תהליך העבודה ה"רגיל" של המנופאים כולל סיכון לנפילת העגורן, למרות שמערכות ההתרעה הרבות אמורות לבלום את הקריסה. עם זאת, לאחרונה אירעו מספר מקרי התהפכות וצניחה שגם גרמו לנפגעים ונזק. איך זה קורה? התלווינו ליום עבודה של מפעילי עגורנים, שהסבירו על הדינמיקה המסובכת וגם על אפקט ה"מפרש" - כשהרוח מסכנת את יציבות המנוף. כך זה נראה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
במקביל, היום (ראשון) פנה לראשונה ועד ארגון מפעילי עגורן צריח מכתב פומבי לראש הממשלה בנימין נתניהו, וכינו את המצב בענף הבנייה "מחדל לאומי". המנופאים כתבו: "אנו פונים אליך בבקשה דחופה לחנינה - חנינה ללמעלה מ-230 אלף משפחות שחיות יום-יום תחת שיפוטך והחלטותיך וסופגות את השלכותיהן. כמה פועלים עוד צריכים למות כדי שמדינת ישראל תעורר ותדאג לפועלי הבניין שבונים את הארץ?"
"כמה מנופים עוד צריכים ליפול במרכזי הערים?", כתבו במכתב הגלוי. "האם רק בנייה מהירה יקרה לליבו של ראש הממשלה, וחייהם של הפועלים זולים בעיניו? אנו דורשים לפעול מיידית להפסקת הרג עובדי הבנייה, ולעקור מן השורש האדישות והזילזול התורמים להרג זה".
עוד תקפו מפעילי המנוף ואמרו: "אתה ראש הממשלה גזרת עלינו בחירה בין פרנסה לבטיחות, הפקרת אותנו מפיקוח על העבודה באזורי יהודה ושומרון, החלטת לעכב הטלת קנסות בשל ליקויי בטיחות, עזרת לזרוע עמימות ומסרים כפולים, לא נענתה לפניותינו והבאת אותנו למסקנה שכל אלה נובעים מזלזול מוקצן בחיי אדם", טענו המנופאים במכתב תקיף.
הצעת חוק הפעלת עגורן צריח (רישיון) של חה"כ אורן חזן, מ"מ יו"ר הקואליציה, קושרת באחריות נזיקית את מפעיל העגורן ואת מנהל העבודה של אתר הבנייה לכל נזק שייגרם כתוצאה מהפעלת עגורן הצריח. האחריות תיווצר בעקבות חיובו של מנהל העבודה לאשר את השימוש הבטיחותי בעגורן צריח באמצעות הזנת רישיון העגורנאי במערכת הזיהוי, רישיון שיכלול קורא אשר יאפשר זיהוי חד ערכי של אוחז הרישיון. "הפעלה כושלת של העגורנים וקריסתם, לעיתים ללא רישיון והסמכה הפכו לדבר שבשגרה", מציין חבר הכנסת חז, "לא נראה כי קיים פיתרון באופק אלא לפחות בשלב הראשוני באמצעות חקיקה שתטיל אחריות אישית על מפעילי העגורן ומנהלי האתר ותאכוף בפועל הפעלת עגורנים בצורה מוסדרת, חוקית ותחת ההכשרה המתאימה".
לפניות לכתבת: avivitm@ch2news.co.il