לפני כחודשיים עורר פסל אחד מוזהב סערה גדולה בארץ: בשעת בוקר מוקדמת הוצב בכיכר רבין פסל של ראש הממשלה בנימין נתניהו - אירוע שפורסם לראשונה בחדשות 2 - ותוך זמן קצר התקהלו רבים במקום. הפסל "שרד" שעות ספורות לפני שהופל על ידי אחד התושבים לעיני המצלמות. חזרנו לאיתי זלאיט, האמן שהציב את המיצג ועורר מהומה, כדי להבין ממנו מה למד מהמהומה שיצר - ומה הוא מתכנן בקרוב.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
הפסל "King Bibi", שגובהו 4.5 מטרים, הוצב ב-6 בדצמבר: זמן קצר לאחר הפרסום חשף זלאיט את זהותו, ובעיריית תל אביב מיהרו לפעול והצמידו לפסל הודעת פינוי - עד השעה 12:58. המיצג הופל זמן קצר לפני שהיה אמור להיות מפונה, על ידי אחד התושבים שהתקהל במקום והשתתף בדיון הסוער. שוטר שהיה במקום עיכב את החשוד. לאחר שהמיצג הופל לרצפה הוא פונה - באיחור של כ-20 דקות - על ידי האמן ומשפחתו.
מה צפוי בהמשך? "זה יהיה משוגע לגמרי"
עוד קודם לכן, הצבת הפסל עוררה תגובות רבות מצד עשרות עוברים ושבים שהתקהלו בכיכר - החל מהתנגדות ועד תמיכה במסר שביקש האמן להעביר. בשיחה עם חדשות 2 Online סיפר השבוע זלאיט מה עלה בגורל יצירת המחלוקת: "הפסל נמצא בחזקתי, הוא שרד את ה'פאודה' יפה".
זלאיט הסביר כי הפסל היה מוכן כבר שלושה חודשים לפני הצגתו - ובתקופה זו הוא עבד על תערוכת המשך שמבוססת על תבנית ראשו של נתניהו "כסמל למוקד של כוח במדינה". לבסוף גנץ את רוב יצירות ההמשך, מלבד הפסל ושתי יצירות המשך שיוצגו בקרוב (עוד על כך בהמשך).
למיצג של "king bibi" קדמה יצירה טעונה לא פחות עליה עבד זלאיט לפני כשש שנים - איקונה של גלעד שליט, עליה החל לעבוד כששליט שהה בשבי ארגון חמאס בעזה."יש ביצירה הזו את הדואליות, הקריצה וההאדרה - סוס טרויאני של האדרה ששולף מתוכו ביקורת נוקבת. גם שליט וגם הפסל מרפררות לעגל הזהב. בדיוק כשסיימתי לעבוד עליה, שחררו את גלעד שליט מהשבי".
למרות שהפסל עמד בכיכר רק מספר שעות, הסיקור הוביל להתעניינות ברחבי העולם: "העניין הבינלאומי בפסל ובאירוע היה מפתיע", אמר זלאיט. "הגיעו אלי היסטוריון מאוסטרליה ואספנים מארה"ב".
זלאיט עדכן כי בימים אלה "מתנהל משא ומתן ליצירת פסל ברונזה ממנו" והביע תקווה כי הפסל יוצב במקומות אחרים וימשיך לעורר הדים: "אם זה יגיע לאן שאני חושב שיגיע, זה יהיה משוגע לגמרי ברמה אומנותית והיסטורית". במקביל הוא עבד על יצירת המשך לפסל, שאת תוכנה הוא עדיין לא יכול לחשוף - אך היא תוצג בקרוב בעין הוד.
"אמנים צריכים להפסיק לפחד"
כיום, במרחק של חודשיים מהאירוע, מודה זלאיט כי מדובר עבורו בנקודת ציון משמעותית בקריירה: "אין ספק, אני מרגיש תחושת שליחות גדולה - הנגיעה בלב של כל כך הרבה אנשים והאפשרות לצעוק את הכאב שלי ושלהם היא חוויה מעצימה ומאחדת".
בימים אלה זלאיט ממשיך בפעילות האמנותית - ומסרב להסגיר האם ומתי הפסל יחזור לזירה הציבורית: "יש לי הרבה שבוער לי בבטן, מאמין שאלו תחושות שמפעילות עוד הרבה אנשים פה, כמו תבשיל טוב. כדי שייצא טעים ומדויק, זה צריך לצאת בזמן הנכון ומהמקום הנכון. כשזה יהיה מוכן אתם תדעו".
בינתיים נושא זלאיט פניו למספר אירועים אמנותיים בהם יוצגו יצירות חדשות שלו: ב-2.3 ישתתף באירוע בבית המידות בתל אביב - "אירוע חד פעמי שמארגנות 3 אוצרות נהדרות בנושא כסף, רלוונטי ואקטואלי תמיד". באירוע זה יציג את אחת מיצירות ההמשך ל"king bibi".
כמו כן, מאמצע חודש מרס יציג זלאיט מיצג המשך לפסל במוזיאון ינקו דאדא בעין הוד: "העבודה תוצג למשך חודש ותציף את יחסי הכוחות בין האזרח לבין מוקדי הכח במדינה, מנקודת מבט אישית".
אך מעבר לאירועים של סצינת האמנות בארץ, זלאיט מקווה שיצירות פוליטיות כגון שלו "יתקשרו עם הרחוב": לדבריה, "האמנות צריכה לצאת מהקיפאון, אמנים צריכים להפסיק לפחד, לפעול יותר מהבטן ופחות מהראש. קן הקוקיה שאנחנו חיים בו הוא קרקע פורייה לאמנות טובה ובועטת".
בעבודותיו זלאיט מתריע מפני המצב במדינה: "התחושה היא של התמוטטות, הדרדרות ופילוג - אנו חווים הרס וקריסה של ערכים, מוסר ואחדות שנבנו פה לאורך שנים. האמת תמיד נמצאת בתוך הביוב המסריח, המגעיל ומלא החרא שנמצא מתחת לאדמה, עכשיו הביוב עולה על גדותיו ומאיים להציף אותנו אל מול פינו הפעור ועיננו המשתאות".
את הריאיון סיים זלאיט במסר לציבור - אלו שהסכימו עם יצירתו ואלו שמחו נגדה: "המסר הוא שתמיד יש דרך, יש פה במדינה אנשים נהדרים ועוצמה אדירה. צריך להיפרד מהפחד ולהבין שזה בידיים שלנו, אנחנו חייבים לחשוב בצורה עצמאית, ללעוס את האוכל שלנו בעצמנו ולקחת אחריות".
האמן הוסיף: "זה לא פשוט אבל הכרחי - ההנהגה שלנו רקובה, בלון נפוח שיתפוצץ ברגע. מגיע לנו טוב יותר, מגיע לנו לאהוב אחד את השני ולא להתבוסס בשנאה ופילוג שימוטטו אותנו. עד שנגיע לשם: בואו נצא מהייאוש ונזעק את הכאב ברחוב דרך פיסול, שירה, ציור וכל דרך נכונה אחרת".