יום ראשון בבוקר, שעת שיא במתחם הבורסה ברמת גן. מעבר חצייה אחד הופך לשדה קרב להולכי הרגל שעושים את דרכם למקום עבודתם דרך תחנת הרכבת הסמוכה. מצלמת "אור ירוק" תיעדה במשך שעתיים את הניסיונות שלהם לחצות בבטחה את הכביש בין הנהגים ש"מצפצפים" עליהם, כמעט שלא באשמתם. ניסיונות שעלולים לעלות בפציעתם, ואף יותר מזה.
לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
מעבר החצייה נמצא במעגל תנועה שמחבר את הרחובות תובל וזיסמן שלום. כמעט ללא הפסק חוצים בו הולכי הרגל הרבים, בעוד כלי הרכב מנסים גם הם לפלס לעצמם דרך על הכביש.
מהמצב הזה, כך נראה, אין לאף אחד מוצא. בעיית תשתית קשה, טוענים באור ירוק, הופכת את המשימה לבלתי אפשרית: מעבר החצייה ארוך ואין הפרדה במרכזו. בצומת נרשמת כל הזמן תנועה ערה, והולכי הרגל וכלי הרכב מתערבבים אחד בשני ללא הפרדה.
מעבר בטוח
"לא תמיד רק הנהג אשם בתאונות הדרכים, גם למדינה יש אחריות", טוען שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "הצילומים מדברים בעד עצמם. ישנה בעיית תשתית ברורה בצומת. הפתרון חייב להיות תשתיתי ולכלול הפרדה בין הולכי הרגל וכלי הרכב ויצירת מעבר בטוח. אסור להמתין שהולך רגל ייפגע".
ב"אור ירוק" טוענים כי ברחבי הארץ ישנם עוד צמתים דומים בסכנות שהם טומנים להולכי הרגל. על פי נתוני העמותה, בשנת 2015 נהרגו 114 הולכי רגל בתאונות דרכים. מתחילת 2016 נהרגו 20 הולכי רגל. כשליש מההרוגים בתאונות דרכים בכל שנה הם הולכי רגל - נתון שמציב את ישראל כאחת המדינות המסוכנות עבור הולכי רגל. כ-76% מהנפגעים שחצו את הכביש נפגעו במעבר חצייה.
בעיריית רמת גן טוענים שמדובר במצב חריג שהחל רק בזמן האחרון, בעקבות העבודות באזור על הקמת הרכבת הקלה. "מנהלת הבורסה החדשה בעיריית רמת גן ביצעה מאז תחילת פעילותה בחודש זה למעלה מ-50 שינוים בהסדרי התנועה במתחם הבורסה", אמרו בעירייה. "שינויים אלה נדרשים בשל עבודות הרכבת הקלה, המסיטות תנועה רבה יותר אל תוך המתחם. מנהלת הבורסה פועלת בימים אלה גם להסדרת הצומת המדובר יחד עם מהנדסי תנועה וגורמים נוספים, ופתרון לנושא ייושם בתקופה הקרובה".