החדשות

סערה בעקבות דברי ד"ר כסיף: "כנראה שבשבילו הקמת מדינת ישראל היא גזענות"

דבריו של ד"ר עופר כסיף מהאוניברסיטה העברית שהשווה את החוקים שהעבירה הממשלה ל"גרמניה בשנות ה-30" מחוללים סערה במערכת הפוליטית. הליכוד: "אדם הזוי שמלמד את הילדים שלנו". תנועת אם תרצו: "זאת בדיוק הסיבה שבגינה צריך להעביר את הקוד האתי במהירות". האוניברסיטה: "האקדמיה היא בדיוק המקום לנהל דיונים מעמיקים"

ירון אברהם | חדשות | פורסם 11:52 23.06.17 

שנה גודל אות

דברי המרצה מחוללים סערה במערכת הפוליטית: סערה בעקבות הכתבה ששידרנו אמש (חמישי) במהדורה המרכזית, שבמסגרתה הובאו הקלטות בהן נשמע ד"ר עופר כסיף, מרצה בכיר באוניברסיטה העברית - כשהוא משווה בין החוקים שמקדמת ממשלת נתניהו לחוקי גרמניה הנאצית בשנות ה-30.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

במפלגת השלטון, הליכוד, עלו למתקפה נגד האוניברסיטה והמרצה. "שוב הוכח שתואר מרצה באוניברסיטה אינו מבטיח שהנושא בו לא יהיה כסיל ובור", נמסר מהליכוד. "המרצה הנ״ל אפילו אינו יודע שחוק הלאום שהניח אבי דיכטר מבוסס על דברים שנכתבו במגילת העצמאות. כנראה שעבור המרצה עצם הקמתה של מדינת ישראל הוא מעשה גזענות. והאנשים ההזויים האלה עוד מלמדים את הילדים שלנו", הוסיפו שם.

יו"ר "אם תרצו", מתן פלג, הבהיר כי מדובר בחציית גבול של מרצים שמסיתים נגד ישראל מבית. "זאת בדיוק הסיבה שבגינה צריך להעביר את הקוד האתי במהירות".

יוזם חוק הלאום עצמו ויו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ דיכטר, הגיב הבוקר בחריפות לדבריו של ד"ר כסיף. "מרצה ומי שמתיימר לחנך דורות של סטודנטים, אשר עולמו צר ונע בין הרייך השלישי הנאצי, לבין דעותיו שלו, הוא במקרה הטוב אדם מוגבל ובמקרה הפחות טוב אדם רע. ד"ר כסיף שהשווה בין חוק יסוד הלאום לבין חוקי הנאצים, אינו אדם מוגבל, הוא פשוט איש רע", אמר דיכטר. הנאצים והרייך השלישי הם ברירת המחדל בעולם המושגים שלו כל אימת שדמות פוליטית שאיננה תואמת את תפיסת עולמו יוזמת חוק", תקף. "אמירתו של המרצה מן החוץ באוניברסיטה העברית, הינה מחוצפת וזרועה בארס עצמי".

תקף בחריפות. ח"כ דיכטר (צילום: חדשות 2)
תקף בחריפות. ח"כ דיכטר
|
צילום: חדשות 2

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) התמקד בביקורת על האוניברסיטה עצמה. "באוניברסיטה העברית צריכים בדחיפות לעשות ניקוי אורוות. ההשתלחות וההסתה של המרצה במדינת ישראל כפי שראינו הערב כשהשווה בין חוק הלאום לחוקי גרמניה הנאצית, אינם מעידה חד פעמית. שכן בעבר קרא לשרת המשפטים ניאו נאצית ולראש הממשלה פושע מלחמה". פורר הודיע כי יזום דיון דחוף בוועדת החינוך של הכנסת. "אני קורא לשר בנט להדיח את המרצה באופן מיידי מהאוניברסיטה ולזמן את ראשיה לבירור".

השווה את המצב בישראל לזה שבגרמניה הנאצית: "זו לא פרשנות"

בשיעור שהעביר ד"ר כסיף בקורס פוליטיקה וממשל במכינה הקדם-אקדמית באוניברסיטה הוא הוקלט משווה בין שורת חוקים שעברו לאחרונה בישראל - לחוקי הרייך השלישי שהעבירו הנאצים בגרמניה.

"מי שלא רוצה לראות את הדמיון בין מה שקורה בישראל בשנתיים האחרונות במיוחד למה שקרה באמצע שנות ה-30 בגרמניה נמצא בבעיה והוא זה שיהיה אחראי למה שאולי יקרה פה בעתיד", טען כסיף במהלך ההרצאה. "החוק הזה (חוק הלאום) שהשרים קיבלו אתמול כעובדה הוא דומה, לא זהה, והדבר הזה הוא דבר שאנחנו צריכים להיות ערים לו".

בתגובה להשוואה שערך כסיף, השיב לו אחד הסטודנטים בקורס: "אנחנו לא דומים אבל לגרמניה בשום צורה, בשום צורה". כסיף מצדו ענה לו: "אז אני אומר, שזאת ההדחקה הכי מסוכנת מה שאתה עכשיו עושה".

האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים (צילום: חדשות 2)
האוניברסיטה העברית בירושלים
|
צילום: חדשות 2

"אני כן אתעקש על זה שזאת הדחקה שלא רוצה להסתכל למציאות בעיניים כי זה לא נוח", הוסיף כסיף. "אם את זה אתם רואים כדעה, צר לי. זאת לא דעה. הדעה שלי היא הרבה יותר מרחיקת לכת ממה שאני אומר כרגע".

כשנשאל כסיף מדוע החוק מזכיר לו את גרמניה, השיב המרצה: "זה דומה לגרמניה משום שנוצרת פה בהדרגה מציאות של אזרחים סוג א', אזרחים סוג ב' ואזרחים סוג ז'. הסימטריה קיימת ואני אחזור על זה בכל הזדמנות כי היא קיימת, לא בכוונה או בתכנית הסופית של הגרמנים לעומת ישראל, כי זה אמרתי שאני לא יודע וזה דבר שבטח אי אפשר לדבריו על עובדה".

באוניברסיטה העברית מסרו בתגובה: "צר לאוניברסיטה כי יש סטודנטים בודדים אשר בוחרים להקליט מרצה בשיעור, במקום לנהל דיון ושיח פתוח על עובדות ועמדות ובוחרים לצאת לתקשורת כאשר דברים אלו אינם תואמים את עמדותיהם. האקדמיה היא בדיוק המקום לנהל דיונים מעמיקים וחופשיים, זאת מהותה וכל דרך אחרת פוגעת במרקם זה ומסכנת את עקרונות הדמוקרטיה".

תגובת ד"ר עופר כסיף: "אני עומד מאחורי ההשוואה בצורה קטגורית. מה שמתרחש בישראל בשנים האחרונות דומה יותר מדי למה שהתרחש בגרמניה הנאצית לפני 1938. הדגש הוא על דימיון ולא על זהות. תפקיד כיתת הלימוד הוא לנהל דיונים. לאף אחד מהסטודנטים לא סתמתי את הפה. לא אכנע לניסיון להשתיק אותי ולמנוע דיון פתוח וביקורתי".