כמעט אין הורה שלא מוטרד בימים אלה בשאלה הרת גורל - איך צולחים את החופש הגדול עם הילדים? במשרד החינוך החליטו להרים את הכפפה, ופתחו קו טלפון מיוחד להורים לסיוע בשאלות חינוכיות הקשורות לחופש הגדול. הרמנו את הטלפון לבדוק.
מעברו השני של הקו ענתה רכזת השירות הפסיכולוגי. היא רשמה את הפרטים, וכעבור שלוש שעות חזרה אלינו אלה, יועצת פסיכולוגית עם הרבה סבלנות.
שתי שאלות מרכזיות הצבנו בפניה: האחת - האם בתום הקייטנות והגנים כדאי למצוא מסגרות חלופיות לסוף החופש או שאי אפשר להתחמק וההורים צריכים לקחת חופש, השנייה - אם נשארים עם ההורים, איך מעבירים נכון את הזמן. במקרה שהצגנו לאלה מדובר על אב לילדה בת ארבע ולתינוק בן שנה.
"כל מסגרת חדשה זמנית דורשת המון אנרגיה וביטחון שהילד צריך לגייס", הסבירה אלה. מכאן כבר היה ברור שמעט ימי החופשה שנותרו לנו בעבודה, בסכנה. "במקרה הזה לא מומלץ להכניס אותם למסגרת ללא הורים, עדיף שההורים יישארו עם הילד בבית", היא ירתה את התשובה.
אלה ניסתה להמתיק את גזר הדין. "זה זמן טוב לפתח את הקשרים המשפחתיים", הסבירה. "זה זמן טוב למשפחה להיות יחד. חופשה נועדה שמשפחות יהיו יחד".
שגרה זה רע?
הבנו - החופש הזה הולך להיות מתיש, אבל יחזק את המסגרת המשפחתית. אם נשרוד. עכשיו השאלה היא איך. "חשוב שגם בחופש תהיה לילדים שגרה, שגרת חופש", אמרה אלה. "לא צריך כל הזמן לצאת לבילויים מחוץ לבית. צריך לשלב, לעשות פעילויות כמו בגן (הדבקה, ציור, סיפורים, קצת טלוויזיה), וגם לצאת - ים, בריכה ספורט".
אבל הנה, בסוף, יש גם סוכריה. מותר להורים להתאוורר מדי פעם מהחופש. "כדאי לשלב את התעסוקה בחופש עם אנשים שונים שמוכרים לילד - להיפגש עם חברים, להיות עם סבא וסבתא", הסבירה אלה.
אז הנה המסקנות:
א. לא יעזור, לא כדאי להפיל את המטלה לשעשע את הילדים בחופש על זרים - בשביל זה יש הורים. גם אם יותר קל להם לנוח בעבודה, במזגן, עם כוס הקפה.
ב. אפשר להיעזר בסבא וסבתא, דודים ודודות.
ג. לא צריך לנסוע כל יום ללונה פארק, גם הדבקת גרוטאות זה טוב.
ד. יש מי שאפשר לפתוח בפניו את הלב בחופש הגדול. נסו את הקו של משרד החינוך - 1-800-811-211.