היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות הגישה היום (רביעי) את דוח הפעילות המסכם את השנה הראשונה לפעילותה. היחידה הוקמה לאחר המחאה הציבורית של יוצאי אתיופיה בשנת 2015, בעקבותיה הכירה ממשלת ישראל בגזענות הממסדית ובצורך להתמודד איתה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בתגובה למחאה הוחלט להקים ועדה בין משרדית למיגור הגזענות נגד יוצאי אתיופיה וזו המליצה על הקמת היחידה הממשלתית בנושא. בדוח המסכם של היחידה מובאים שלל מקרי גזענות שהיחידה טיפלה בהם.
כך לדוגמא, בית ספר במעלה אדומים סירב לקבל תלמיד כיתה א' ממוצא אתיופי בטענה שיש ריכוז גבוה של תלמידים יוצאי אתיופיה בבית הספר. היחידה הממשלתית פנתה לראש העירייה ובשיתוף גורמים במערכת החינוך הביאו את הרשות המקומית לשנות את עמדתה והילד נרשם לבית הספר בו הוריו רצו שילמד.
בנוסף, ליחידה הגיעו תלונות רבות בדבר התנהגות פסולה מצד שוטרים. התלונות כללו בין השאר התבטאויות גזעניות ואלימות. בעקבות התערבות היחידה טופל הנושא באופן רוחבי ומעמיק, תוך קביעת נהלים חדשים במשטרה, בין היתר בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה.
מקרה נוסף המתואר בדוח נוגע למקרה בו נהגת אוטובוס בחברת "דן" סירבה להעלות תלמידים ממוצא אתיופי בשל מוצאם. לאחר שהוגשה תלונה בנושא נפגש ראש היחידה עם הורי התלמידים ופנה למנכ"ל חברת האוטובוסים בדרישה שיטפל מיידית באירוע. המענה שהתקבל מהחברה לא סיפק את היחידה, שבעזרת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים גיבשה כתב תביעה נגד "דן" והנהגת המדוברת.
"אין כל הצדקה לגילויי גזענות"
"לפני שנתיים וחצי פרצה לתודעה הציבורית הגזענות והאפליה כלפי בני העדה האתיופית", אמרה שרת המשפטים איילת שקד. "אין כל הצדקה לגילויי גזענות רק כיוון שמישהו נולד לעדה אחרת. ננהג באפס סובלנות כלפי כל גילוי של גזענות ממוסדת".
מנכ"לית המשרד אמי פלמור הוסיפה: "שאלת קיומה של גזענות ממסדית שהוכרה בהקשר של יוצאי אתיופיה, רלוונטית בימים אלה יותר מתמיד. היחידה לתיאום המאבק בגזענות פועלת בדרכים שונות כדי לטפל בתלונות ולהשפיע על מדיניות".
בנוסף מובאים בדוח נתונים על פעילותה של היחידה ויישום החלטות בנושא. על פי הנתונים המופיעים בדוח, 59% מהחלטות היחידה בוצעו באופן מלא וכ-33% עדיין נמצאות בתהליך.
בין ההחלטות שיושמו: החלטת היועמ"ש לפיה על המשטרה להקים גוף עם סמכויות חקירה לטיפול בעבירות שוטרים שעניינם התנהגות גזענית או פסולה של שוטר, הקמת עתודה ניהולית של מורים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך והקמת בתי משפטי קהילתיים בערים בהן ריכוז גבוה של יוצאי אתיופיה.