אורטל המכונאית בפעולה (צילום: החדשות)
אורטל המכונאית בפעולה|צילום: החדשות

כשאורטל בלום הייתה ילדה, היא נהגה לפרק את השלט של הטלוויזיה עד החלק האחרון. עוד לפני שהתגייסה לצבא החליטה שהיא תלמד בטכניון הנדסת מכונות. גם בצבא דאגה לעשות את מה שהיא הכי אוהבת והתגייסה לתפקיד מנוענית בטייסת מל"טים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

למרות שלאחר השחרור רוב החברות של בלום לא המשיכו במקצוע והלכו לכיוון אחר, היא החליטה להמשיך לעבודה אזרחית שמרגשת אותה – והתקבלה כמכונאית לרכבת ישראל. "אמא שלי מאוד רצתה שאני אהיה פורצת דרך", מספרת בלום. "אני בעצם שוברת כאן איזשהו סטראוטיפ של אישה שעובדת כמכונאית". לסביבת העבודה הגברית היה קצת קשה לעכל את בלום בהתחלה, אך מהר מאוד הם התרגלו אליה.

אורית על המשאית (צילום: החדשות)
אורית על המשאית|צילום: החדשות

גם לאורית גולדברג לא תמיד קל במקצוע שבו היא בחרה. "נהגים צופרים לי ואומרים לי 'איזה גבר', 'כל הכבוד לך', ואז מנסים לעקוף אותי בכביש", היא מספרת. גולדברג, בעלת בוטיק הצוענייה, בוטיק על גלגלים, נוהגת במשאית בכל רחבי הארץ.

המשאית של גולדברג, שהוסבה לחנות בגדים ניידת עשויה עץ, עמוסה בבגדים אותם היא מוכרת בעיקר לנשים מהמגזר הדתי. "עברתי טסט ראשון על משאית", היא מתגאה. לפני כן היא עבדה במשרד עורכי דין, עד שהתמסרה לכביש ולמשאית.

"כמו גבר"
 
רונית וידר, בת למשפחה חרדית, ירשה את העסק למכירת כלי נשק מאביה. למרות שתמיד ליוותה את אביה לכל מקום ולמדה את רזי המקצוע, לקולגות שלה לא היה קל לקבל את העובדה שאישה מנהלת את החנות. "חשבו שאני המזכירה", מספרת וידר. לעומת זאת הלקוחות, היא מספרת מתייחסים אליה ואל השירות שהיא נותנת "כמו גבר לכל דבר".
 
גילה כהן מאופקים, מפעילת שופל של חברת נגב אקולוגיה, עובדת בפארק המחזור והחינוך הסביבתי דודאים בנגב. "תמיד מרימים את הראש לתוך תא הנהג ולא מאמינים שרואים שם אישה", היא מספרת. כלים כבדים הוא המקצוע של כהן כבר עשר שנים. "אני נהנית מכל רגע", היא אומרת.
 
רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, לא מופתע מארבע הנשים הללו. "עולם היזמות הנשית התפתח בשנים האחרונות וכיום נשים מהוות כוח מרכזי וחשוב בשוק העבודה בישראל", הוא אומר. "בסקר של משרד הכלכלה והתעשייה שנערך לאחרונה נמצא כי 43% מהנשים מעוניינות בהקמת עסק עצמאי ו-55% רואות בפתיחת עסק עצמאי יכולת להרוויח יותר".

"בסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים", אומר קויתי, "רואים חשיבות בקידום עסקים בבעלות נשים ונותנים באמצעות מערך השטח, מעוף, כלים כגון ייעוץ וליווי עסקי, מימון והלוואות, קורסים והדרכות, הדרכה על פתיחת עסק חדש והיכרות עם עולם המסחר המקוון לנשים וגברים כאחד".

ליצירת קשר עם הכתבת: avivitm@ch2news.co.il