בנט והמנכ
בנט והמנכ"לית כהן במסיבת העיתונאים|צילום: לע"מ

משרד החינוך והרשות הארצית למדידה והערכה הציגו היום (שלישי) את הישגי התלמידים בישראל במבחני המיצ"ב בשנת הלימודים החולפת. שר החינוך נפתלי בנט בישר כי המדד מצביע על עלייה בהישגים וצמצום פערים. בין השנים תשע"ה לתשע"ו נרשמו עליות בהישגים במרבית מבחני המיצ"ב ויציבות בשאר המבחנים. כמו כן ניכרת לראשונה מגמה של צמצום פערים בין תלמידים מרקע חברתי- כלכלי נמוך ובין תלמידים מרקע בינוני גבוה. "החזון שלי הוא שלכל תלמיד במדינת ישראל תהיה הזדמנות שווה, בין שהוא נולד ברמת השרון, באופקים, ברהט או בבני ברק", הסביר בנט.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"הדרך עוד ארוכה אך עשינו צעד ראשון. נתוני המיצ"ב לשנת תשע"ו מעידים על צמצום פערים מובהק", הוסיף השר. "העלייה המשמעותית בהישגים של תלמידים מרקע חלש מראה שכך מצמצמים פערים - מחזקים את החלשים מבלי להחליש את החזקים".

בקרב כיתות ה' נרשמה עלייה של 18 נקודות, מ-524 ל-542, וגם בלימודי המתמטיקה נרשמה עלייה של 9 נקודות. בערבית העלייה הסתכמה ב-13 נקודות. בכיתות ח' העליות היו חדות עוד יותר: באנגלית לא נרשם שינוי וגם במתמטיקה, אך בעברית חלה עלייה של 18 נקודות ובערבית 21. גם בלימודי המדע והטכנולוגיה העלייה הסתכמה ב-12 נקודות - מ-552 ל-564.

818073
צילום:

איך צומצמו הפערים?

לפי הנתונים, בכיתה ה' ההישגים באנגלית במגזר הלא יהודי התחזקו ב-35 נקודות, לעומת "רק" 21 נקודות במגזר היהודי. במתמטיקה נרשמה בשני המקרים עלייה של 14%, והמגזר הלא יהודי השתפר בהישגים בלימודי הערבית ב-16 נקודות.

בכיתה ח' ההישגים באנגלית לא השתפרו במגזר הלא יהודי (לעומת שיפור של 13 נקודות במגזר היהודי), וכך גם במתמטיקה - אין שינוי במגזר הלא יהודי, בעוד במגזר היהודי העלייה הסתכמה ב-12 נקודות. במדע וטכנולוגיה העלייה הייתה יותר חדה בקרב המגזר הלא יהודי (35 נקודות לעומת 25).

תלמידים נבחנים (אילוסטרציה) (צילום: רויטרס, חדשות)
הפערים צומצמו. אילוסטרציה|צילום: רויטרס, חדשות

במשרד החינוך הסבירו את הנתונים וציינו כי בשפת אם עברית לכיתות ח' "נרשמה עלייה ניכרת בהישגים, לראשונה לאחר שבע שנים בהן לא חל שינוי של ממש בהישגי התלמידים". 

במשרד הדגישו כי "בקרב דוברי העברית, בשנת תשע"ו, לראשונה מאז תחילת המדידה, חל צמצום משמעותי של 25-10 נקודות בפערי ההישגים בין תלמידים מרקע נמוך לתלמידים מרקע גבוה בכיתות ח' בארבעת תחומי הדעת - שפת-אם עברית, מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה". גם בכיתות ה' פערי ההישגים בקרב דוברי עברית בתחומים מתמטיקה ואנגלית הצטמצמו בשנת תשע"ו בכ-10 נקודות.

(אילוסטרציה), למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: חדשות 2)
ארכיון|צילום: חדשות 2

מנכ"לית הרשות למדידה והערכה, ד"ר חגית גליקמן, הסבירה כי "בכל המבחנים ובכל השנים מצאנו פערים בקרב תלמידים מרקע כלכלי שונה. ככל שהתלמיד בא מרקע כלכלי גבוה יותר כך הישגיו היו טובים יותר. עד כה לא ראינו שינוי בפערים. השנה לראשונה אנו רואים מגמה כללית של צמצום פערים בין הרקעים. וזאת גם בכיתה ה' ו-ח' ובכל תחומי הדעת. יש לציין כי מדובר במגמה חיובית. זה לא נובע מירידה של החזקים אלא מעלייה של החלשים".

_OBJ

במסיבת העיתונאים, לצד מנכ"לית המשרד מיכל כהן, אמר השר בנט כי :"התלמידים החלשים יתחזקו עוד יותר. אני אומר היום להורי ישראל ששולחים את ילדיהם כל יום לבית הספר - הילדים שלכם מתאמצים ומצליחים, הולכים ומשתפרים. והם מוכנים היום עוד יותר לאתגרי המאה ה-21. זה קודם כל הישג עצום למורים המצוינים של מדינת ישראל ולמנהלים המצוינים של מערכת החינוך".

מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) נועדו לבדוק באיזו מידה עומדים תלמידי בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ברמת הדרישות המצופה על פי תכנית הלימודים בארבעת מקצועות הליבה: שפת אם (עברית/ערבית), מתמטיקה, אנגלית ומדע וטכנולוגיה. המבחנים מודדים גם את האקלים הבית ספרי בתחומים כמו חינוך לסובלנות, אלימות ברשת, ביצוע מטלות בקבוצה ועוד.