הכיתוב על טופס המרפאה (צילום: חדשות 2)
הכיתוב על טופס המרפאה|צילום: חדשות 2

"חשתי מושפל ומבוזה" - כך סיפר גבר בן 39 שהגיע לבדיקה שגרתית במרפאת "בטרם - רשת מרכזים לרפואה דחופה" בירושלים בעקבות בעיה רפואית קלה - ושוחרר לאחר זמן קצר. אלא שכשהביט על טופס השחרור מהמקום הזדעזע לגלות כי לצד פירוט הפנייה למקום, הופיעה נטייתו המינית - "הומוסקסואל", מודגשת עם שני קווים. כעת הוא דורש פיצוי כספי בסך 100 אלף שקלים - כך נודע לראשונה לחדשות 2 באינטרנט.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

האירוע התרחש בחודש אוקטובר 2012, אז הגיע האיש אל המרפאה והתלונן על כאבים מסוימים. בטפסי הקבלה והשחרור שנותרו בידו, הודגשה המילה HOMO בשני קווים מתחתיה. "כאשר מרשי נחשף למסמכים אלו", כתב פרקליטו עו"ד משה שוחטמן, בהתראה לפני תביעה ששלח למרפאה בה דרש פיצוי כספי. "הוא הרגיש מושפל, הסתובב בתחושה קשה ולא ידע את נפשו מרוב צער".

עורך הדין ציין עוד, כי מסמכים רפואיים אלו נשמרים במאגרי המידע הרפואיים והם חשופים למעשה לכל גורם רפואי מ"רגע רישומם ועד עולם". בנוסף, כך על פי המסמך שהוגש למרפאה, בהמלצות שנכתבו לפונה - הוא נקרא לערוך בדיקת HIV.

"ההמלצות שנכתבו בנושא הן בלשון המעטה לא במקום", הוסיף עו"ד שוחטמן, "שכן העובדה שמרשי סבל מדלקת בדרכי השתן כאשר מרשי לא ציין בפניהם כי קיים יחסי מין לא מוגנים, אינה מצדיקה הפניה לבדיקה".

עו
עו"ד משה שוחטמן|צילום:

במרפאה התנצלו: "קבילתך מקובלת עלינו"

לטענת המטופל, אם עובדת היותו הומוסקסואל לא הייתה ידועה למרפאה, הצוות הרפואי לא היה ממליץ לו לעבור בדיקות לגילוי HIV. "אנו מבקשים להביע את צערנו והזדהותנו על המצוקה שאותה חווית בביקורך ב'טרם'", כתב לו ד"ר ברנדון סטיוארט-פרידמן, המנהל הרפואי בסניף ירושלים של המרפאה. "קבילתך לגבי ציון המילה 'הומוסקסואל' בגיליון הרפואי מקובלת עלינו".

במכתב התגובה הוסבר, כי כוונת הרופא בכתיבת המילה ובהדגשתה הייתה להסב תשומת לה של הקורא לגורמי סיכון ולא לתייג אותו. עוד ציינו כי השימוש במילים "חשד לחשיפה למחלת מין מדבקת", או לחילופין "בסיכון מוגבר למחלת מין מדבקת" על ידי הרופא היה עדיף.

"למרות ש'טרם' הוא ארגון פרטי, עדיין חלים עליו כל הוראות חוק זכויות החולה אשר על פי פרטי המקרה נרמסו ברגל גסה", ציין בתגובה עו"ד שוחטמן. "מקרים דומים שהיו בעבר נגמרו בפיצוי כספי תוך הבטחה כתובה של קופות החולים שהדבר לא יקרה בשנית. למרבה הצער, אנו ערים לכך שהלקח לא יושם במקרה הנוכחי".

ממרפאת "טרם" נמסר: "נקבל את התביעה, נלמד אותה ונגיב".