להיות תלמיד תיכון זה לא דבר פשוט. הלחץ להצליח בלימודים ולעבור את הבגרויות עם ציונים גבוהים, המרדף אחרי הטרנדים האופנתיים והרצון להיות מקובל, הם רק חלק מהלחצים שמופעלים על נער מתבגר. אבל מה קורה כשמוסיפים לכל זה גם לימודים לתואר אקדמי והאם אפשר בכלל לעשות את זה. שוחחנו עם הנערים שעושים את זה ולא מתחרטים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
"להיות תיכוניסט וסטודנט זה תורם לחיים שלך המון. גם אם עכשיו זה מקשה עליך, הלימודים באקדמיה מעשירים את המחשבה", אומרת עדי זלוף, בת ה-15 שמתגוררת בכפר יונה, ועולה לכיתה י' במקביל להיותה סטודנטית לתואר ראשון למדעי המחשב במכללה האקדמית נתניה.
רוב החברים של עדי לא מבינים איך היא מצליחה לשלב בין התואר האקדמי ללימודים בבית הספר. "באופן אישי אני מאוד נהנית מזה ויצרתי חברים, זה לא מקשה עלי ובסופו של דבר אני יוצאת עם תואר. כשאני אשתלב בצבא זה יהיה בתפקיד ייעודי", היא מסבירה. "עכשיו זה הזמן שהמוח שלך הכי פועל והכי פעיל. הגעתי למכללה והתואר פתח לי את העיניים, התאהבתי במדעי המחשב. כששאלו אותי פעם לא ידעתי מה אני רוצה להיות כשאהיה גדולה והיום אני יודעת - מתכנתת".
עדי לא מתחרטת על כך שלימודיה האקדמיים גלשו גם לחופש הגדול: "התואר שלנו מתוזמן בצורה נכונה עם לימודי התיכון והחופשים, ולכן למדנו רק פעמיים בשבוע במהלך החופש הגדול והיה לי זמן לצאת עם חברים. אני ממליצה בחום לאנשים ללכת ללמוד בחופש הגדול, אתה נהנה מזה, מכיר אנשים מהגיל שלך שנמצאים באותו המצב ומצד שני אתה מרוויח המון".
גם רים קרואני בת ה-16 וחצי מכפר מראר לא מתחרטת על שילוב הלימודים האקדמיים. "התוכנית נתנה לי המון ביטחון עצמי ואינפורמציה שאף פעם לא הכרתי. מדובר בשנה ראשונה שזה קורה בכפר. חשבתי שזה מאוד חדשני ויכול לקדם את המגזר הערבי", אמרה.
קרואני לומדת במגמות ביולוגיה וכימיה ל-5 יחידות, מתמטיקה ואנגלית ל-5 יחידות וגם 5 יחידות של התמחות. היא משתתפת גם בתוכנית לימודי תעודה ייחודית מסוגה בארץ לבנות מהפריפריה שנקראת "פרחי מים", מטעם המכללה האקדמית כינרת. במסגרת התכנית עוסקים התלמידים בסוגיות חקר הקשורות בתחום המים, החקלאות והסביבה, תוך התנסות במעבדות המים המתקדמות של המכללה, בחוות הניסיונות עדן ובמפגש עם בכירים בתעשיות מים בארץ.
את המחקר שערכה במסגרת התכנית, שבודק את הקשר בין חמצן לצפיפות הדגים וטמפרטורה וכיצד הם משפיעים על רמת החמצן, היא תציג בפני חוקרים מגרמניה במסגרת משלחת שתיסע לברלין.
יש לה 2 אחים ואחות, והמשפחה מאוד תומכת בה וגאה בה על כך שהיא מסיימת שנה שנייה בהצטיינות במכללה בעודה תלמידת תיכון. קרואני מתלבטת בין לימודי רפואה באמצעותם היא חולמת להפוך למנתחת לבין לימודי הנדסת מים.
עדי סלומון, בת ה-16 מתל מונד לא מבזבזת זמן, היא רק עולה לכיתה יא' וכבר סיימה בגרות ב-5 יחידות מתמטיקה בציון 100 והחלה לקחת קורסים מעולם הכימיה באוניברסיטה הפתוחה. המטרה שלה היא לסיים תואר ראשון בקדם רפואה כבר במהלך השנתיים הקרובות. "אני רוצה להמשיך מיד אחר כך ללמוד רפואה בעתודה צבאית ולהיות רופאה כבר בגיל 24", אמרה.
עדי לא מתרגשת מהעומס הכרוך בשילוב בין לימודי התיכון ללימודים באוניברסיטה, "אני בגיל צעיר, ואני מצליחה להספיק דברים נורא מהר. אז למה לא?". רבים ממוריה וחבריה כלל לא יודעים על כך שהיא לומדת באוניברסיטה: "אני לא רוצה שהדבר יהווה עניין שלפיו יסתכלו ויבחנו אותי".
לפניות לכתבת: Avivitm@ch2news.co.il