זירת התאונה, בחודש שעבר (צילום: דוברות כיבוי)
זירת התאונה, בחודש שעבר|צילום: דוברות כיבוי

מחדל תאונת הרכבת ליד דימונה לפני כחודש, בה התנגשה רכבת ברום בקרונות שניתקו ממשאית אחרת, היה עשוי להסתיים באסון כבד בהרבה: החומרים הכימיים המסוכנים ריחפו באוויר ואף הובילו להחלטה להכנסי תושבים רבים להסגר זמני. מאז התאונה עבדו מספר ועדות על ניתוח האירוע, וממצאי התחקיר המדאיגים נחשפו הערב (ראשון) במהדורה המרכזית - מהם עולים כשלים בתפקוד העובדים הזוטרים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק 

מהרכבת העמוסה בפוספטים שנסעה לדימונה נשמטו מספר קרונות משא שנותרו על המסילה, אבל נהג הקטר לא הבחין בכך. 40 דקות ארוכות חלפו עד שרכבת שהובילה ברום נסעה על אותה מסילה ופגעה בקרונות. מה קרה באותן דקות? וכיצד כשל מערך הבדיקה והביקורת?

צוותי בדיקה הוקמו ברכבת ובמשרד להגנת אך המסקנות לא פורסמו עד כה. התחקיר שהגיע לידינו חושף את המבוכה: שתי דקות לאחר הגעת רכבת הפוספטים לתחנה, בשעה 21:11 במוצאי שבת, המערכת התריעה ופקח המסילות ביקש לבדוק את מספר הקרון האחרון שהגיע. אחרי דקה נהג הקטר סגר את המירס וירד מהקטר – פקח המסילות ניסה להשיג אותו ובמקביל שוחח עם אשתו בטלפון.

חמש דקות לאחר העצירה, פקח המסילות בתחנת דימונה הודיע על התקלה וברקע נשמע משחק כדורגל – המשחק הדרמטי בו גברה בית"ר ירושלים על מכבי חיפה בתוצאה 2-3. בשעה 21:25 פקד מתלמד הודיע כי נבדק הקרון האחרון והמספר תואם – מסר מרגיע שלמעשה הוביל לביטול הדריכות. שלוש דקות לאחר מכן פקח המסילות ביקש לבטל את ההתרעה, וברקע עדיין נשמע אותו משחק כדורגל: הפקח אף שאל עובד במשרד אחר האם גם הוא צופה במשחק. בשעה 21:51 הגיע הדיווח על התאונה וההתנגשות.

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), ראש העיר לשעבר, טען בעקבות האירוע החמור: "נראה לי שמישהו נרדם בשמירה. אם המיכל היה מתקבע ולא נסדק, היה צריך לפנות את העיר – 40 אלף איש – תוך שעה".

במסקנות התחקיר של אגף ההפעלה ברכבת אין שום אזכור לבדיקת סיבת ההתנתקות של הקרונות מהקטר המקורי, אין אזכור לבדיקת התנהלות הבכירים אך יש ממצאים ומסקנות לגבי העובדים הזוטרים. בין המסקנות: הליך בדיקת שלמות הרכבת לא הושלם, לא קיים נוהל התלמדות לפקחים, ותוך כדי טיפול באירוע התקיימה פעילות מסיחת דעת – הצפייה במשחק. הנזק של התאונה: 7 פצועים, 6.5 טונות של ברום דלפו, כביש מרכזי נחסם ומאות מתושבי דימונה נכנסו להסגר למשך שעות - הרבה בגלל רשלנות של עובדים ונהלים חסרים.

לא כל הצדדים מקבלים בהבנה את ממצאי התחקיר: בקרב העובדים יש כעס רב על התנהלות הוועדות, שעסקו לדבריהם יותר מדי בדקו את התנהלות העובדים הזוטרים ולמעשה "חיפשו את הש.ג." במקום לבדוק את אחריות ההנהלה. מהנהלת הרכבת נמסר בתגובה: "האירוע בדימונה נבדק על ידי ועדת חקירה שמינה מנכ"ל הרכבת מיד לאחר האירוע. הוועדה טרם סיימה את עבודתה, והפרטים שנלמדו בינתיים מעידים על שילוב בין גורמים טכניים לגורמים אנושיים".