בימים האחרונים מתארגנת מחאה בקרב תלמידי התיכונים ברשתות החברתיות, ושיאה עשוי להגיע מחר (רביעי) - התלמידים מאיימים לשבות ולא להגיע לבתי הספר. טענותיהם נוגעות בעיקר לעומס הבגרויות בכיתות י"א-י"ב ולתכנית החדשה "30/70".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"לאף אחד מאיתנו לא מתאים כל המערכת הזאת", נכתב בהודעת וואטסאפ שהופצה בין תלמידי התיכונים ברחבי הארץ. "ביום רביעי 30.12 לא הולכים לבית ספר. הפכו אותנו לרובוטים? המערכת העמוסה שלנו לא משאירה לנו דקה ביום לחברים או לבילויים, ועוד מצפים שתוך כדי נעשה מחויבות אישית".
"השיטה של ה-30/70 גרמה למורים לתת לנו הרבה עבודות כדי שיהיו מספיק ציונים גבוהים להרכיב מהם, וזה בדיוק ההיפך", הוסיפו יוזמי השביתה. "תלמידים אשר נכשלים צריכים לממן מורים פרטיים מכספם האישי. אנחנו לא נוותר! למען דור העתיד תירתמו למטרה וביחד נעשה שינוי".
הערב: צ'אט הסברה לתלמידים והוריהם
שר החינוך הקודם, הרב שי פירון, קבע מדיניות לפיה תלמידי התיכונים לא ייגשו לבחינות הבגרות במהלך כיתה י', ולכן "נדחסו" כל הבחינות לשנתיים האחרונות בתיכון. גם לאחר כניסתו של נפתלי בנט לתפקיד שר החינוך לא שונתה המדיניות והתלמידים מוחים על כך.
תכנית "30/70" מתארת את המבנה החדש של הבגרויות. לפיה, 30% משקלול ציון הבגרות של התלמידים יחושב על פי עבודות חקר שהם יכינו - זאת בנוסף לבחינות הבגרות.
מחר ייערך צ'אט בנושא התכנית "30/70" בעמוד הפייסבוק של משרד החינוך בין השעות 17:00 ל-19:00. המשרד פירסם פוסט שבישר על קיום הצ'אט, אלא שתלמידים רבים הגיבו לתכנית בזעם: "למה עשיתם לנו דבר נורא שכזה?!", כתבה תלמידה אחת.
"משרד החינוך מנותק, יושב במגדל השן"
"אני מבינה שזה בשביל למידה משמעותית יותר וכאלה, אבל יחד עם כל הלחץ של י"א זה כבר לא באמת משמעותי, זה מעיק!", כתבה תלמידה אחרת. תלמידה נוספת עקצה את אנשי משרד החינוך: "מי שעשה את הרפורמה, עשה בגרות? או היה בתיכון? יש לי הרגשה שלא".
ברשת ניתן להיתקל גם בהורים המביעים את מורת רוחם מהתכנית החדשה שלדבריהם מטילה על ילדיהם עומס מיותר. "האם משרד החינוך מכשיל בכוונה תלמידים?", כתבה אמא לתלמיד תיכון, "משרד החינוך מנותק, יושב במגדל השן".
משרד החינוך: "בתי הספר לא הפנימו את השינוי"
גורמים במשרד החינוך מסבירים בתגובה כי פרישת בחינות הבגרות על פני שלוש שנים בעבר יצרה עומס לימודי, ריבוי מבחנים ועייפות בקרב התלמידים. "המצב הזה מבחינת משרד החינוך היה לא תקין", הם אומרים.
"שי פירון יזם את הרפורמה של 'למידה משמעותית'", הם הוסיפו. "בכל מקצוע בחינה אחת, משקלה 70% מהציון ו-30% הנותרים מבוססים על הערכה החלופית - מצגות, עבודות וכו'. החלק המשמעותי של ההערכה חלופית אמור להתמקד בכיתה י', כשבי"א ובי"ב עוברים התלמידים את מבחני הבגרות".
"השנה זו למעשה השנה הראשונה שבה תלמידי י"א הם תלמידים שלא נבחנו בכיתה י' וכעת מתמודדים לראשונה עם עומס בגרויות", הוסיפו במשרד החינוך. לטענתם בתי הספר לא הפנימו את השינוי ויצרו מצב שבו תלמידים נבחנים בבגרויות וגם ב"הערכה חלופית" באותו הזמן.