הכרטיס תקף לנתב"ג, או לחילופין נוסעים שיהיו מעוניינים יוכלו לקבל את כספם חזרה.
בעלי הקרקעות: "לחברות התעופה אינטרס להכשיל המהלך"
במקביל, בעלי הקרקעות מנסים להפעיל לחצים נגדיים בניסיון להביא להשלמת המהלך כמתוכנן, לאחר שבית המשפט קבע כי יש להוציא אותו אל הפועל. בעלי הקרקעות הפרטיות שעליהם בנוי שדה דב, המכנים את עצמם "מנהלי הגוש הגדול", מסרו: "כל החלטה לא להתחיל מיד בעבודות הפינוי מדיפה ריח חריף מאוד של בחירות. היא על פניה אינה טובה לאף אחד: לא לאילת, לא לבעלי הקרקעות ולא למדינה. כל כולה בחירות".
בעלי הקרקעות פנו במכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה נגד התנהלות המדינה. "כל החלטה אשר אינה כוללת הפסקתן של הטיסות הצבאיות והאזרחיות משדה התעופה דב והתחלה מידית בעבודות לקידום הפינוי, כגון הריסת המבנים והמסלול, הינה הפרה בוטה של המדינה את פסק דינו של בית המשפט העליון", נכתב.
בעלי הקרקעות הוסיפו והאשימו: "המדינה הפרה את התחייבויותיה בהסכמים אשר חתמה עמנו, הסכמים אשר קיבלו תוקף של פסקי דין ואשר עניינם בפינוי ולא בהפסקת טיסות בלבד".
"אנו מסרבים להאמין כי החלטה אשר אינה כוללת שני רכיבים אלה, שהינה מופרכת על פניה, אכן נשקלת, שכן הדרך להתמודד עם חבלי קליטה אפשריים בנתב"ג אינה במתן אפשרות לבריחה מהתמודדות, ככל שזו תידרש, אלא בהעמדת מעטפת מקצועית ויעילה, אשר מעמידה ותעמיד רשות שדות התעופה המיומנת בכך, מעטפת שתלווה את התהליך ותביא לטיובו 'תוך כדי תנועה'".
"ודאי כך עת ידוע לכל כי לחברות התעופה, כמו גם לאחרים, אינטרס מובהק להכשיל את המהלך וכי הם לא יהססו לעשות זאת תוך הטלת האחריות לכך על רשות שדות התעופה והמדינה. כל מטרתו של מהלך זה אינה אלא לאפשר, בקריצת עין, בתוך פרק זמן זה, מהלכים שיאפשרו חידוש הטיסות האזרחיות בשדה דב וסיכול החלטות הממשלה ובג"צ בדבר פינוי השדה".
מחברת "ארקיע" נמסר בתגובה לסגירת השדה: "אנו מקבלים בצער רב את החלטת ראש הממשלה לסגור את שדה דב. בראייה רחבה של תעופה המשרתת צורכי אזרחי מדינת ישראל בפריפריה ובמרכז, היינו שותפים למאבק כנגד הסגירה שהיא לדעתנו טעות חברתית, לאומית וכלכלית. אבל - ארקיע כדרכה מיום תחילת הטיסות לאילת ב-1949 תמשיך עם הפנים קדימה ותעשה הכול כדי שהשירות בטיסות לאילת יהיה מיטבי והפגיעה בלקוחותינו כולם ותושבי אילת בפרט תהיה מזערית. לוח הטיסות של החברה יועתק לנתב״ג, החברה תנסה בתאום עם נתב״ג לשמור ככל שיתאפשר על לוח הזמנים המקורי שתוכנן משדה דב ולקוחותינו יעודכנו בהתאם".