באיזה קרון ברכבת לא כדאי לשבת ומאיזו תחנה עדיף להתרחק? מחקר חדש שמפרסם היום (שלישי) הטכניון, בהזמנת המשרד להגנת הסביבה, מגלה כי ריכוזים גבוהים של חלקיקים זיהומיים נמדדו במספר אתרים מרכזיים של תחבורה ציבורית, לרבות תחנות רכבת ואוטובוס - וגם בתוך קרונות הרכבת והאוטובוסים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
אותם חלקיקים זיהומיים, המכונים "ננו-חלקיקים", הם מזהמי אוויר זעירים שלא נמדדים באופן שוטף בישראל וגם אין להם תקן סביבה מחייב בארץ או בעולם. עם זאת, המחקר המדעי מצביע על כך שלאור גודלם הזעיר של חלקיקי הדיזל, הם חודרים דרך דפנות הריאה למערכת כלי הדם ומשם ללב, למוח וליתר חלקי הגוף ובכך עלולים לגרום לתחלואה ולתמותה עודפת.
על מנת לבחון היבטים שונים של זיהום אוויר, הזמין המשרד להגנת הסביבה מחקר מהמעבדה למנועי שריפה פנימית בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, בראשות ד"ר לאוניד טרטקובסקי, במסגרתו נמדד ריכוז של ננו-חלקיקים במספר אתרים. בין האתרים שנבדקו: תחנת רכבת השלום בתל אביב, התחנה המרכזית בירושלים, וכן בתוך קרונות הרכבת ובתוך האוטובוסים החל מנקודת יציאתם ועד הגעתם לחיפה.
התחנה עם הזיהום הגדול ביותר - תחנת "השלום" בת"א
ממצאי המחקר העלו כי מכל האתרים בהם בוצעו המדידות, הריכוזים הגבוהים ביותר של הננו-חלקיקים - פי 100 מהריכוז האופייני המצוי בחדר "משרדי" - נמדדו בתוך קרון הנוסעים ברכבת הממוקם מאחורי הקטר, עם כיוון הנסיעה. תחנת הרכבת בה נמדדו הריכוזים הגבוהים ביותר של מזהמים היא תחנת רכבת "השלום" בת"א, בעיקר ברציף מספר 1.
בנוסף ריכוזים גבוהים נמדדו גם בתחנה המרכזית בירושלים באזור רציפי האוטובוסים, זאת כתוצאה מפליטת הגזים ממנועי האוטובוסים. גם באזור המסעדות בתוך בניין התחנה נמדדו ריכוזים חריגים של מזהמים, כתוצאה מבישול באש גלויה. במשרד הבהירו כי הריכוזים שנמדדו בתחנה המרכזית בירושלים אמנם נמוכים משמעותית מהריכוזים שנמדדו ברכבת, אך הם עדיין גבוהים ביחס לריכוזים האופייניים למשרד נקי.
בעקבות ממצאי המחקר, דרש המשרד להגנת הסביבה מרכבת ישראל להציב בתחנת "השלום" תחנות ניטור של רמות זיהום האוויר, זאת לצד שיפור תשתית האוורור בתחנה שתפחית את רמות הזיהום. עוד נדרש מהרכבת לפרסם על גבי מסכים ובאתר הרכבת מידע על רמות הזיהום בתחנה זו ובתחנות נוספות בת"א וסביבתה, וכן לפרסם התראות והנחיות לציבור במקרים של רמות חריגות בזיהום אוויר.
במקביל, הנהלת התחנה המרכזית בירושלים נדרשת לפעול לשיפור ושינוי מערכת האוורור ברציפי עליית הנוסעים ובאולם ההמתנה. כמו כן, הנחה המשרד להציב בתחנה שילוט לגבי מצב איכות האוויר והסיכונים הבריאותיים הכרוכים בהמתנה באזור האוטובוסים, וכן נקבע כי על האוטובוסים הממתינים בתחנה לדומם את מנועיהם.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי "בעקבות ממצאי המחקר, המשרד דרש מהרכבת לבצע פעולות נוספות להפחתת חשיפת הנוסעים לזיהום אוויר גם בעת השהייה ברכבת עצמה, בין היתר לזרז את לוחות הזמנים להתקנת מסנני חלקיקים על המנועים. המשרד נמצא בהליכים מול הרכבת בנושאי הסדרת זיהום האוויר".
מהרכבת נמסר בתגובה: "רכבת ישראל רואה בשמירה על איכות הסביבה ערך ופועלת רבות בתחום ביחד עם המשרד לאיכות הסביבה ומקצה תקציב משמעותי לכך. לסוגיה הנדונה הוכנה תוכנית עבודה מפורטת, ביחד עם המשרד להגנת הסביבה, והיא ממומשת כמוסכם".