לא פחות משישה בני אדם נהרגו אתמול (שלישי) בכבישי ישראל ביניהם משה הורביץ, ילד בן 8 ממודיעין עילית, לאחר שנפגע מאוטובוס. בתחילת השבוע נהרגה יעלה בת השנתיים לאחר שנדרסה על ידי רכב בנמל ת"א. השניים מצטרפים לארבעה ילדים שנהרגו מתחילת השנה - בממוצע ילד הרוג בכל שבוע - פי 2 מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. "בכל שנה נמחקת כיתה שלמה בתאונות דרכים", הסביר מנכ"ל "אור ירוק", ארז קיטה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
על פי נתוני "אור ירוק" והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עד התקופה המקבילה אשתקד נהרגו שני ילדים עד לתקופה זו ובשנת 2016 נהרג ילד אחד. "אסור לנו כחברה לקבל את הנתונים הקשים הללו באדישות", הוסיף קיטה וציין כי ישראל היא אחת המדינות המסוכנות לילדים. "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב להגביר את ההסברה והחינוך בקרב אוכלוסיית הילדים ובעיקר לשפר את התשתיות בדרך לבית הספר".
קיטה גם ביקר את המשרד שלא מבצע מספיק פעולות מניעה: "יש להציב פסי האטה בקרבת גני ילדים, בתי ספר וגנים ציבוריים כדי לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב ובכך לצמצם את הסיכון לפגיעה בהולכי הרגל".
מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחלי טבת ויזל, הסבירה כי הרשות מתמקדת בתוכנית לאומית לחינוך, אך על ההורים להקפיד לחנך את ילדיהם לשמירה על הבטיחות. "70% אחוז מההורים יודעים שהם עושים משהו לא חוקי כשהם קונים אופניים חשמליים לילד מתחת לגיל 16", הסבירה. "הם עושים את זה כדי לרצות אותם, בזמן שהילדים מסתכנים".
מרבית הילדים נהרגו כהולכי רגל
עוד ציינה טבת ויזל שהרשות מתמקדת בשני מישורים על מנת למגר את העלייה החדה בכמות הילדים ההרוגים. המישור הראשון הוא חידוד האחריות ההורית והמישור השני הוא הילדים עצמם: "אנו מאמינים שיחד עם חינוך מוקדם של משתמשי הדרך העתידיים ואחריות הורית נצליח להוריד את מספר הנפגעים בקרב הגילאים הללו".
מנתונים שמפרסמת עמותת אור ירוק עולה כי הילדים הישראלים נמצאים במקום השני בין מדינות ה-OECD, בשיעור חלקם של הילדים מבין ההרוגים בתאונות דרכים. מבחינת אופן הפגיעה של הילדים בתאונות דרכים בין השנים 2006-2017 עולה ש-59% מהילדים נהרגו כהולכי רגל, 33% כנוסעים ברכב ו-7% כרוכבי אופניים.