נפרדים מהמיצ"ב: משרד החינוך הודיע היום (שני) כי גובש מודל הערכה חדש שצפוי להחליף את מבחני המיצ"ב בבתי הספר. במקום המבחנים הקיימים כיום, ייערכו בכל שנה שתי בחינות חיצוניות בנושא שפה בכיתות ד' וח', וכן בחינה חיצונית משתנה שתיערך לכיתות ה'/ו' ולכיתות ח'/ט'- המורים והתלמידים יידעו באיזה תאריך היא מתקיימת אולם לא באיזה מקצוע, על מנת לוודא שלא יוכלו להתכונן לבחינה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
תוצאות הבחינות הללו יתפרסמו אך ורק ברמה הארצית, ולא לפי פילוח יישובי או בית ספרי - זאת, במטרה להפחית מהלחץ המופעל על המורים והמנהלים. בנוסף, למנהלי בתי ספר תהיה אפשרות לערוך בחינות פנימיות לתלמידי כיתות א'-י', בעזרת כלים שיקבלו ממערכת החינוך. למנהלים תישמר זכות הבחירה לגבי המקצועות והכיתות בהן ייערכו הבחינות.
המודל החדש נבחר לאחר היוועצות שקיים המשרד עם הורים, מורים, מנהלים, מפקחים, מנהלי מחלקות חינוך ותלמידים, על רקע הקולות שקראו לבחינה מחודשת של המיצ"ב, שהוביל לתוצאות שליליות. בנוסף, הפרסום הפומבי של תוצאות המיצ"ב של בתי הספר השונים הוביל להכנות אינטנסיביות לקראת המבחנים בבתי הספר, פגיעה בשגרת הלמידה, הסטת משאבים והפניית יתר של תלמידים להיבחנות בכיתות מותאמות. כל אלה הובילו לפגיעה בהוראה, בלמידה ובמהימנותו של המיצ"ב.
המודל החדש מורכב מארבעה נדבכים: כלי הערכה פנימיים שיעמדו לבחירה של בתי הספר; שילוב של הערכה חיצונית שמתוכה שתי הערכות ביסודי ושתי הערכות בחטיבות הביניים; קיצור השאלון וגיבוש שאלון ידידותי יותר ומותאם גיל; ולבסוף - ההערכה של התהליכים החינוכיים בבתי הספר תיעשה באמצעות מדדים נוספים וחדשים.
חיזוק האמון בבתי הספר
במהלך גיבוש המודל החדש משרד החינוך בחן מגמות עתידיות, והשתתף במהלך רחב של ארגון ה-OECD (Education 2030), שהובילו לגיבוש של דמות התלמיד החדש שיישען על שלושה מימדים: ידע, מיומנויות וערכים.
המודל החדש צפוי לשים דגש על תהליכי הערכה פנימיים, בניית יכולות של צוותי החינוך, חיזוק האמון בבתי הספר ובעשייה שלהם והעשרת מאגר הכלים המוסדות הלימוד. בנוסף, תהליכי ההערכה החיצוניים יעוצבו מחדש וייתנו מענה לתופעות השליליות של בחינת המיצ"ב, ביניהם גם בחינה בראשית השנה שנועדה למנוע הכנות לאורך השנה.
שר החינוך, הרב רפי פרץ, בירך על המעבר למודל החדש ואמר כי מערכת החינוך יוצאת לדרך חדשה, איכותית, שקופה יותר ורלוונטית יותר, "ובעיקר, דרך שתהפוך את בתי הספר למרחבי למידה טובים יותר לתלמידים, למורים, למנהלים ולהורים. מודל ההערכה החדש, הוא מודל של המאה ה-21".
"הוא יציג את כל קשת העשייה בבית הספר, ולא יסתמך על ציונים בלבד", אמר השר והוסיף: "אנחנו ניתן משקל לאקלים ולערכים שיש בתוך בית הספר - איך תלמיד מרגיש במרחב הלימודי ומהי תחושת המורים. נתייחס להיבטים של השקעת בתי הספר בפיתוח ערכים בקרב תלמידיהם".
גם מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, בירך על היוזמה: "אנחנו יוצאים היום לדרך חדשה, בתקווה ובאמונה שהמודל החדש יצליח לתת מענה לתופעות לא רצויות, להטמיע ולקדם תהליכי למידה עמוקים, ויתרה מכך - לשקף את העשייה החינוכית המבורכת שמתחוללת היום בשדה החינוכי של מדינת ישראל".
מנכ"לית הרשות להערכה ולמדידה בחינוך, ד"ר חגית גליקמן, אמרה כי המודל אמור לשמר ולשכלל את היכולת, למדוד לאורך זמן את ההישגים הלימודיים, את המיומנויות של התלמידים. "לצד זאת - להקטין ככל האפשר את הקשיים והתופעות השליליות שהיו בעבר", הוסיפה.