בתחילת השבוע, עם יציאת התלמידים לחופשת הקיץ, נכנס לתוקף חוק חדש שמחייב צעירים עד גיל 18 לעבור תאוריה לפני רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי. לכאורה מדובר ביוזמה חיובית, אך הליכה זריזה על הטיילת של תל אביב מבהירה שהמצב בשטח שונה לחלוטין מהמצופה.
רובם המוחלט של הילדים שרכבו על כלים חשמליים כלל לא ידעו על איזה חוק מדובר, וחלקם גם לא ידעו להגיד מהו מבחן התאוריה. כל בני הנוער שכתבנו פגש, ללא יוצא מן הכלל, לא חבשו קסדה. אחד הילדים סיכם את הבעייתיות של החוק החדש, כשנשאל לגביו וענה: "בחיים לא שמעתי על זה".
חלק גדול מהצעירים לומדים לתאוריה במסגרת לימודי תעבורה בבית הספר, ומי שלא עובר שיעורים כאלו צריך לגשת למבחן ביוזמתו. עד היום כשלושים אלף תלמידים ניגשו לבחינה בבית הספר ורק כמה מאות נבחנו באופן עצמאי. אם כך, מדוע החוק מיושם דווקא עכשיו כשאין לימודים?
"איפה ההיגיון להוציא את התקנה הזו בדיוק לפני שהם יוצאים לחופשה? היה צריך להוציא אותה לפני תחילת שנת הלימודים עם היערכות מתאימה של מורים ומומחים לתאוריה", טענה מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו. "אין חשיבה מראש. למשל אנחנו כרשות מקומית, כעירייה, לא מוסמכים לאכוף את הנושא הזה, כלומר את כל הכללים החדשים שנקבעו עכשיו".
הכלים החשמליים הפכו לבעיה עמוקה ברחובות הערים, ובני הנוער הרוכבים בהם ללא הבנה בסיסית של חוקי הכביש רק מחמירים אותה. אמנם החוק נועד להיטיב את המצב, אך העיתוי הבעייתי, היעדר האכיפה והמחסור בהסברה במערכת החינוך, מרוקנים אותו מתוכן.