רכבת ישראל הודיעה היום (רביעי) לבורסה כי מועד תחילת העבודה של הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים, נדחה בכשישה חודשים נוספים. בחודש ינואר האחרון אמר שר התחבורה ישראל כץ כי הרכבת תתחיל את עבודתה עד סוף חודש מרס הקרוב.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
הנהלת הרכבת שגרה את המכתב לבורסה וטענה כי בשל בעיות אישורים הם נאלצים לדחות את פתיחת הקו. "החברה מדווחת כי נכון למועד זה, טרם התקבלו כל האישורים הרגולטורים הנדרשים לצורך הפעלת הקו לשימוש מסחרי לנוסעים כמפורט בדוח התקופתי", נכתב בהודעה. "לפיכך, להערכת החברה, הפעלה כאמור צפויה להידחות בכ-6 חודשים וזאת בכפוף לקבלת כל האישורים כאמור".
עוד ציינו בהודעה כי גם הדחייה הנוכחית היא לא בהכרח האחרונה וייתכנו דחיות נוספות בהפעלת הקו. "הערכות אלו עשויות שלא להתממש, כולן או חלקן, או להתממש באופן שונה מהותית מכפי שנצפה", נכתב בהודעה ופירטו את שלל הסיבות שעלולות להשפיע על מועד פתיחת הקו.
בחודש שעבר הודיע שר התחבורה ישראל כץ כי קו הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים יתחיל את פעילותו כבר בסוף חודש מרס. הנסיעה בקו הרכבת החדש תאפשר לנוסעים לעשות את הדרך מתל אביב לעיר הבירה בתוך כ-28 דקות. "בפסח הקרוב נאפשר לכל עם ישראל לעלות בהמוניו לירושלים", אמר אז השר כץ.
עלות פרויקט הרכבת: 7 מיליארד שקלים
קו הרכבת המהיר לירושלים כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים, שעוברת דרך נמל התעופה בן גוריון, מודיעין, שער הגיא וירושלים. הרכבת מתוכננת לבצע כארבע מיליון נסיעות בשנה הראשונה לפעילותה לאחר שהוקמה בעלות הנאמדת ב-7 מיליארד שקלים.
דוח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר האחרון הצביע על עיכובים משמעותיים שחלו בפרויקט בשנים האחרונות והביאו לכך שהעבודות על קו הרכבת לא יושלמו לפני סוף 2018, וייתכן שאף לא לפני דצמבר 2019.
לדברי המבקר, מאז הצגת לוח הזמנים של הפרויקט בשנת 2013 חלו עיכובים משמעותיים בקידומו. בעניין מועד לפתיחת הקו המהיר תל אביב-ירושלים, שקיימה רק לפני חודשיים את נסיעת המבחן הראשונה שלה, מצביע המבקר על קיומם של פערים בין תחזיות חברת הרכבת לבין עמדת גורמי מקצוע אחרים.
"על אף שמשרדי האוצר והתחבורה וחברת הבקרה צופים עיכובים בלוחות הזמנים שהציבה חברת הרכבת להשלמת הפרויקט, לא נערכו דיונים שעניינם היתכנות האיחור, הדרכים למזעורו והשלכותיו", הוא כותב. "השלכות העיכובים למשק עשויות להיות רבות, הן מבחינה כספית והן מבחינת השירות לציבור".