סיפורם של ה"גו-גו בויז" (גולן-גלובוס) הוא סיפור אמריקני. לא בגלל ההצלחה שלהם שם, כמו בגלל החלום: שני בני דודים עם 500 דולר בכיס - כובשים את העולם. פעם, בתחילת שנות ה-80, כינו אנשי התעשייה את פסטיבל קאן פסטיבל "קנון", בשל ההצלחה הגדולה של החברה שבבעלותם. 30 שנים אחרי, הערב (ו'), הם פוסעים על השטיח האדום. הם הסרט, הסיפור והיוצרים שעולם הקולנוע מריע לו.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
מנחם גולן נחשב לאבא של הקולנוע הישראלי. הסרט הדוקומנטרי על הצמד מספר על ההצלחה הגדולה של גולן-גלובוס בישראל של שנות ה-60 וה-70. "סלאח שבתי" היה הסרט הישראלי הראשון שהיה מועמד לאוסקר, היו גם "מרגו", "אני אוהב אותך רוזה", "פורטונה" ועוד. הביקורת החמיצה פנים, הקהל נהר בהמוניו.
"הסרט הכי מכניס שהיה לנו היה 'אסקימו לימון'", משחזר גולן. "זו ההצלחה הכי גדולה בקנה מידה ישראלי ובינלאומי. אין לזה אח ורע עד היום", הוסיף גלובוס. השנה - 1973. "קזבלן" יוצא לאקרנים בבימוי והפקה של גולן-גלובוס והופך להצלחה היסטרית ולקלאסיקה שעולה עד היום בתיאטראות ברחבי הארץ. ארבע שנים אחרי, הצמד גולן-גלובוס מכה שנית ב"מבצע יונתן". הסרט הזה עורר הזדהות עמוקה כל כך, שרבים בטוחים שיהורם גאון היה במבצע אנטבה. ואז, בני הדודים מטבריה מחליטים שישראל קטנה עליהם.
"בקושי ראינו סרט הוליוודי ויצאנו לארצות הברית. שם - העולם נפתח בפנינו". כאן נכנסת לתמונה החוצפה הישראלית: השניים שכנעו את בעלי חברת "קנון" להפקיד בידיהם את ארכיון הסרטים שלהם. הם מכרו אותו ביותר משני מיליון דולר ובשכר הטרחה שקיבלו - קנו את הבעלות על החברה. מרגע זה החלה הנסיקה: מחברה בת מחזור של שלושה מיליון דולר הפכה "קנון" תוך חמש שנים לחברה שמגלגלת מיליארד דולר.
הסרט "אפל" נכשל: "רציתי לעלות לקומה שמינית ולהתאבד"
"היינו פוגשים שחקנים בסדר גודל של צ'אק נוריס, סילבסטר סטאלון, מריל סטריפ וז'אן קלוד ואן דאם", נזכרים השניים בחיוך. "הזוגיות הזו של יורם ושלי השלימה את עצמה", סיפר גלובוס. "זו זוגיות של שני אנשים יוצרים שחיפשו אחד את השני כדי ליצור יחד". המומחיות של גולן-גלובוס הייתה לעשות סרטים זולים ששוברים קופות. אבל היו להם גם כישלונות. המהדהד שבהם - הסרט "אפל". "כעשינו את הסרט הוא התקבל לפסטיבל מונטריאול, ובאמצע הקהל נהר החוצה", סיפרו, ויורם מוסיף: "רציתי לעלות לקומה שמינית כדי להתאבד".
וכמו בכל סרט טוב - באה הנפילה: החובות, ההתפרקות, הקריסה. החיבור המצוין בין השניים נעלם ובמקומו צצו הניגודים. גולן משך להפקת עוד ועוד סרטים, גלובוס בנה בתי קולנוע באירופה. הם נקלעו לחובות גדולים שבסופו של דבר אילצו אותם לוותר על "קנון" - החברה שפתחה להם את שערי הוליווד. רגע לפני הפרידה הסופית ניסה מנחם לשכנע את יורם להקים חברה חדשה.
"אמרתי לו: 'מנחם, יש תנאי אחד - אתה לא מחליט על סרטים לבד יותר", מספר גלובוס. "תוך שעה הוא רץ לחדרי באמוק: 'נחש מה? חתמתי על 10 סרטים חדשים לחברה'. נעשיתי חיוור ואמרתי 'די'".
ואז הם נפרדו. למרות הקרבה המשפחתית - הנתק היה מוחלט. גם אחרי 20 שנה הפצע כנראה לא הגליד עד היום, כי על התקופה הזו הם מעדיפים שלא לדבר. גלובוס הקים בישראל מתחם אולפנים ובתי קולנוע, גולן המשיך לעשות סרטים ובעיקר לחלום על הסרט הבא. וכמה סמלי שמפגש הפיוס בין השניים היה לפני ארבע שנים במרכז לינקולן בניו יורק - במסגרת אירוע מחווה לשניים שבו צוינה ההצלחה הגדולה של "אפל". הכישלון ההוא שבגללו מנחם כמעט התאבד.
"אני מתגעגע", אמר גולן על הימים ההם. "אבל יש לי תנאי אחד: שזה יהיה עם יורם. לא לבד".
בהכנת הידיעה השתתפה מיכל פעילן