78% מאזרחי ישראל סבורים כי משרד הבריאות יטפל בהם בצורה טובה אם יחלו במחלה קשה, ו-77% הביעו שביעות רצון כללית ממערכת הבריאות בארץ, כך עולה מסקר שערך משרד הבריאות בקיץ האחרון בקרב מטופלים בבתי חולים שונים ברחבי המדינה. "אנו מזהים שיפור בשביעות רצון המטופלים", אמר סגן שר הבריאות יעקב ליצמן בתגובה. "הנתונים משקפים את המסירות והמחויבות של הצוותים הרפואיים למען המטופלים, ואני משבח אותם על כך".
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
זוהי הפעם השלישית שסקר זה נערך בארץ, ובהשוואה לשנים קודמות נרשמת השנה עלייה ניכרת במידת שביעות הרצון של הציבור. כשהתבקשו לתת ציון מסכם לתפקוד מערכת הבריאות, העניקו המטופלים ציון של 81, בהשוואה ל-77 בשנת 2014 ו-78 ב-2016. 78% השיבו כי היו מרוצים מהאופן בו הוצגו בפניהם חלופות טיפוליות, ו-85% הרגישו שהרופאים והצוות התייחסו אליהם באופן אישי ובכבוד, שיפורים של 8 ו-5 אחוזים בהתאמה.
בתי החולים בהם נרשמה העלייה הגדולה ביותר בשביעות הרצון בהשוואה לשנים קודמות הם בית החולים קפלן ברחובות, בית החולים בנהריה ובית החולים לניאדו שבנתניה. באופן כללי, מרכזים רפואיים גדולים במרכז הארץ קיבלו ציון גבוה יותר מבתי חולים קטנים וכאלה שבפריפריה. כמו כן, נראה שמטופלים צעירים (עד גיל 34) פחות מרוצים ממטופלים מבוגרים יותר, ושגברים מרוצים יותר מהטיפול שקיבלו לעומת נשים. מאושפזים שניתנה להם האפשרות לבחור את בית החולים שבו יטופלו היו מרוצים יותר מאלו שלא הוצגה בפניהם הברירה.
עשירית מהמשתתפים בסקר היו מטופלים שאושפזו במסדרון במהלך שהותם בבית החולים. באופן לא מפתיע, מטופלים אלו העניקו ציון נמוך בהרבה - עד 18% הבדל - לחוויה שעברו, לעומת מטופלים שלא אושפזו במסדרון. סגן השר ליצמן התייחס לקשיים אלו ואמר כי "למרות התמודדות מערכת הבריאות עם העומסים, אנו מזהים עליה שיפור בשביעות רצון המטופלים".
מפילוח הנתונים עולה כי מטופלים צעירים בין הגילאים 18-34 פחות מרוצים בכל הפרמטרים בהשוואה למטופלים בני 34+. גברים מרוצים יותר מנשים, חולים כרוניים מרוצים פחות בכל הפרמטרים שנבדקו. מאושפזים שניתנה להם האפשר לבחור בית חולים מרוצים יותר מאלו שנמנע מהם לבחור.
בהשוואה בין בתי החולים הממוקמים בפריפריה ובמרכז הארץ, התגלה פער בשיעור שביעות הרצון הכללית בקרב הציבור. במשרד הבריאות טוענים כי בתי חולים הנמצאים במרכז הארץ נהנים מתדמית חיובית יותר - ולכן מקבלים אחוזים גבוהים יותר של המלצות.
בהשוואה לפי סוגי מחלקות, גם בסקר השנה המחלקות הפנימיות מקבלות ציונים נמוכים יותר ברוב הפרמטרים שנבחנו בהשוואה לשאר המחלקות. שם, חוויית השירות בקרב הציבור היא נמוכה משמעותית. עם זאת, מנתוני משרד הבריאות עולה כי חל שיפור ניכר בשנתיים האחרונות.
מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב, הוסיף כי "השיפור המשמעותי בתוצאות הסקר ממחיש את הפעילות המשמעותית המבוצעת על ידי בתי החולים להטמעת תפיסת 'המטופל במרכז', אותה מרגישים מאות אלפי מטופלים. אנו גאים בצוותים בכל רחבי הארץ שמבינים את מטרות העל של המערכת ועושים הכל על מנת להשתפר. המערכת בסופו של דבר בנויה על ההון האנושי המופלא שמרכיב אותה ואנחנו מחויבים לתת כמה שיותר לאותו הון אנושי על מנת לשפר את הטיפול הציבורי".