שומרים על בעלי החיים סמוך למסילות: ברכבת ישראל סיימו לאחרונה ניסוי עם מטרה ברורה אחת - למנוע כמה שיותר פגיעות של הרכבת בבעלי חיים ששוכנים בסמוך לאזורים בהם עוברת מסילת הרכבת.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

במסגרת הניסוי, שבוצע בשיתוף חברת חנוך בורגר אגרונומים בע"מ, הוצבה מערכת ניסיונית של חברת סטארטאפ פולנית המבריחה חיות בר מסביבת מסילה - זאת באמצעות הפעלת "צווחנים"- צלילים בתדרים סוניים ואולטרה סוניים, המופעלים באופן אוטומטי בעת שרכבת מתקרבת לקטע בו ישנו חיות בר. החיות שומעות את הרעש, נבהלות ממנו - ומתרחקות מהמסילה. רעש הרכבת אינו מספיק למטרה הזו, כיוון שכשהיא מתקרבת - בעלי החיים כבר נמצאים סמוך מאוד למסילה או עליה, וחשופים לסכנה.

הניסוי כלל הצבת שתי עמדות "צווחנים" באיזור זכרון יעקב, אשר משדרות את הצלילים לטווח של 140 מטרים לכל כיוון. המערכת מופעלת על ידי רכיב טכנולוגי המורכב על המסילה, ובעת מעבר רכבת, מופעל מנגנון אלקטרוני המשדר למערכת להפעיל את הצלילים, ומאפשר לחיות זמן בריחה של חצי דקה ויותר עד הגעת הרכבת לקטע. אך כל עוד אין רכבת שמתקרבת, יכולות החיות לשהות בסביבת מסילה וללקט את מזונן.

יותר מ-100 בעלי חיים נדרסים על ידי הרכבת מדי שנה

תופעת הדריסות של חיות בר על ידי רכבות הינה תופעה מוכרת בעולם, למשל במדינות סקנדינביה המתמודדות עם דריסות של איילי בר וחיות אחרות. בישראל היא חמורה בשל צמיחת רשת המסילות ומיקומן. מקטע המסילה באיזור חוף דור וזכרון יעקב, משופע בנחלים וצמחייה, גידולים חקלאיים, בריכות דגים ורכס הכרמל, ומהווה מוקד לחיות בר המבקשות להגיע לחוף הים וסביבתו, ולחצות מסילות בחיפושן אחרי מזון.

עם הגדלת מספר הרכבות המופעלות בו, כחלק מפתיחת קווים כגון רכבת הגליל ורכבת העמק, הפכו הדריסות של חזירי בר, נמיות, תנים, ארנבות, דורבנים וחיות בר נוספות, למחזה שכיח. למעלה מ-100 חיות בר נדרסות מידי שנה על ידי רכבות ברחבי הארץ. התופעה גורמת לנזקים כספיים ועיכובי רכבות, לצד הפגיעה המצערת במרקם החיים האקולוגי.

ההשבתה המפתיעה חוללה סערה (צילום: חדשות 2)
בעלי חיים רבים נדרסים, המגמה משתנה|צילום: חדשות 2



במקביל לניסוי, ביצעו באגף מסילה וסביבה של חטיבת התשתיות ברכבת ישראל סדרת פעולות מוצלחות להפחתת התופעה, כגון התאמת מעברים תת קרקעיים וגידור שטחי המסילה כך שיעודדו חציית חיות הבר במעברים תת קרקעיים קיימים. עם התוכנית לשדרוג והכפלת מסילות החוף ובכלל זה באיזור חוף דור וזכרון יעקב, אף צפויים להיבנות מעברים תת קרקעיים נוספים.

"מאז ומעולם היווה איזור חוף דור וזכרון יעקב נקודת תורפה בהקשר הזה", אומר מיכאל כהן, סמנכ"ל תשתיות ברכבת ישראל . "בזכות מאמצים של רכבת ישראל, שכללו בין היתר גידור נרחב של המסילות ושימוש בטכנולוגיות שונות, נמצא נתון דריסות חיות הבר בירידה מתמדת". בשבועות הקרובים יקבלו ברכבת ישראל החלטה האם להרחיב את הפיילוט לאזורים נוספים בארץ, בהתאם לקבלת תקציב לנושא.